Rydd i alle køene!

nn Forrige uke skrev vi om Geir Westbye. "NAV" har ødelagt livet mitt", sa midlertidig uføretrygdede Geir til avisen. Og det er ikke få runder den 49-...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.03.2009 kl 14:07

nn Forrige uke skrev vi om Geir Westbye. "NAV" har ødelagt livet mitt", sa midlertidig uføretrygdede Geir til avisen. Og det er ikke få runder den 49-årige Nordre Aker-mannen forteller om i "systemet". Samme dag som saken sto på trykk plukket et nyhetsnettsted den opp fra Nordre Aker Budstikkes nettsider. I løpet av bare én time hadde flere enn 6000 personer lest Geirs historie. Det sier noe om hvor mye Nav-debatten engasjerer – mange har også kommentert nettsaken.

nn Denne uken uttaler statssekretær i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Laila Gustavsen (Ap), til Nordre Aker Budstikke at Geir er et eksempel på en "kasteball" i systemet – og at hans historie forteller om akkurat det motsatte av hva NAV-reformen skal representere.

Geirs flerårige historie er både fra det som var – nemlig Trygdeetaten – og det som er nå; Nav. Dog begynner det å bli en stund siden de første NAV-pilotkontorene ble etablert – og Nordre Aker var nettopp en av hovedstadens piloter – med oppstart høsten 2006. Men fortsatt finnes "kasteballer" i systemet, slik som Geir.

nn Siste tids mange medieoppslag om Nav forteller historier liknende Geirs. Folk venter i Nav-systemet – de fleste oppslagene handler om folk som står i dagpengekø. Men både Geir, folk som har kontaktet avisen i etterkant av forrige ukes sak, og flere av dem som har kommentert nettsaken, forteller om at det er flere enn arbeidsledige som kjemper i systemet. "Gjør noe for oss – vi venter også.", oppfordret Geir i forrige uke Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

nn Og statssekretær Gustavsen forteller i dagens avis at de "andre" som også er i NAV-kø ikke er glemt – maks fire måneder bør være nok behandlingstid for trygdesaker som Geirs. Men ifølge statssekretæren har departementet kun "forventninger" om at ventetiden for slike saker skal gå "ned i løpet av 2009." Det er ikke godt nok. Ifølge Nav-sjef Tor Saglie skal dagpengekøen i Oslo være ryddet opp i løpet måneden (sier han til NTB). Etter vår oppfatning bør det også snarest ryddes opp i alle Nav-køene, også for de andre velferdsytelsene. Kanskje mest med tanke på at mange av de "andre" – som Geir – ofte representerer noen av de minst ressurssterke og kanskje de mest syke i NAV-systemet.

Etter vår oppfatning bør det også snarest ryddes opp i alle Nav- køene, også for de andre velferds- ytelsene

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!