ANNONSE
Annonse

Rydd i alle køene!

nn Forrige uke skrev vi om Geir Westbye. "NAV" har ødelagt livet mitt", sa midlertidig uføretrygdede Geir til avisen. Og det er ikke få runder den 49-...

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.03.2009 kl 14:07

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

nn Forrige uke skrev vi om Geir Westbye. "NAV" har ødelagt livet mitt", sa midlertidig uføretrygdede Geir til avisen. Og det er ikke få runder den 49-årige Nordre Aker-mannen forteller om i "systemet". Samme dag som saken sto på trykk plukket et nyhetsnettsted den opp fra Nordre Aker Budstikkes nettsider. I løpet av bare én time hadde flere enn 6000 personer lest Geirs historie. Det sier noe om hvor mye Nav-debatten engasjerer – mange har også kommentert nettsaken.

nn Denne uken uttaler statssekretær i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Laila Gustavsen (Ap), til Nordre Aker Budstikke at Geir er et eksempel på en "kasteball" i systemet – og at hans historie forteller om akkurat det motsatte av hva NAV-reformen skal representere.

Geirs flerårige historie er både fra det som var – nemlig Trygdeetaten – og det som er nå; Nav. Dog begynner det å bli en stund siden de første NAV-pilotkontorene ble etablert – og Nordre Aker var nettopp en av hovedstadens piloter – med oppstart høsten 2006. Men fortsatt finnes "kasteballer" i systemet, slik som Geir.

nn Siste tids mange medieoppslag om Nav forteller historier liknende Geirs. Folk venter i Nav-systemet – de fleste oppslagene handler om folk som står i dagpengekø. Men både Geir, folk som har kontaktet avisen i etterkant av forrige ukes sak, og flere av dem som har kommentert nettsaken, forteller om at det er flere enn arbeidsledige som kjemper i systemet. "Gjør noe for oss – vi venter også.", oppfordret Geir i forrige uke Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

nn Og statssekretær Gustavsen forteller i dagens avis at de "andre" som også er i NAV-kø ikke er glemt – maks fire måneder bør være nok behandlingstid for trygdesaker som Geirs. Men ifølge statssekretæren har departementet kun "forventninger" om at ventetiden for slike saker skal gå "ned i løpet av 2009." Det er ikke godt nok. Ifølge Nav-sjef Tor Saglie skal dagpengekøen i Oslo være ryddet opp i løpet måneden (sier han til NTB). Etter vår oppfatning bør det også snarest ryddes opp i alle Nav-køene, også for de andre velferdsytelsene. Kanskje mest med tanke på at mange av de "andre" – som Geir – ofte representerer noen av de minst ressurssterke og kanskje de mest syke i NAV-systemet.

Etter vår oppfatning bør det også snarest ryddes opp i alle Nav- køene, også for de andre velferds- ytelsene

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse