Skoleutbygging i Ullevålsalleen vil få store konsekvenser

 Jeg har sett utbyggingsplaner for Ullevålsalleen 43, og har flere innvendinger mot disse. Trafikken. Jeg mener trafikkvurderingen til Asplan Viak st...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.03.2010 kl 11:45

 Jeg har sett utbyggingsplaner for Ullevålsalleen 43, og har flere innvendinger mot disse.

Trafikken. Jeg mener trafikkvurderingen til Asplan Viak sterkt undervurderer den trafikken som vil komme i Ullevålsallen og Elgveien. Det står også i deres vurdering at det delvis finnes fortau her. Det gjør det ikke. Fotgjengere, sykler og biler må bruke samme vei for å komme seg fram i Ullevålsallen. Denne kan kun regnes som en enfeltsvei på grunn av parkering langs veien. Særlig på vinteren er det et problem.

Det er også mye trafikk inn og ut fra gården som vil bli nærmeste nabo til det planlagte bygget. Her kjører til dels store biler og båthengere inn og ut. I bakgården jobber elever fra ungdomsskolen (Vestre Aker skole på Store Ullevål gård) med reparasjoner. Jeg er nabo rett over denne adkomsten og har registrert trafikken i flere år.

Det virker hasardiøst å sende ytterligere flere skolelever ut på denne strekningen. Det er allerede i dag barn som bruker denne veien til og fra skolen, og de må gå midt i veien for å komme fram. Hva Asplan har observert under sin befaring er nok svært forskjellig fra hvordan vi naboer opplever av aktiviteten her hver dag.

Også Elgveien vil bli belastet. Her er situasjonen den samme. En smal vei med parkering på den ene siden, uten fortau og hvor det da blir kun et kjørefelt. Beboerne (med mange små barn) kommer rett ut i Elgveien fra smale gårdsveier med liten oversikt ut i veien. Økt trafikk her vil gi økt risiko.

Mer parkering, og stopp i veien. Transport til og fra et eventuelt bygg vil bli belastende. I dag blir det opphoping av biler utenfor Ullevål skole når barna blir kjørt og hentet. Jeg ser at Asplan Viak ikke lenger noen vekt på dette, men det er klart at når en bil stopper opp midt i Ullevålsallen og da på tvers av Elgveien så må barn og voksne som går eller sykler vike.

Det framgår at skolen også vil leie ut lokalene på kveldstid. Vi vil få samme problematikk da, og mye større press på parkeringen av folk som skal trene eller bruke bygget på kvelden. Asplan Viak bygger sin analyse på at folk vil gå til slike aktiviteter. Dette er en ren antagelse.

Bygget i kontrast til miljøet. Tegningene viser et bygg som ikke harmonerer med omgivelsene. Det vil bryte helt med den verneverdige lille gården som ligger ved siden av. Denne er en del av Store Ullevål gård, og en viktig del av det historiske miljøet i området. Bygget vil også framstå som et stilbrudd i forhold til Ullevål hagebyhusene som ligger på begge sider av Elgveien, og til de øvrige husene i Ullevålsalleen. Minner om at Ullevål hageby er definert som et spesialområde bevaring.

Også trær og vegetasjon vil forsvinne med et eventuelt nybygg. Bygget vil bli en skjemmende kontrast, og vi mister den grønne utsikten når man går fra John Collets alle og opp Elgveien.

Grønt friområde forsvinner. Det aktuelle byggeområdet er i dag regulert til friområde. Disse er i dag under sterkt press. Det er uforståelig at det da kommer et forslag om å bygge her. Det bryter helt med de politiske signaler som er gitt om å bevare slike områder. Ber om at dette brevet blir videresendt til de berørte parter.

 

Ullevålsalleen

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!