Stasjonsbyen må vurderes

Forrige uke skrev vi om Grefsen Stasjonsby, et gigantisk utbyggingsprosjekt med nærmere 1000 nye leiligheter plassert mellom Storo og Sinsen. Prosjekt...

Tekst:

Publisert:

Forrige uke skrev vi om Grefsen Stasjonsby, et gigantisk utbyggingsprosjekt med nærmere 1000 nye leiligheter plassert mellom Storo og Sinsen. Prosjektet ligger rent fysisk innenfor Bydel Sagene. Men utformingen av området vil påvirke områder innenfor Bydel Nordre Aker i vesentlig grad. Det var således en solid feil at ikke våre lokalpolitikere sto på listen over høringsinstanser da saken ble sendt ut på høring i november i fjor. Siden vi satte fokus på saken i forrige utgave av avisen har heldigvis mye skjedd. Nå har Plan og Bygningsetaten(PBE) bestemt seg for en ny vurdering av planene for hvordan trafikkavviklingen til det nye boligområdet skal utformes. Det er vi glade for. Oslo er inne i en periode med store utbyggingssaker. Veldig mye skal gjennom de politiske kanalene og PBE. Etaten er ikke overdimensjonert i forhold til oppgavene, for å si det forsiktig. I tillegg er etaten rystet av korrupsjonsskandalen og påfølgende støy. Akkurat nå forsøker Rune Gerhardsen og Ap å nullstille hele Bjørvika-utbyggingen, fordi han ikke føler seg komfortabel med planene. Gerhardsen mener det er tid nok til å tenke seg om både en og to ganger. Mens Høyre frykter at hele prosjektet kan rase sammen, dersom for store endringer vedtas. Utbyggerne er avhengige av forutsigbarhet. Nå ser vi at Aps bystyremedlemmer tenker i samme bane rundt Stasjonsbyen. Bystyremedlem Ivar Christiansen uttalte i forrige uke at han håper på en konsekvensutredning av hele Grefsen Stasjonsby. Han mener det ikke holder å bare diskutere innkjørselen til Hans Nielsens Hauges gate og stasjonsbyen. Hele trafikksituasjonen i Nydalen, Storo og mot Sinsen må innlemmes i en fremtidig helhetlig planlegging for området.

Han er ikke alene om å tenke slik. Selv om Bydel Nordre Aker ikke fikk uttale seg i siste runde, så har BU tidligere hatt Stasjonsbyen til behandling. Og lokalpolitikerne var bekymret. Lokalpolitikerne våre er rett og slett redde for at de som bor og jobber i bydelen skal bli sperret inne og må finne nye veier ut av Grefsen- Kjelsås-området. Feil løsninger kan tvinge oss til å måtte kjøre ut via Frysja. BU var også opptatt av returstøy fra muren som blir etablert. Og våre lokalpolitikere ønsket lavere høyde på blokkene og lavere bebyggelse generelt.

Nordre Aker Budstikke stoler på at de vedtak som ble gjort i Oslo bystyre nå følges opp, og at vi får en ny trafikkplan på bordet. Vi ønsker oss også en mye bredere gjennomgang av hele prosjektet, i likhet med Ivar Christiansen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!