«Statens vegvesens motorveimani»

Illustrasjonen viser hvordan planområdet overlapper med deler av kolonihagen. Illustrasjon fra Statens Vegvesen / PBEs saksinnsyn.

MENINGER: Sykkelveien langs Ring 3 Ullevål - Det blir feil å sette myke trafikanter opp mot hagebyen, når problemet ligger på andre siden av støygjerdet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Langs Ring 3 skal det bygges ordentlige, separate sykkelveier med fortau, slik at gående og syklende slipper å slåss om plassen, og slik at Ring 3 kan bli en god transportåre også for de uten et tonn metall og en hel sittegruppe. Men det har oppstått en konflikt: Det blir vel smalt ved kolonihagen, og det ender opp med at den krymper noe.

Snorre Emil Alnæs.

Bydelsutvalget foreslår å lempe på Oslostandarden, akkurat idet bystyret ber byrådet legge Oslostandarden til grunn for nye sykkelveier, som den langs Ring 3. Det blir uansett feil å sette myke trafikanter opp mot hagebyen, når problemet ligger på andre siden av støygjerdet.

Som så mye annet i byen, så følger denne striden av et felles problem: Statens Vegvesens motorveimani. I Gamle Oslo ønsker man å få revet den nordre avstikkeren fra Bispelokket, som heldigvis er vekk. Kong Håkon 5s gate mangler også separat anlegg for syklister, selv om de har klart å finne plass til seks felt for motorkjøretøy. Dronning Eufemias har vært i en prosess med å bli rettet opp og ombygd helt siden SVV mente den var "ferdig". Dag Hammarskjölds vei er kronet med en rundkjøring hvor de rett og slett har gitt opp å finne en løsning for syklister, selv om den prioriterte biltrafikken skal gå i tunnelen og ikke i dagen.

Så også ved Ullevål. Sognsveien er amputert. Ved sykehuset og studentsamskipnaden har Vegvesenet bygget gammeldags veispaghetti. På utsiden av støygjerdet går det, som i Kong Håkon 5s, seks felt for motortrafikk. Ring 3 har for det meste fire felt, men det kommer et ekstra fra det ene spaghettikrysset til det neste øst for Ullevål.

Ved å modernisere og slanke Ring 3 på strekningen kunne en klart seg med å erstatte en tre-fire trær. Spaghettikrysset burde vurderes erstattet med en nederlandsk rundkjøring, og fartsgrensen beholdes på 50 som den er nå under byggeprosessen. Det ville ikke bare skånet kolonihagen, men frigjort areale på begge sider av veien. Hvis fremtiden til Ring 3 kunne vært en boulevard, ikke en gammeldags motorvei så kan en også se for seg å gjenåpne Sognsveien—da kunne en kanskje også sluppet hele brobyggingen.

Selv om Dronning Eufemias gate ble planlagt og bygget feil, så er det den som bør inspirere Ring 3s fremtid, ikke E6 gjennom Østfold.

Emil Snorre Alnæs
Gamle Oslo MDG

LES MER OM SAKEN:

Bydelsutvalget: Vil ha smalere sykkelvei for å beskytte kolonihagen

Statens vegvesen: Tar av kolonihagen for å få bedre plass på gang- og sykkelveien

Arbeiderpartiet: Ja til hahekoloni og sykkelvei

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til debatt@nab.no

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...