ANNONSE
Annonse

«Statens vegvesens motorveimani»

Illustrasjonen viser hvordan planområdet overlapper med deler av kolonihagen. Illustrasjon fra Statens Vegvesen / PBEs saksinnsyn.

MENINGER: Sykkelveien langs Ring 3 Ullevål - Det blir feil å sette myke trafikanter opp mot hagebyen, når problemet ligger på andre siden av støygjerdet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Langs Ring 3 skal det bygges ordentlige, separate sykkelveier med fortau, slik at gående og syklende slipper å slåss om plassen, og slik at Ring 3 kan bli en god transportåre også for de uten et tonn metall og en hel sittegruppe. Men det har oppstått en konflikt: Det blir vel smalt ved kolonihagen, og det ender opp med at den krymper noe.

Snorre Emil Alnæs.

Bydelsutvalget foreslår å lempe på Oslostandarden, akkurat idet bystyret ber byrådet legge Oslostandarden til grunn for nye sykkelveier, som den langs Ring 3. Det blir uansett feil å sette myke trafikanter opp mot hagebyen, når problemet ligger på andre siden av støygjerdet.

Som så mye annet i byen, så følger denne striden av et felles problem: Statens Vegvesens motorveimani. I Gamle Oslo ønsker man å få revet den nordre avstikkeren fra Bispelokket, som heldigvis er vekk. Kong Håkon 5s gate mangler også separat anlegg for syklister, selv om de har klart å finne plass til seks felt for motorkjøretøy. Dronning Eufemias har vært i en prosess med å bli rettet opp og ombygd helt siden SVV mente den var "ferdig". Dag Hammarskjölds vei er kronet med en rundkjøring hvor de rett og slett har gitt opp å finne en løsning for syklister, selv om den prioriterte biltrafikken skal gå i tunnelen og ikke i dagen.

Så også ved Ullevål. Sognsveien er amputert. Ved sykehuset og studentsamskipnaden har Vegvesenet bygget gammeldags veispaghetti. På utsiden av støygjerdet går det, som i Kong Håkon 5s, seks felt for motortrafikk. Ring 3 har for det meste fire felt, men det kommer et ekstra fra det ene spaghettikrysset til det neste øst for Ullevål.

Ved å modernisere og slanke Ring 3 på strekningen kunne en klart seg med å erstatte en tre-fire trær. Spaghettikrysset burde vurderes erstattet med en nederlandsk rundkjøring, og fartsgrensen beholdes på 50 som den er nå under byggeprosessen. Det ville ikke bare skånet kolonihagen, men frigjort areale på begge sider av veien. Hvis fremtiden til Ring 3 kunne vært en boulevard, ikke en gammeldags motorvei så kan en også se for seg å gjenåpne Sognsveien—da kunne en kanskje også sluppet hele brobyggingen.

Selv om Dronning Eufemias gate ble planlagt og bygget feil, så er det den som bør inspirere Ring 3s fremtid, ikke E6 gjennom Østfold.

Emil Snorre Alnæs
Gamle Oslo MDG

LES MER OM SAKEN:

Bydelsutvalget: Vil ha smalere sykkelvei for å beskytte kolonihagen

Statens vegvesen: Tar av kolonihagen for å få bedre plass på gang- og sykkelveien

Arbeiderpartiet: Ja til hahekoloni og sykkelvei

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til debatt@nab.no

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.