Svar til Dagny G. Hovig i Plan- og bygningsetaten

I et innlegg i Nordre Aker Budstikke 26. oktober retter Dagny G. Hovig kritikk mot aksjonsgruppen som har kjempet for bedre utredninger rundt Grefsen ...

Tekst:

Publisert:

I et innlegg i Nordre Aker Budstikke 26. oktober retter Dagny G. Hovig kritikk mot aksjonsgruppen som har kjempet for bedre utredninger rundt Grefsen Stasjonsby. Hun gir inntrykk av oppgitthet – eller faktisk nedlatenhet – over folk som kan finne på å protestere på et prosjekt som ifølge henne er utredet grundig og lenge. Ja, vi kan være enige om at det i Grefsen Stasjonsby-saken er foretatt en rekke utredninger. Men når disse er basert på gamle tall og optimistiske prognoser som allerede før byggestart viser seg å være feilslåtte, tillater vi oss å reagere. Det at f.eks. Asplan Viak har kommet frem til at det i 2014 vil passere 3000 færre biler pr. døgn i Vitaminveien enn hva som påviselig passerer der i dag, burde indikere at utredningene ikke holder mål. Vi har mottatt anerkjennelse fra byutviklingskomiteen fordi vi har påpekt vesentlige mangler/misvisninger i utredningene. I motsetning til Hovig er det ikke nok for oss at det utredes, vi forventer redelige og grundige utredninger foretatt uavhengig av utbygger.

Ett eksempel: Hvor interessant er det å få vite at Grefsen Stasjonsby, isolert sett, kommer til å generere kun 40 meter kølengde i Hans Nilsen Hauges gate, når det ikke sees i sammenheng med ekisterende kø som allerede er på 2-300 meter? Dette er tilsløring av fakta: At utbyggingen tvinger tusenvis av biler inn i et allerede sprengt veisystem hver dag!

Isolert sett utløser kanskje ikke Grefsen Stasjonsby et krav til konsekvensutredning. Men, det er vel lite mening i å ikke se på denne i sammenheng med andre tilstøtende prosjekter som f.eks. Sinsen Torg. Tilsammen omfatter disse 115 dekar og vil utløse en konsekvensutredning. I tillegg kan det være hensiktsmessig å inkludere Storo-lokket, nytt Storosenter, Nydalen og Løren byen? Vi er klar over at det ligger kommuneplaner i bunn som viser at Storo er pekt ut som et område som PBE ønsker å fortette. Men intensjonen med konsekvensutredning, gammel eller ny forskrift, er vel likevel å ha et verktøy for å kontrollere at utviklingen faktisk går i ønsket retning og eventuelt endre kursen/avbøte negativ utvikling i tide? Vi er ikke så skråsikre på at for høy konsentrasjon av boliger og næring ikke kan vippe over til det miljøuvennlige. Tilbudet med t-baneringen ligger der allerede i dag og har tilført flere kollektivreisende. Det er bra! Imidlertid velger 48 % av de ansatte i Nydalen fortsatt bilen - og av sånt blir det kø og miljøutslipp.

Asplan Viaks trafikkundersøkelse for Grefsen Stasjonsby tok ikke hensyn til helheten – noe som også gjør utredningene om luftkvaliteten verdiløs – ettersom den er basert på de samme trafikktallene. Tall vi har bragt på bordet fra Samferdselsetaten belyser en del av utviklingen, men gir ingen løsning på problemet.

Ja, det foreligger utredninger om støy langs ring 3. Det erkjennes at området allerede i dag er ett av Oslos mest trafikkerte områder med Ringveien og Gjøvikbanen – og at støyverdiene på 70 dB overgår de tillate grenseverdiene for nybygg. Konsekvensen er at PBE godkjenner arkitektoniske løsninger som BI sitt hybelhus. Denne er utformet som en 90 meter lang mur mot ringveien hvor ideen er å bruke bygningskroppen som støyskjerm for å kunne holde seg innenfor de tillatte grenseverdiene. I Grefsen Stasjonsbys planforslag er planlagt en 600 meter, nærmest sammenhengende mur fra Sinsen til Storo. – Og ja vi er bekymret da vår erfaring med BI sitt hybelhus genererer "svært plagsom" rekylstøy – og vi kjenner oss ikke igjen i konklusjonen om at endringen i støyverdiene skulle bli "knapt merkbar". I tillegg er denne muren estetisk sett lite å være stolt av.

Paradoksalt nok er det samme selskap, Brekke og Strand akustikk, som har stått for støyberegningene for Grefsen Stasjonsby. Når konklusjonen blir den samme – tillater vi oss å stusse. Når datagrunnlaget regnes for å være et internt arbeidsdokument og unndratt fra offentligheten – tillater vi oss å stusse enda mer.

Så langt har vi i denne prosessen oppnådd 10 barnehageavdelinger fremfor de opprinnelige 4. Sandaker skole skal bli 1-10 trinn. Trafikk og støy har kommet på dagsordenen. Det er vi glade for!

I fortsettelsen håper vi at de ansvarlige myndigheter velger å ta Oslo Nord på alvor og viser kreativitet og mot. Ring 3 og jernbanen skulle vært lagt i tunnel fra Grefsen stasjon til Nydalsbrua! Tilførselsveier til Grefsen, Kjelsås, Nydalen og ny bebyggelse ville kunne løses, arealer frigitt til parker og nybygg. Vi hadde sluppet Sovjet-blokker og rekylstøy. Forurensing ville blitt dramatisk redusert. Det er å håpe at Hovigs bagatellisering av fundamentale problemer ikke vil være styrende framover, men at 1500 beboeres skriftlige protest og bystyreflertallets ønske om en mere utredninger bærer bud om at ansvarlig byplanlegging vil seire.

Conny Mossefin og Haavard Nordlie

Grefsenbeboere

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!