ANNONSE
Annonse

«Sykkelen er ikke problemet i Grefsenveien!»

Hanne Lyssand er lokalpolitiker i Nordre Aker, og nestleder i Oslo SV. Foto: PRIVAT / KARL A. KJELSTRUP

DEBATT: Høyre prøver å fortelle oss at det er sykkelen som er problemet i Grefsenveien. Det er det selvfølgelig ikke. Å sykle i byen er raskt, effektivt og tar lite plass.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 09.03.2018 kl 13:07

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Alle partier i Oslo har vært enige om at vi ikke kan kjøre mer bil i Oslo. Klimaet tåler det ikke, Oslolufta tåler det ikke, vi har ikke plass til det og vi får en veldig utrivelig by hvis vi pøser på med mer biltrafikk.

Byrådet har derfor begynt å planlegge den byen vi alle ønsker oss. Og da må vi ta noen tøffe valg.

Bilen kan ikke lenger ha førsterett på areal og investeringer. Stadig flere ønsker å bo på Grefsen og Kjelsås og vi har en stor utbygging på Frysja. I årevis har vi diskutert Grefsenveien og Storokrysset, uten at noe er skjedd. Det siste er at Grefsenveien er blitt konvertert til gratis henstillingsplass for trailere og trikken står stadig lengre i kø for å passere Storokrysset.

I denne situasjon prøver Høyre å fortelle oss at det er sykkelen som er problemet i Grefsenveien? Det er det selvfølgelig ikke. Å sykle i byen er raskt, effektivt og tar lite plass, det er bra for helsa og stort sett trivelig. De mener at syklene skal være et annet sted, uten å komme med noen konkrete forslag.

LES OGSÅ: BU-leder om sykkelutspill i Grefsenveien: – Oppsiktsvekkende, trist og kritikkverdig

Byrådet foreslår å fjerne gateparkering i Grefsenveien, utvide fortauet og la trikken få egen trasé nedover. Da slipper de mange på trikken å sitte og vente på de få i bilene.

Nedover er syklene raskere enn bilene og må dele plass med dem. Oppover holder syklistene lavere hastighet enn bilene. Nå må syklistene holde seg på en smal stripe mellom store parkerte biler og trikkeskinnene, mens bilene svinger ut og inn av trikketraseen.

I det nye forslaget er de parkerte bilene borte, syklistene får en egen stripe rød asfalt, og bilene deler med trikken. Det er tryggere og bilene trenger ikke å ligge å vente bak syklistene på en mulighet for forbikjøring.

SV er gjerne med på å lage flere alternativer for de som går og sykler, men å kaste ut syklene fra Grefsenveien hjelper ikke. Hvis vi tilrettelegger for at syklene skal få sin naturlige plass, vil flere velge å sykle og da blir det mindre kø både for trikken og for de som må bruke bil.

Hanne Lyssand
Nestleder i Oslo SV
og bydelspolitiker i Nordre Aker

DELTA I DEBATTEN! Send ditt innlegg til debatt@nab.no!

Les svarinnlegget fra Haavard Nordlie, initiativtaker til innbyggerinitiativet her: – Har ikke forstått realiteten i innbyggerforslaget

LES OM PLANENE FOR GREFSENVEIEN:

Bymiljøetaten mener sykkeltiltakene i Grefsenveien er godt forankret lokalt. Permanent løsning én vei - Sykkelfelt også fra Disen og oppover.

BU-leder i Nordre Aker mener Bymiljøetaten snakker mot bedre vitende. – Det er oppsiktsvekkende og sterkt kritikkverdig at de påstår forslaget de nå presenterer er godt forankret lokalt

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.