ANNONSE
Annonse

Tallenes magi og barns oppvekstvilkår

Et brev med den uskyldig overskriften "Forhåndsvarsel - skoletilhørighet", har snudd opp ned på vår tilværelse de siste ukene. Skolen flere av våre ba...

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 11.04.2008 kl 14:55

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Et brev med den uskyldig overskriften "Forhåndsvarsel - skoletilhørighet", har snudd opp ned på vår tilværelse de siste ukene. Skolen flere av våre barn skal til, er en vi aldri har hørt nevnt i skoledebattene som har foregått i nærmiljøet. Dette har medført mye usikkerhet og unødvendig bekymring. Gjennom de siste ukers hendelser har jeg satt meg inn i et forvaltningsregime som mildt sagt har forundret meg, og skuffelsen er stor over at jeg ikke en eneste gang i alle de møter og samtaler jeg har gjennomført har fått følelsen av det er barnas interesser og behov som står i sentrum. Siste ukes undersøkelser gjør at jeg heller ikke tror jeg kan påvirke utfallet av "forhåndsvarslet".

Da blir tallenes magi det tellende. Kjell Rickard Andresen uttalelse " Ingen kunne forutse den befolkningsveksten vi har hatt de siste årene" er en sannhet med modifikasjoner. Grunnskolens innformasjonssystem viser enkelt at det i august 2001 startet 239 barn på barneskolene som sogner til Engebråten og nå er det 237 elever som skal starte på Engebråten. Hvordan kan man da i mars 2008 late som det er et problem at Engebråten skole er full og ikke bygd for elevantallet?

Slik man har organisert arbeidet rundt skoletilhørighet og fordeling, starter ikke fordelingsprosessen før i februar - da sier det seg selv at eventuelle tiltak og kapasitetsøkninger i beste fall blir tilfeldige og ute av stand til å ivareta de enkleste av barns behov, å opprettholde en stabilitet i vennskap og omgangskrets.

Vi skal ikke lengre tilhøre den bydelen vi bor i, bydelen jeg har brukt uendelig mange timer som trener for både håndball, fotball og som foreldrekontakt. Mitt barn skal nå trekkes mot sentrum og for tredje gang splittes fra venner. Vi som foreldre skal inn i en ny bydel og sikkerhetsnettet som er skapt gjennom årene på barneskolen skal brytes når tenåringene virkelig hadde trengt det.

I alle ledd jeg har kontaktet, møter jeg beklagelser over situasjonene og informasjon om hvilket ansvar hver enkel har, eller helst ikke har. I all min søken har jeg ikke greid å finne hvem som sitter med helhet og ansvaret for at kabalen går opp på en måte som ikke bare involverer geografi og matematikk. Jeg må da rette følgende spørsmål til den som har ansvaret. Bård Folke Fredriksen, hva gjøres for at elevenes beste ivaretaes i dagens prosess for skoletilhørighet, for det handler vel om litt mer enn matematikk og geografi?

Grethe Bergly

Forelder Disen skole

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.