Trikk + sykkel = sant

Trikk + sykkel = sant

Hanne Lyssand i front med SV-ere på sykkelaksjon i Grefsenveien FOTO: PRIVAT

DEBATT: Er ikke alle nord for Storo litt stolt av trikken? Isåfall er det med god grunn, skriver Hanne Lyssand (SV).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.03.2017 kl 10:24

Det kjennes ut som et lite privilegie å ha tilgang på denne skinnebaserte formen for kollektivttransport. Og når én trikk kan erstatte 1,5 km bilkø er det ganske åpenbart at trikken bidrar masse til et godt bo- og bymiljø. Helt klart noe å være stolt av altså.

Og sykkelen da. Og her har "Oslo nord folket" nok en ting å være stolt av. Sykkelundersøkelsen fra 2015 viser at Oslo Nord hadde det høyeste antallet syklister i Oslo-området. 29% av beboerne her sykler fem ganger i uka eller mer. Det er veldig bra! Spesielt med tanke på høydemeterne bydelen vår ligger på. Med el-sykkel på vei opp og frem, blir disse bakkene i bydelen vår mindre rasende og syklistene kan bli enda flere.

LES OGSÅ: 30. mars behandler bydelsutvalget «nye» Grefsenveien. Miljø-. plan- og samferdselskomiteen mener den er uegnet for sykkel

Se bildet større

Hanne Lyssand FOTO: PRIVAT

Hvor mange av syklistene som begir seg på eventyr ned Grefsenveien er uvisst. Men de av oss som gjør det, er nok klar for litt forbedring.

Selv om Oslo nord er sykkelfolk, har vi litt å gå på når det gjelder sykkel/bil-forholdet. Her gir dagens løsninger dårlig vekstforhold for å bygge de gode relasjonene. Det er kanskje lett å glemme at man som sjåfør har vikeplikt også for sykler i Grefsenveien. Noe som gjør at vi syklister ofte holder oss midt i kjørefeltet der det oppleves tryggest. Selv om vi her kan få problemer med de som er litt seint ute til morgenmøtet, og ser nødvendigheten av å passere oss. Det hører med at vi ofte ruller forbi, når de møter køen før Storokrysset.

Ellers har vi trailerparkeringen langs veien som etterlater en smal trasé mellom trikkeskinnene og nevnte trailere, og det er ikke et sted du vil oppholde deg om trikken kommer cruisende.

Det er ikke lett å finne alternative ruter for sykkelen. Kjelsåsveien for eksempel er ganske bratt. Litt skummelt og morsomt nedover, men veldig tungt oppover. De fleste andre veiene er fulle av parkerte biler. Og det mangler andre attraktive krysningspunkter enn Storo, for sykler over ringveien.

Det som må gjøres er å nedprioritere parkering langs Grefsenveien og la trikken få helt egen trasé, i alle fall nedover. Bilister som kommer fra nord og skal østover burde ikke kjøre i Storokrysset, men f.eks via Kjelsåsveien, eller ta runden i rundkjøringa litt lengre ned. Da slipper trikken og den potensielle 1,5 km lange køen den erstatter, å vente.

Ikke alle kan, eller ønsker å få med seg bilen til byen. Derfor må alternativene gjøres attraktive. Trikken må få prioritet og det må legges til rette for syklister.

(Vi har diskutert Grefsenveien og Storokrysset omtrent kontinuerlig så lenge jeg har vært involvert i bydelspolitikk, så det er på tide med handling.)

Hanne Lyssand Nestleder i Oslo SV og vara til bydelsutvalget i Nordre Aker

LES OM GREFSENVEI-SAKEN:

DELTA I DEBATTEN? SEND DITT INNLEGG TIL debatt@nab.no!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse