ANNONSE
Annonse

Ufortjent skjenn?

nn Hva er vel mer irriterende enn en innstilt T-bane, forsinket trikk eller overfylt buss? Alle aktive brukere av Oslos kollektivtransport vet at det ...

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 22.02.2008 kl 14:20

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

nn Hva er vel mer irriterende enn en innstilt T-bane, forsinket trikk eller overfylt buss? Alle aktive brukere av Oslos kollektivtransport vet at det er en risikosport å sette penger på T-banens punktlighet, for ikke å snakke om å stille klokken etter den. Oslo Sporveier, eller «Ruter» som selskapet nå heter etter fusjonen med Stor Oslo Lokaltrafikk (SL) 1. januar, har måtte tåle kritikk i mange år for stadige forsinkelser og utrangert materiell. For ikke å snakke om det «nye» elektroniske billettsystemet som er forsinket på fjerde året. Billettautomater for store summer må skiftes ut fordi de har blitt ramponerte mens de har stått ubrukte. I tillegg ble det nylig kjent at de utvalgte testbrukerne av det nye systemet ikke får gjort «jobben» sin fordi valideringsmaskinene ikke fungerer.

nn Men alt er ikke bare ille. De nye T-banetogene ( MX- togene) samt en storstilt utskiftning av sporveisbussene for et par år siden har gjort reisen mer behagelig. Når også sanntids-tavler er på plass på stadig flere stasjoner og holdeplasser, blir det enklere å være kollektivreisende. Om ikke bane, buss og trikk faktisk oftere er i rute, kan vi i allefall se hvor på ruta neste avgang befinner seg.

nn I denne sammenheng bør det også nevnes at at T-baneringen, som har knyttet deler av vår bydel nærmere resten av byen, er en stor suksess, med formidabel passasjervekst siden åpningen. Undersøkelser viser også at biltrafikken i Nydalen-området ikke har økt. I disse klima-tider, hvor nesten alle kan enes om at vi sammen må ta i et tak for å redusere klimagassutslippene, er det gledelig at flere velger Oslos kollektivtransport som et reisealternativ, og at det satses på fornyelse og tiltak som letter hverdagen for de reisende. Forhåpentligvis blir ikke den positive trenden dårligere når billettprisene trolig settes ned senere i år. Nå kan også enkeltbillett i Oslo brukes til overgang i Akershus. Vi siterer Ruter, som på sine nettsider sier at «dette vil gi en stor miljøgevinst, og er en hyggelig bonus for alle som bryr seg om nærmiljøet og kloden vi lever på.»

T-bane- ringen, som knytter deler av vår bydel nærmere resten av byen, er en stor suksess

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.