Ufortjent skjenn?

nn Hva er vel mer irriterende enn en innstilt T-bane, forsinket trikk eller overfylt buss? Alle aktive brukere av Oslos kollektivtransport vet at det ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.02.2008 kl 14:20

nn Hva er vel mer irriterende enn en innstilt T-bane, forsinket trikk eller overfylt buss? Alle aktive brukere av Oslos kollektivtransport vet at det er en risikosport å sette penger på T-banens punktlighet, for ikke å snakke om å stille klokken etter den. Oslo Sporveier, eller «Ruter» som selskapet nå heter etter fusjonen med Stor Oslo Lokaltrafikk (SL) 1. januar, har måtte tåle kritikk i mange år for stadige forsinkelser og utrangert materiell. For ikke å snakke om det «nye» elektroniske billettsystemet som er forsinket på fjerde året. Billettautomater for store summer må skiftes ut fordi de har blitt ramponerte mens de har stått ubrukte. I tillegg ble det nylig kjent at de utvalgte testbrukerne av det nye systemet ikke får gjort «jobben» sin fordi valideringsmaskinene ikke fungerer.

nn Men alt er ikke bare ille. De nye T-banetogene ( MX- togene) samt en storstilt utskiftning av sporveisbussene for et par år siden har gjort reisen mer behagelig. Når også sanntids-tavler er på plass på stadig flere stasjoner og holdeplasser, blir det enklere å være kollektivreisende. Om ikke bane, buss og trikk faktisk oftere er i rute, kan vi i allefall se hvor på ruta neste avgang befinner seg.

nn I denne sammenheng bør det også nevnes at at T-baneringen, som har knyttet deler av vår bydel nærmere resten av byen, er en stor suksess, med formidabel passasjervekst siden åpningen. Undersøkelser viser også at biltrafikken i Nydalen-området ikke har økt. I disse klima-tider, hvor nesten alle kan enes om at vi sammen må ta i et tak for å redusere klimagassutslippene, er det gledelig at flere velger Oslos kollektivtransport som et reisealternativ, og at det satses på fornyelse og tiltak som letter hverdagen for de reisende. Forhåpentligvis blir ikke den positive trenden dårligere når billettprisene trolig settes ned senere i år. Nå kan også enkeltbillett i Oslo brukes til overgang i Akershus. Vi siterer Ruter, som på sine nettsider sier at «dette vil gi en stor miljøgevinst, og er en hyggelig bonus for alle som bryr seg om nærmiljøet og kloden vi lever på.»

T-bane- ringen, som knytter deler av vår bydel nærmere resten av byen, er en stor suksess

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!