Vanskelig vurdering

nn Vurdering med karakterer har så langt vært forbeholdt ungdomsskoleelever. På barneskolen har andre vurderingsformer blitt brukt for å fortelle elev...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.10.2008 kl 09:10

nn Vurdering med karakterer har så langt vært forbeholdt ungdomsskoleelever. På barneskolen har andre vurderingsformer blitt brukt for å fortelle elevene hvordan de gjør det i ulike fag, og hva de må jobbe videre med. Nå har et flertall av foreldrene til neste års sjuendeklassinger på Kjelsås skole sagt ja til en prøveordning med karakterer i to fag.

nn Argumentasjonen for innføring av karakterer et år tidligere, er å skape en myk overgang til hverdagen på ungdomstrinnet. Lærerne ser at for noen elever blir vurderingsformen med en karakter en stor overgang, som de ikke takler helt uten problemer. Argumentet for å innføre delvis karaktervurdering et år i forveien er derfor å gjøre denne overgangen så myk som mulig. Skeptiske foreldre peker på at barneskolen kan bli for tøff, og at møtet med dårlige karakterer kan gi dårlig selvtillit selv før «virkeligheten» setter inn på ungdomsskolen.

nn Karaktervurdering på lavere årstrinn er et ambivalent tema. Vi ser de positive virkningene, men tror også noen kan føle det som en ekstra påkjenning. Da er det beroligende å høre at rektor Alf Hansen på Kjelsås tar dette alvorlig, og påpeker at skolen vil jobbe med å forberede elevene på det de har i møte. «Karakteren er en vurdering av den enkeltes prestasjon i faget. Man er ikke en dårlig person selv om man får en dårlig karakter» sier Hansen.

nn Samtidig er det viktig å ta elevene på alvor, når de frykter økt, negativ konkurranse. Selv om foreldre kan reservere sine barn mot karakterer, hvis Kjelsås blir en del av dette prosjektet, tror elevene det kan gi negative konsekvenser, i form av erting. Da er det viktig at skolene som blir med på prøveordningen er bevisst på å forberede elevene på hva det vil si å få en karakter. At karakteren er et personlig anliggende som i første omgang er et hjelpemiddel for eleven til å prestere bedre i faget. Karakteren skal være et hjelpemiddel, ikke en belastning. Klarer skoleledelsen dette, kan prosjektet bli vellykket.Samtidig er det viktig å ta elevene på alvor, når de frykter økt, negativ konkurranse

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!