Er Morellbakken-elevene best rusta for framtida?

Er Morellbakken-elevene best rusta for framtida?

Ole Thomas forklarer hvordan han opplevde vurderingsdager i engelsk. FOTO: MARTIN FILIP FRAMNES HOVELSRUD

Niendeklassingene Jacob og Ole Thomas fikk selv fortelle om utfordrende og lærerike undervisningsmetoder, da Morellbakken skole deltok i den internasjonale «Ringer i vann»-konferansen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.04.2015 kl 11:43

GREFSEN/ØKERN: 20. januar ble Morellbakken skole invitert til konferansen «Ringer i vann». Oppdraget til Morellbakken skole var å fortelle om 9. trinns vurderingsdager.

Konferansen «Ringer i vann» har arrangert mer enn 19 store skolekonferanser siden oppstart i 2002. Helt siden den tid har god praksis vært fokuset: «Hva er det som virker?»

«Ringer i vann»-konferansen 2015 ble den mest internasjonale konferansen de noen gang har arrangert, med forelesere fra Australia/England, Finland, Sverige og Danmark, i tillegg til en rekke norske forelesere.

Vurderingsdag naturfag

Hallgeir Vige (naturfagslærer på 9. trinn) forklarer hvordan vurderingsdagene i naturfag skulle foregå.

Elevene ble delt inn i grupper der hver gruppe fikk en energikilde. Elevene fikk dra på forskjellige museer og forelesninger hvor de fikk vite mer om deres egen energikilde.

Vurderingsdagene gikk over to dager. Dag én skulle elevene skrive en saktekst om energikilden sin og dag to skulle de lage en liten film/video om den.

LES OGSÅ: 500 Kjelsås-barn i skirenn på Langsetløkka

Vanskelig, men spennende

Jacob Opland fra 9a forteller om hvordan han opplevde disse vurderingsdagene. Da han først fikk oppgaven virket det veldig vanskelig, men samtidig veldig spennende.

Jacob sin gruppe skulle sette seg inn i energikilden olje og kull. De dro til Teknisk museum for å lære mer om dette.

Jacob forteller at dag én gikk veldig fint siden de hadde fått en fin modelltekst av læreren de kunne skrive etter. Dag to var litt vanskeligere siden de måtte lage en liten video, der de måtte bruke sine egne dataevner.

Men han og gruppen fikset det bra. Jacob forteller at vurderingsdagene var veldig lærerike, morsomme og annerledes på en god måte.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Vurderingsdag engelsk

Anders Aasen (engelsklærer på 9. trinn) forteller hvordan de engelske vurderingsdagene skulle foregå.

De gikk ut på å måle elevenes kompetanse i skriftlig og muntlig. Oppgaven var at elevene skulle finne en person på deres egen alder som bodde i et engelsk-språklig land via sosiale medier.

Dag én skulle elevene sette sammen et intervju som de hadde forbredt noen dager før. Dag to skulle elevene skrive en tekst som for eksempel kunne handle om skoleuniformer.

Skyping nattestid

Ole Thomas Petrusson, 9e, forteller om hvordan han opplevde de engelske vurderingsdagene.

Da Ole Thomas fikk oppgaven, ga han nesten opp før han hadde lest hele. Ole Thomas forteller imidlertid at han var heldig og kom på gruppe med en som hadde bodd i USA før. Hun tok oppgaven med å finne en å intervjue.

LES OGSÅ: Saken som er lest av tusener: Derfor elsker Yngve fra Groruddalen Kjelsås

Deretter kunne Ole Thomas og de andre på gruppa lage spørsmål.

Morellbakken skole bruker Google Drive, et fillagrings- og nettdelingstjeneste, blant annet til samskriving. Anders hadde laget et dokument på Google Drive som han delte med alle i klassen. Elevene brukte dette dokumentet til å stille spørsmål, dele ideer og få inspirasjon til intervjuoppgaven.

Ole Thomas forteller at det er stor tidsforskjell i USA og Norge så den eneste tiden de kunne intervjue var klokken 6 på natta. De intervjuet via Skype der man kan snakke til hverandre over pc.

Ole Thomas forteller at dag én, da de skulle vise intervjuet sitt til en lærer, virket veldig lang og var utfordrende og at dag to gikk ganske lett. På dag to skrev han om skoleuniformer og han fikk mye hjelp til det når han hadde intervjuet noen i et engelskspråkelig land.

Ole Thomas forteller at disse vurderingsdagene var utrolig utfordrende, men utrolig lærerike.

Publikum tok Morellbakken skole svært godt i mot og skrøt veldig av Morellbakkens unge forelesere.


Denne artikkelen er skrevet av Martin Filip Framnes, elev ved Morellbakken skole.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Se bildet større

Naturfagslærer Hallgeir forklarer om vurderingsdager i naturfag. FOTO: MARTIN FILIP FRAMNES HOVELSRUD

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!