ANNONSE
Annonse

Er Morellbakken-elevene best rusta for framtida?

Ole Thomas forklarer hvordan han opplevde vurderingsdager i engelsk. Foto: MARTIN FILIP FRAMNES HOVELSRUD

Niendeklassingene Jacob og Ole Thomas fikk selv fortelle om utfordrende og lærerike undervisningsmetoder, da Morellbakken skole deltok i den internasjonale «Ringer i vann»-konferansen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 17.04.2015 kl 11:43

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

GREFSEN/ØKERN: 20. januar ble Morellbakken skole invitert til konferansen «Ringer i vann». Oppdraget til Morellbakken skole var å fortelle om 9. trinns vurderingsdager.

Konferansen «Ringer i vann» har arrangert mer enn 19 store skolekonferanser siden oppstart i 2002. Helt siden den tid har god praksis vært fokuset: «Hva er det som virker?»

«Ringer i vann»-konferansen 2015 ble den mest internasjonale konferansen de noen gang har arrangert, med forelesere fra Australia/England, Finland, Sverige og Danmark, i tillegg til en rekke norske forelesere.

Vurderingsdag naturfag

Hallgeir Vige (naturfagslærer på 9. trinn) forklarer hvordan vurderingsdagene i naturfag skulle foregå.

Elevene ble delt inn i grupper der hver gruppe fikk en energikilde. Elevene fikk dra på forskjellige museer og forelesninger hvor de fikk vite mer om deres egen energikilde.

Vurderingsdagene gikk over to dager. Dag én skulle elevene skrive en saktekst om energikilden sin og dag to skulle de lage en liten film/video om den.

LES OGSÅ: 500 Kjelsås-barn i skirenn på Langsetløkka

Vanskelig, men spennende

Jacob Opland fra 9a forteller om hvordan han opplevde disse vurderingsdagene. Da han først fikk oppgaven virket det veldig vanskelig, men samtidig veldig spennende.

Jacob sin gruppe skulle sette seg inn i energikilden olje og kull. De dro til Teknisk museum for å lære mer om dette.

Jacob forteller at dag én gikk veldig fint siden de hadde fått en fin modelltekst av læreren de kunne skrive etter. Dag to var litt vanskeligere siden de måtte lage en liten video, der de måtte bruke sine egne dataevner.

Men han og gruppen fikset det bra. Jacob forteller at vurderingsdagene var veldig lærerike, morsomme og annerledes på en god måte.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Vurderingsdag engelsk

Anders Aasen (engelsklærer på 9. trinn) forteller hvordan de engelske vurderingsdagene skulle foregå.

De gikk ut på å måle elevenes kompetanse i skriftlig og muntlig. Oppgaven var at elevene skulle finne en person på deres egen alder som bodde i et engelsk-språklig land via sosiale medier.

Dag én skulle elevene sette sammen et intervju som de hadde forbredt noen dager før. Dag to skulle elevene skrive en tekst som for eksempel kunne handle om skoleuniformer.

Skyping nattestid

Ole Thomas Petrusson, 9e, forteller om hvordan han opplevde de engelske vurderingsdagene.

Da Ole Thomas fikk oppgaven, ga han nesten opp før han hadde lest hele. Ole Thomas forteller imidlertid at han var heldig og kom på gruppe med en som hadde bodd i USA før. Hun tok oppgaven med å finne en å intervjue.

LES OGSÅ: Saken som er lest av tusener: Derfor elsker Yngve fra Groruddalen Kjelsås

Deretter kunne Ole Thomas og de andre på gruppa lage spørsmål.

Morellbakken skole bruker Google Drive, et fillagrings- og nettdelingstjeneste, blant annet til samskriving. Anders hadde laget et dokument på Google Drive som han delte med alle i klassen. Elevene brukte dette dokumentet til å stille spørsmål, dele ideer og få inspirasjon til intervjuoppgaven.

Ole Thomas forteller at det er stor tidsforskjell i USA og Norge så den eneste tiden de kunne intervjue var klokken 6 på natta. De intervjuet via Skype der man kan snakke til hverandre over pc.

Ole Thomas forteller at dag én, da de skulle vise intervjuet sitt til en lærer, virket veldig lang og var utfordrende og at dag to gikk ganske lett. På dag to skrev han om skoleuniformer og han fikk mye hjelp til det når han hadde intervjuet noen i et engelskspråkelig land.

Ole Thomas forteller at disse vurderingsdagene var utrolig utfordrende, men utrolig lærerike.

Publikum tok Morellbakken skole svært godt i mot og skrøt veldig av Morellbakkens unge forelesere.

Denne artikkelen er skrevet av Martin Filip Framnes, elev ved Morellbakken skole.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.