ANMELDELSE: Forza Motorsport III (X360)

10 000 omdreininger i minuttet

10 000 omdreininger i minuttet

VROOM: Her går det unna

Forza har berørt meg på måter jeg ikke trodde mulig.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2009 kl 14:00

SPILLVERKET.NO: Det har vært en super høst for oss bilspill-glade mennesker. Først fikk vi leke oss i gjørma med Ken Block og resten av gjengen i Dirt 2. Deretter var det hektisk arkade-simulator moro i Need for Speed: Shift, og i det jeg ikke trodde det kunne bli bedre

— kom Forza Motorsport 3.

LES anmeldelsen av Dirt 2 på Spillverket.no

En bilinteresserts himmel?

Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne for å fortelle deg hvorfor Forza er så bra, spillet er enormt på så mange måter. For å begynne med det mest åpenbare, biler.

Det finnes veldig, veldig mange biler i Forza. Alt fra kjedelige mammabiler, utdøde importbiler, gamle muskelbiler til siste skrik innen kunst (ja, jeg snakker selvsagt om Alfa Romeo 8C Competizione). For å nevne noen.

Førsteinntrykket er at alt er med. Det stemmer selvsagt ikke, det er tross alt bare i overkant av 400 biler i spillet, men utvalget kan få enhver til å kjenne at det strammer i buksa. Om du ikke finner minst tre av dine drømmebiler i Forza bør du strengt talt revurdere smakssansen din, fordi da er det du som er problemet, ikke spillet.

LES anmeldelsen av Need for Speed: Shift på Spillverket.no

Baner så langt øyet kan se

Biler trenger som kjent vei å kjøre på, i alle fall om poenget er å komme seg noe plass. Heldigvis leverer Forza også her. Her finnes det meste av asfalt-spagetti du kan tenke deg, både fiktive og ekte baner finnes i hopevis.

Enten du foretrekker hjernedød kjøring med kun venstresvinger, altså nascar-kjøring, eller den alltid vanskelige Nürburgring finner du nok av asfalt å leke deg på.

Spillet skryter på seg å ha over 100 forskjellige baner, og selv om det er en sannhet med modifikasjoner er likevel utvalget overveldende.

LES anmeldelsen av Fuel på Spillverket.no

Ren kjøreglede

Forza er et spill som virkelig minner meg på hvorfor jeg liker spill, hvorfor jeg bruker time på time, dag ut og dag inn foran skjermen. Jeg vil nok neppe noen gang få kjøre en Maserati MC12, og desto mer tvilsomt er det at jeg noen gang får eie den.

Forza gir meg derimot muligheten, og best av alt, trolig en rimelig nøyaktig følelse av hvordan den og hundrevis av andre biler er å kjøre. Spillet har klart å fange essensen av kjøreglede, den primitive villmannen i meg rett og slett danser rundt i glede av følelsen av akselerasjon, de-akselerasjon, G-krefter og fart Forza leverer.

Som om ikke det var nok imponerer spillet voldsomt med et enormt utvalg av både biler, baner, oppgraderinger og justeringer. Men det er ikke bare mangfoldet som imponerer, den er også den utrolige dybden og detaljerikdommen.

Eksempelvis følger det med hver eneste oppgradering med en detaljert beskrivelse om hvilken funksjon komponenten har, hva den gjør og hva du kan tjene på å oppgradere den. Påtroppende hobbymekanikere kan nok lære mye av bare noen timer på Forza-verkstedet.

Spillet gir virkelig mening til ordtaket "som et barn i en godtebutikk", og for bilnerder som meg er dette så godt som det kan bli. Forza er rett og slett genialt.

LES hele anmeldelsen av Forza Motorsport 3 på Spillverket.no

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!