177 kroner i bomringen når lufta er dårligst

177 kroner i bomringen når lufta er dårligst

På de mest forurensede dagene i vinter kan det bli tre ganger så dyrt å passere i bomringen.m FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Ved dårlig luftkvalitet vil takstene i bomringen kunne tredobles.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.11.2017 kl 13:44

OSLO: 1. oktober økte bomsatsene i Oslo. Da ble nye tids- og miljødifferensierte takster innført. Det er nå dyrere å passere i rushtiden, og det er dyrest for dieselbiler.

Les mer om takstene her.

Dieselforbud

I fjor innførte byrådet muligheten for forbud mot dieselbiler på dager med ekstra forurenset luft. I oktober i fjor vedtok Oslo bystyre og Akershus fylkesting å innføre akuttakster på forurensede dager, melder NRK.

Tredoble satser

På dager når konsentrasjonen av helsefarlig NO2 i Oslo-luften kommet over et visst nivå, vil bomsatsene kunne bli satt opp til 132 kroner per passering utenom rushtiden, og 162 kroner i rushen. For dieselbiler blir det enda dyrere, da blir takstene henholdsvis 147 og 177 koner.

Dette er en tredobling av de nye satsene som ble innført 1. oktober i år.

Det er ikke bare dieselbiler som må betale dyrt, også bensinbiler og ladbare hybrider må betale på dager med akuttakster. Det liker Høyre dårlig.

– Bensinbiler slipper i praksis ikke ut NOx. Da bidrar de heller ikke til dårlig lokal luftkvalitet. Disse bilene bør derfor slippe unna de ekstra høye bomtakstene på dager med høy luftforurensing, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, til NRK.

– Folk vil oppfatte det som veldig urettferdig og uforståelig når selv de som kjører på strøm må betale tredobbelt, sier informasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, til NRK.

LES OGSÅ: Her kan Oslos nesten 60 nye bomstasjoner bli plassert

Valget mellom diseforbud og akuttakster

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er enig i at bensinbiler og lastebiler med effektiv renseteknologi ideelt sett burde hatt unntak.

– Vi jobber for det på sikt. Problemet er at da må vi inn i en ny prosess med staten, og da er jeg redd vi ikke får på plass dette tiltaket i vinter i det hele tatt. Da står vi igjen med kun dieselforbudet som virkemiddel hvis det blir farlig høy luftforurensning i Oslo, sier hun.

Les hele saken hos NRK.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse