2008 blir SUV-enes år

2008 blir SUV-enes år

FORD: Kuga blir navnet på Fords folke-SUV. (Foto: Øivind Skar)

Salget av firehjulsdrevne biler er på full fart opp, og alt tyder på at 2008 blir SUV-enes år i Norge.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.02.2008 kl 09:00

Til tross for myndighetenes og miljøorganisasjonenes aktive innsats for å få nordmenn til å velge mer miljøriktige biler, tyder alt på at kundene lukker ørene og kjøper det de helst vi ha. Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er ikke til å ta feil av. 26,1 prosent av nybilkjøperne i januar satset på en modell med drift på alle hjul. Og mens SUV-ene i hele 2007 utgjorde 14,6 prosent av alle nye personbiler, er andelen i januar i år krøpet opp til 19,8 prosent. En firedel av alle biler med trekk på alle hjul kan nå dyttes ned i SUV-sekken. Og ballet har egentlig bare så vidt begynt. Informasjonsdirektør Paul Hegna hos Harald A- Møller, landets største bilimportør er helt klar:

– 2008 blir SUV-enes år.

Nyhetene

Dette er det som akkurat er ankommet eller kommer i løpet av året:

  • Toyota RAV4 i oppgradert utgave.
  • Audi Q5.
  • BMW X6.
  • Ford Kuga.
  • Mercedes GLK.
  • Renault Koleos.
  • Subaru Forester, fornyet.
  • VW Tiguan.
  • Volvo XC 60.

OFVs ti-på-topp liste for januar inneholder hele fire SUV-er med Honda CR-V på topp foran Toyota RAV4. Og ennå har ikke VW fyrt av Tiguan-raketten.

115.000 biler

Salgsmålene for populære SUV-er ligger høyt, i følge tall MotorBransjen har innhentet:

  • Toyota RAV4: 3500
  • VW Tiguan: 3500
  • Mitsubishi Outlander: 3210
  • Honda CR-V: 2700

I et nybilmarked stipulert til 115.000 enheter vil disse fire modellene alene stå for 11 prosent av salgsvolumet om importørenes egne forventninger innfris.

Et miljøproblemSamtidig representerer SUV-ene et miljøproblem ved at samtlige av dem har et så høyt utslipp av CO2, at de drar i feil retning i forhold til EUs og regjeringens målsetning om å stabilisere gjennomsnittsutslippet fra nye biler på 120 gram CO2/km innen 2012.

I OFVs CO2-liste figurerer Honda CR-V og Toyota RAV4 som de CO2-snilleste SUV-ene med et utslipp hver på 173 gram/km. Gjennomsnittsutslippet for nye biler var for Norges del 158 gram/km i januar.

Annonse
Se bildet større

TOYOTA: RAV4 har vært landets mest foretrukne SUV i en årrekke. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

MERCEDES: GLK, kompakt-SUV fra Mercedes, og viktig konkurrent til BMW X3, Audis nye Q5 og Volvo XC60. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

SUBARU: Forester, hyttefolkets favorittbil, i ny innpakking. (Foto: APB)

Se bildet større

STORSELGERE: VW har ambisjoner om å gjøre Tiguan til landets mest kjøpte SUV i år. Foreløpig leder Honda CR-V. (Foto: Øivind Skar)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!