«22 av 24 spurte ønsker ikke asfalt langs Akerselva»

«22 av 24 spurte ønsker ikke asfalt langs Akerselva»

Reaksjonene på at det er i gangsatt asfaltarbeider på turveien langs Akerselva, har vært enorme på nab.no og i sosiale medier. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at Nordre Aker Budstikke skrev om Bymiljøetaten som er i gang med asfaltering av Akerselva-turveien fra Kjelsåsveien til Nydalen. Folk har foretatt private spørreundersøkelser, og det er opprettet aksjonsgruppe på Facebook.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.06.2015 kl 13:49

KJELSÅS-NYDALEN: Nordre Aker Budstikke skrev først om stengingen tirsdag ettermiddag.

Onsdag morgen kunne Bymiljøetaten bekrefte at de har satt i gang asfaltering av veien, et arbeid som vil vare i «to til tre uker». I følge skiltingen vil veien imidlertid være helt stengt til 10. juli.

Saken er lest, delt og kommentert i stort omfang på våre nettsider og på Facebook.

SISTE NYTT I SAKEN (mandag 8. juni): Byråd Guri Melby stanser asfalteringen

Noen uttrykker glede over at det blir lettere å komme seg fram med sykkel, til fots eller med rullestol.

Få siste nytt fra ditt nærmiljø rett i nyhetsfeeden: Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ (SISTE): Bydelen krever svar på hvorfor arbeidet er staret uten varsling

«Behold grusen!»

Men det store flertallet av dem som har engasjert seg i saken på internett er overrasket, misfornøyde eller forbannet over at grusdekket skal erstattes med asfalt. «Behold grusen!» går igjen hos flere som kommenterer.

Årsaken later til å være frykt for konflikter mellom fotgjengere og syklister, som nå vil få mulighet til å sykle enda raskere hevdes det, og at det er langt bedre å jogge på grus enn asfalt.

«Jeg spår at det fremover blir flere som vil ta bussen eller bil for å komme seg opp i uasfaltert terreng i marka istedenfor. Så dette høres ut som en fryktelig dårlig ide for de fleste aktive i byen!» skriver Cecilie.

«Lurer på når våre ubrukelige politikere skal lære seg å høre på hva beboere ønsker, i stedet for å prøve å tenke sjøl. Det ender aldri godt. Flaut!» skriver Øyvind.

LES OGSÅ: Hvor ligger engentlig «Frysja»? Og er det er det egentlig et sted?

«For smalt»

Kaja kommenterer: «Stusselig. Ville helst beholdt grusen for løpingen. Dessuten har jeg både trillet vogn og syklet der særdeles mange ganger og aldri tenkt tanken at det skulle vært asfalt», mens Birgit skriver «Til å grine av! Løpe på asfalt kan man gjøre i hele byen!».

«Helt borte i natta, den fungerer som den er, bedre å fikse på de elendige veiene som er her i bydelen» skriver Tom, og Jon skriver «Helt meningsløst å asfaltere den turveien! Det er glimrende å sykle og løpe der som det er og uansett for smalt til å gå trygt på rulleski.»

«Dette er virkelig lite gjennomtenkt!» skriver en tredje.

Spørreundersøkelse: «22 av 24 sier nei»

Mange spør hvorfor Bymiljøetaten ikke har undersøkt hva brukerne av veien ønsker, før de satte i gang arbeidet.

Bjørn er en av dem, og han har påtatt seg å gjøre jobben for kommunen. Riktignok må resultatet av spørreundersøkelse kalles høyst uoffisiell. Han skriver følgende:

«På vei hjem fra jobben i dag gjorde jeg en kjapp "meningsmåling" på strekningen Gjerdrums vei – Engebråten. Av de 24 fotgjengere og syklister jeg traff var det 22 som ønsket å beholde veien som den er, 1 svarte Ja til asfaltering og 1 svarte Vet ikke.»

Aksjonsgruppe på Facebook

Som seg hør og bør har det også blitt opprettet en aksjonsgruppe på Facebook mot asfaltering.

Den heter «Vi som synes asfaltering mellom Stillatorget og Nydalen skal droppes». Initiativtakeren bak gruppa skriver at de vil skape et raskt press før det er for sent.

Gruppa, som ble opprettet torsdag kveld, har i 13.30-tiden fredag over 200 medlemmer.

LES OGSÅ: Topp og bunn i samme nabolag: Mens Kjelsås er på medaljeplass, ligger Skeid og Lyn under streken

Bruk pengene andre steder

Andre igjen spør seg hvorfor det prioriteres å bruke penger på å asfaltere denne strekningen, når det er andre områder som har større behov for asfalt.

Anders skriver: «Bruk disse asfaltpengene som bidrag til en asfaltert turvei i Maridalen istedet! Det vil både rulleskiløpere, syklister og bilistene i Maridalsveien applaudere. Og hvis svaret er at det er et annet budsjett, ja så bruk pengene på ordentlige sykkelveier i bydelen».

«Hør på brukerne. Bruk heller pengene til noe nyttig» skriver Aud, mens Inger Marie kommenterer: «Her kan kommunen legge unødvendig asfalt, men å tette digre huller i "Osebakken" det kan de ikke.»

LES OGSÅ: Åpnet tidskapsel på Teknisk museum etter 19 år. 30-åringene fikk seg noen overraskelser da de leste hilsnene fra seg selv som barneskoleelever!

Vedlikehold er årsaken

«Hvorfor i all verden skal det asfalteres der? Veien er ikke bred nok til at det er trygt å gå der på rulleski, og syklister tåler å sykle på grusvei» skriver Lars Jakob.

«Det er et par steder hvor det er problem med erosjon, og det kunne man lett løst med drenering» påstår Ole.

Likevel er det nettopp mangeårige vedlikeholdsutfordringer som er årsaken til at veien skal asfalteres.

– Det har vært veldig mye vedlikehold med denne strekningen fra Kjelsås til Nydalen. Ved mye nedbør sklir grusen ut. Derfor blir den nå asfaltert, sa Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten til Nordre Aker Budstikke på onsdag.

LES OGSÅ: Har sett seg lei på dårlige resultater. Nytt selskap overtar elitesasingen i Lyn

– Jeg blir oppgitt

En annen som har reagert er lokalpolitiker Hanne Lyssand, som sitter i bydelsutvalget for SV.

– Jeg blir rett og slett oppgitt. Det er opplagt at det er mulig å sykle gjennom og eventuelt utenom selve arbeidene som skal gjøres. Her er det bare slengt opp et skilt, med total stenging en måned, uten noe forståelig skiltet omkjøring, sier hun.

Da Nordre Aker Budstikke var på stedet på onsdag, var det ingen tegn til at arbeidet var i gang, og vi møtte på flere som trosset sperringene, og benyttet seg av turveien.

Mange har i sosiale medier dessuten klaget på at skiltingen er misvisende. På Twitter skriver brukeren delveien at omkjøring var skiltet også på vestsiden av Akerselva, til tross for at verken veien var stengt, eller at det var igangsatt noe arbeid der.

Ber om svar fra byråden

Lederen i bystyrets samferdsel- og miljøkomité, Marianne Borgen (SV), vil ta opp spørsmålet med Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V). Hun har sendt skriftlige spørsmål til byråden, og disse krever skriftlige svar.

Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med byråd Guri Melby, som henviser til Bymiljøetaten, og at igangsetting av dette arbeidet ligger innenfor de fullmakter etaten har.

SISTE: Bydelen krever svar på hvorfor arbeidet er staret uten varsling

Hva mener du? Kommenter under denne saken, eller på våre Facebooksider!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!