250 prosent trafikkøkning på et halvt år

De rosa bussene - Ruter Aldersvennlig transport. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Seniorene i Nordre Aker har omfavnet de rosa bussene. Det første halvåret ble det tatt 5310 turer.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.05.2018 kl 18:32

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

NORDRE AKER: Du har helt sikkert sett dem: De to rosa minibussene som farter rundt i Nordre Aker seks dager i uka.

Ruter Aldersvennlig transport ble lansert med brask og bram høsten 2017. Det er et transporttilbud for dem på 67+, og kjører passasjerene fra dør til dør innad i bydelen. Du ringer og bestiller, eller reserverer tur i Ruters spesialapp for Aldersvennlig transport, og hentes og bringes på bestilling.

Samtidig kan du bli kjent med helt nye reisekamerater.

Det var gjennom Alders og demensvennlig bydel-piloten, som Bydel Nordre Aker ledet i peroioden 2015-2017, at ordningen så dagens lys.

Nå viser reisedataene at de eldre i bydelen har satt pris på tilbudet. De første seks månedene har bussene kjørt 5310 turer med Nordre Aker-innbyggere.

Fra september i fjor til februar i år økte antall turer per måned med over 250 prosent.

Har truffet blink

Denne utviklingen mener eldrebyråd Tone Tellevik Dahl viser at kommunen har truffet blink med tilbudet.

– Våre «rosa busser» gjør det mulig for eldre å leve mer aktive liv enn de ellers ville gjort, og det forebygger ensomhet. Det blir lettere å møte venner og familie, handle dagligvarer, komme seg ut og gi dagene mening og aktivitet, sier hun til Nordre Aker Budstikke.

Ruter Aldersvennlig transport er et alternativ til TT-reiser, og enklere enn å oppsøke en holdeplass for buss eller trikk, som kan ligge litt for langt unna hvis man er dårlig til beins. Og det er mye billigere enn taxi. Prisen er bare en ordninær Ruterbillett (honnørpris for aldersgruppen).

Se bildet større

En rosabuss på tur over Storokrysset i april. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Transport er viktig

– Aldersvennlig transport er en viktig del av byrådets arbeid for å ta Oslo fra en institusjonsbasert eldreomsorg til en aktiv alderdom der eldre får være sjef i eget liv. Selv om vi fortsatt er i en pilotfase, er jeg overbevist om at aldersvennlig transport er en forutsetning for å skape en aldersvennlig by. For meg er det rørende å tenke på hvor stor betydning et politisk tiltak som aldersvennlig transport kan ha på folks hverdagsliv. Politikk virker, sier Tellevik Dahl.

Se bildet større

Byråd for eldre, helse og arbeid, Tone Tellevik Dahl. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Da Nordre Aker Budstikke var med på tur med de rosa bussene i fjor høst, fikk vi høre at flere innbyggere har blitt hyppige brukere av tilbudet. Den som hadde reist mest per november i fjor var en mann på 90 år. Han hadde 40 reiser på to måneder.

– Det sier noe om behovet, men også at fleksible transportløsninger bidrar til at folk unngår å isolere seg. Denne 90-åringen har garantert ikke vært på handletur alle de gangene, sa Heidi Karsrud Nordal, som var prosjektleder for Alders- og demensvennlig by-piloten i Nordre Aker.

En av de faste sjåførene, Mohammad Arif, fortalte om tilfredse brukere:

– Alle sier at de er veldig fornøyde med tilbudet, og er glad for at det finnes. De sier til hverandre at de må bruke bussen, sånn at tilbudet blir fast, sa Arif i høst.

– Ja, jeg forteller om det til dem jeg møter. Jeg er redd det blir borte dersom vi ikke er flinke til å bruke det, sa passasjer Tove Welle Svang.

Les reportasjen om bussturen her.

Styrker eldreomsorgen

Per 1. januar 2018 var det 6223 personer over 67 år i Nordre Aker (prognose), som dermed kvalifiserte til å bruke Ruter Aldersvennlig transport.

Eldrebyråd Tone Tellevik Dahl viser til undersøkelser som forteller at eldre i Oslo vil bo hjemme så lenge som mulig.

– Da er det vår jobb som politikere å legge til rette for det. Takket være innføringen av eiendomsskatt i Oslo, kan vi frem mot 2019 ansette 500 flere årsverk i hjemmetjenesten nettopp for å sikre at flere kan bo hjemme lenger. Nordre Aker har så langt fått 31 flere årsverk i sin hjemmetjeneste. I tillegg setter vi opp flere benker, utvider dagsentertilbudet og innfører aldersvennlig transport. Alt for å ivareta eldres ønske om å bo hjemme så lenge som mulig, sier hun.

Er du 67+ og vil teste ut de rosa bussene? Mer informasjon finner du her (link til Ruter).

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse