Arbeidene starter høsten 2007, prosjektet antas å være ferdig i løpet av 2008.
Strekningen er 1.300 m lang, langs Ring 3 mellom Nydalsbrua og Storokrysset, begrenset av Gjøvik-banen og Ringveien.
Kostnadene for prosjektet er beregnet til 28.4 millioner kroner.
- Hovedsykkelveiplanen har som viktigste målsettinger å gjøre sykkel til et mer attraktivt transportmiddel og få flere til å sykle, forbedre sikkerheten for syklister og andre trafikkanter, informerer Tandberg.
Statens vegvesen vil fjerne fortauet langsmed Ring 3 på denne strekningen og gjøre dette feltet om til kollektivfelt. Den nye gang-og sykkelveien vil bli trukket lengre unna Ringveien.
Landskapssonen mellom Gjøvik-banen og Ring 3, som i dag består av uskjøttet gressmark, vil bli opparbeidet og tilrettelagt med beplantning, og få skjæringer, fyllinger og murer.
En planskilt passering av Sandakerveien er i reguleringsplanen. I planen fins også undergang under Gjøvik-banen tegnet inn, og den vil komme til å få stor betydning for gang- og sykkeltrafikken til og fra Nydalen og Storo.