Kunnskapsministerens digitaliseringsstrategi: – 6000 seksåringer har startet på Osloskolen - mange kommer til å ha yrker vi ennå ikke vet hva er

– 6000 seksåringer har startet på Osloskolen - mange kommer til å ha yrker vi ennå ikke vet hva er

Kristin Vinje (H). FOTO: ARKIV NORDRE AKER BUDSTIKKE

– Vi vil ha både koding og teknologi inn i lærerplanen allerede på barneskolen, sier stortingsrepresentant Kristin Vinje (H), med utgangspunkt i den nye digitaliseringsstrategien fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.08.2017 kl 09:35

OSLO: I dag legger kunnskapsministeren frem en digitaliseringsstrategi for grunnskolen og videregående opplæring.

– Høyre vil ha en massiv satsing på digitalisering i skolen. Denne uken har over 6 000 seksåringer hatt sine første dager i osloskolen. Mange av dem kommer til å jobbe i yrker vi ennå ikke vet hva er, utdyper stortingsrepresentant Kristin Vinje (H)

Og peker på at den digitale utviklingen går raskere og raskere.

– Skal vi ruste barna våre best mulig for fremtiden, må skolen være fremoverlent i denne utviklingen. Derfor legger regjeringen frem en ny strategi for digitalisering i skolen, fortsetter hun.

Lære mer - og fremtidsrettet

Målet er at elevene skal lære mer – og få kunnskaper de trenger både nå og i fremtiden, gjennom digitaliseringsstrategien.

– Da må vi gi norske elever gode, grunnleggende digitale ferdigheter. Vi må lære dem om nettvett og digital mobbing, og vi må gi dem verktøy til å sette seg inn i stadig nye digitale løsninger. Høyre vil at koding og teknologi skal inn i læreplanene allerede fra barneskolen. Med denne strategien peker vi inn i et nytt tiår for norsk skole, mener Vinje og partifellene.

Programmere

Blant annet ønsker de å gi alle elever muligheten til opplæring i å programmere.

– Vi vil også starte et nasjonalt forsøk med koding som programfag i videregående skole. Fra før har vi innført koding som valgfag i ungdomsskolen – og fra skolestart i høst kan alle ungdomsskoler tilby dette, sier Kristin Vinje.

Hun ramser videre opp viktigheten av gode interaktive læremidler og den infrastrukturen og det utstyret som trengs ute på skolene.

Videreutdanning for lærere

– Og faglig sterke lærere som kan anvende digitale løsninger på en pedagogisk god måte er avgjørende. Ett av tiltakene i strategien er å utvikle et eget videreutdanningstilbud for lærere som vil spesialisere seg innen digital kompetanse og pedagogisk bruk av IKT. Vi vil også utdanne egne lærerspesialister innen IKT, som kan være med på å løfte skolene og andre lærere faglig på dette feltet, avslutter Vinje om den nye digitaliseringsstrategien fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse