62 års bilhistorie i graven

62 års bilhistorie i graven

AERO-X: Saabs mest spennende konsept fra 2006.

Vil sistemann slukke lyset, heter det så kjekt. For Saabs vedkommende slukket eieren General Motors (GM) lyset rett før Saab var i mål.

Tekst:

Publisert:

Med Saab går en framhjulsdreven bilhistorie i graven. Saab var pioneren som ut fra å være en flyprodusent skapte biler med særpreg og unike egenskaper.

Mange var de som heiet fram Erik «på taket» Carlsson der han feide inn til seier i Rally Monte Carlo både i 1962 og 1963.

Les også: Her er nye Saab 9-5

19 år hos GM

Flere ganger sto selskapet på kanten av stupet, men da det så som mørkest ut dukket alltid redningen opp. I 1990 kjøpte GM halvparten av selskapet for å gjøre varemerket like sterkt som BMW. Ti år senere overtok de resten.

Men på fredag var eventyret over. Da var det eieren, mektige General Motors med hovedkontor midt i bilbyen Detroit, som stengte pengekranen og tuppet selskapet utfor stupet.

Dette etter at Saab hadde strevet i mange år med å tilpasse seg et GM, som aldri i løpet av sitt 19-årige eierskap i Trollhättan brydde seg om å investere nok til at Saab kunne rulle trygt inn i framtiden.

I takt med fagre ord og vage løfter rant milliardene ut av Saabs kasse. Kun i 1994 og 1995 gikk Saab i regnskapsmessig pluss.

Les også: Saab 9-3 XWD - En vinner på vinterveien

Forsto aldri Saab

Analytikere hevder at GM brukte de ti siste årene på å ta livet av Saab og at de ikke forsto merkets styrke som individualistenes bil før det var altfor sent. Premium med nordisk vri var ikke det samme som premium i Detroit.

Derfor ble forsøket med å «saabifisere» Subaru Impreza til Saab 9-2x og Chevrolet TrailBlazer til Saab 9-7x gedigne fiaskoer. De to modellene hadde ikke noe med Saab å gjøre, og alle unntatt GMs ledelse i Detroit forsto det.

Det nesten uforståelige er likevel at GM valgte å legge ned Saab etter å ha brukt milliarder på å utvikle produksjonsferdige modeller. Naturligvis skulle den nylig viste 9-5 vært på veien for flere år siden, og i hvert fall før Opels Insignia (de to deler felles teknisk plattform).

Også den så godt som ferdige stasjonsvogna burde vært i salg nå. Sammen med ny 9-3 og derivater av denne, kunne Saab i dag vært et attraktivt bilmerke. Men GM valgte heller å spare Saab til fant.

Så er det SUV-en 9-4x, en bil utviklet sammen med Cadillac, men med unik Saab-identitet. Som konsept sto den på bilmessen i Detroit så sent som i 2008. Det var nok siste gang vi så bilen.

Så lyset

GM-boss Bob Lutz kunne ikke få fullrost Saab under presentasjonen av kompakte 9-X BioHybrid; merkets identitet, fokuset på miljøet og det kraftfulle designet.

Stedet var Genève i mars i fjor, bilen hadde 200 biohybride hestekrefter under panseret, og varslet at Saab tenkte å bygge en bil i Audi A3/VW Golf-segmentet for å få opp produksjonsvolumet som lå rundt 130.000 biler i året. Bilen kunne komme i 2011.

Det var nesten så man kunne se pengene renne ut av lommene til Lutz, og bortenfor sto Saab-sjef Jan Åke Jonsson. Smilet hans gikk nesten helt rundt:

— Dette er en historisk dag for Saab, fortsatte Jonsson, og avsluttet med å si at Saab alltid vil være tro mot sine skandinaviske røtter.

Likevel framstår konseptet Aero-X vist i Genève våren 2006 som Saabs mest spennende bil i GM-perioden. Den var sportsbil med hint tilbake til Sonett og samtidig Saab tvers gjennom. En bil ulikt noe annet på veien. Entusiastene jublet. Så ble det stille. Helt stille.

Resten av den sørgelige historien kjenner jo alle.

Annonse
Se bildet større

9-5: Dette er bilen som Saab – altfor sent – skulle lansert i 2010.

Se bildet større

9-4X: Volvo XC60-stor SUV utviklet sammen med Cadillac.

Se bildet større

TIDSSKILLE: Saabs første modell og siste variant av 9-3 stasjonsvogn

Se bildet større

9X: Saabs spennende multifunksjonskonsept fra 2001.

Se bildet større

9-2X: Saabifisert Subaru ble en gedigen fiasko.

Se bildet større

9-7X: Chevrolet TrailBlazer forkledd som Saab. Også en fiasko.

Se bildet større

AERO-X: Se likheten med Sonett.

Se bildet større

SONETT: Saabs legendariske sportsbil.

Se bildet større

Hos Saab liker man å assosiere seg med flymaskiner.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!