ANNONSE
Annonse

62 års bilhistorie i graven

AERO-X: Saabs mest spennende konsept fra 2006.

Vil sistemann slukke lyset, heter det så kjekt. For Saabs vedkommende slukket eieren General Motors (GM) lyset rett før Saab var i mål.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Med Saab går en framhjulsdreven bilhistorie i graven. Saab var pioneren som ut fra å være en flyprodusent skapte biler med særpreg og unike egenskaper.

Mange var de som heiet fram Erik «på taket» Carlsson der han feide inn til seier i Rally Monte Carlo både i 1962 og 1963.

Les også: Her er nye Saab 9-5

19 år hos GM

Flere ganger sto selskapet på kanten av stupet, men da det så som mørkest ut dukket alltid redningen opp. I 1990 kjøpte GM halvparten av selskapet for å gjøre varemerket like sterkt som BMW. Ti år senere overtok de resten.

Men på fredag var eventyret over. Da var det eieren, mektige General Motors med hovedkontor midt i bilbyen Detroit, som stengte pengekranen og tuppet selskapet utfor stupet.

Dette etter at Saab hadde strevet i mange år med å tilpasse seg et GM, som aldri i løpet av sitt 19-årige eierskap i Trollhättan brydde seg om å investere nok til at Saab kunne rulle trygt inn i framtiden.

I takt med fagre ord og vage løfter rant milliardene ut av Saabs kasse. Kun i 1994 og 1995 gikk Saab i regnskapsmessig pluss.

Les også: Saab 9-3 XWD - En vinner på vinterveien

Forsto aldri Saab

Analytikere hevder at GM brukte de ti siste årene på å ta livet av Saab og at de ikke forsto merkets styrke som individualistenes bil før det var altfor sent. Premium med nordisk vri var ikke det samme som premium i Detroit.

Derfor ble forsøket med å «saabifisere» Subaru Impreza til Saab 9-2x og Chevrolet TrailBlazer til Saab 9-7x gedigne fiaskoer. De to modellene hadde ikke noe med Saab å gjøre, og alle unntatt GMs ledelse i Detroit forsto det.

Det nesten uforståelige er likevel at GM valgte å legge ned Saab etter å ha brukt milliarder på å utvikle produksjonsferdige modeller. Naturligvis skulle den nylig viste 9-5 vært på veien for flere år siden, og i hvert fall før Opels Insignia (de to deler felles teknisk plattform).

Også den så godt som ferdige stasjonsvogna burde vært i salg nå. Sammen med ny 9-3 og derivater av denne, kunne Saab i dag vært et attraktivt bilmerke. Men GM valgte heller å spare Saab til fant.

Så er det SUV-en 9-4x, en bil utviklet sammen med Cadillac, men med unik Saab-identitet. Som konsept sto den på bilmessen i Detroit så sent som i 2008. Det var nok siste gang vi så bilen.

Så lyset

GM-boss Bob Lutz kunne ikke få fullrost Saab under presentasjonen av kompakte 9-X BioHybrid; merkets identitet, fokuset på miljøet og det kraftfulle designet.

Stedet var Genève i mars i fjor, bilen hadde 200 biohybride hestekrefter under panseret, og varslet at Saab tenkte å bygge en bil i Audi A3/VW Golf-segmentet for å få opp produksjonsvolumet som lå rundt 130.000 biler i året. Bilen kunne komme i 2011.

Det var nesten så man kunne se pengene renne ut av lommene til Lutz, og bortenfor sto Saab-sjef Jan Åke Jonsson. Smilet hans gikk nesten helt rundt:

— Dette er en historisk dag for Saab, fortsatte Jonsson, og avsluttet med å si at Saab alltid vil være tro mot sine skandinaviske røtter.

Likevel framstår konseptet Aero-X vist i Genève våren 2006 som Saabs mest spennende bil i GM-perioden. Den var sportsbil med hint tilbake til Sonett og samtidig Saab tvers gjennom. En bil ulikt noe annet på veien. Entusiastene jublet. Så ble det stille. Helt stille.

Resten av den sørgelige historien kjenner jo alle.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.