ANNONSE
Annonse

Barnlig norsk klessuksess:

– Angelina Jolie har gjort mye for oss

VELKLEDD, MEN PRAKTISK: Den norske designeren Birgitte Jensen har base i New York, der barna ofte er veldig pent kledd. – Jeg vil lage klær som barna kan leke i, sier Jensen. Datteren Amelie stiller gjerne opp som modell.

Norske designere selger barneklær verden over – med drahjelp fra kjendispressen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

— Angelina har gjort mye for oss, sier Harald Husum og viser fram et paparazzibilde av Angelina Jolie og sønnen Maddox.

Bildet har han rammet inn og satt på hylla på kontoret i New York. Det ble publisert i forbindelse med at Angelina og Brad gikk ut offentlig og fortalte at de ventet sitt første barn sammen.

En sak norske Harald Husum i utgangspunktet ikke ville brydd seg nevneverdig om, hadde det ikke vært for bulldoggen på Maddox' T-skjorte.

T-skjorten var nemlig fra Appaman, barneklærmerket som Husum startet opp i 2003 i New York.

— Da vi dro på varemesse to måneder senere, merket vi en helt annen aggressivitet rundt merket vårt, forteller Husum.

Trendy i celebre kretser

Før kjendiser som Angelina Jolie, Julia Roberts og Jennifer Lopez ble mødre, var ikke den amerikanske tabloidpressen så opptatt av barn.

I dag har sladremagasiner i USA avstemning om hvilke barn som kler Appamans boblejakke best, og både Gwen Stefani, Gwyneth Paltrow, Julia Roberts og Sarah Jessica Parker kler øyensteinene sine i Appaman.

— Seks måneder etter at vi startet Appaman, ble det plutselig veldig trendy i celebre kretser å få barn, så vi fikk et forsprang på mange av merkene som kom på markedet da, mener Husum.

Hjemmefabrikk

Filosofien bak merket til Harald Husum var enkel: Designe barneklær han selv kunne tenkt seg å bruke.

Da Harald ble arbeidsledig i 2002, bestemte han seg for å satse

— og i april året etter var han i gang.

— Det var et dristig prosjekt, men investeringen var minimal. Vi trengte 5000 dollar i startkapital og min arbeidsinnsats. Siden jeg akkurat hadde blitt arbeidsledig, var det uansett ikke så mye annet å ta seg til.

Med 200 hvite babybodier og fargestoff kjøpt på butikken på hjørnet, forvandlet Harald og kona Lynn leiligheten til en liten fabrikk.

— Det var en hjemmefabrikk. Vi farget klærne i vaskemaskinen og strøk selv på merket. Tørkletrommelen var oransje og i hele leiligheten var det fargeflekker, mimrer Harald.

I dag har familien flyttet fabrikken ut av huset, og Appaman selges i de kuleste barneklærbutikkene både i Norge, USA, Europa og nå også Asia.

Moteinstituttet

— Det er flott at norske designere gjør det bra i utlandet. Hver suksesshistorie er med på å bygge opp bransjen. Det er til stor inspirasjon for dem som holder på her hjemme, sier Gisle Mardal, daglig leder i Norwegian Fashion Institute.

Han forteller at en av de viktigste oppgavene for nystartede Norwegian Fashion Institute, er å hjelpe norsk design opp og fram både i Norge og utlandet.

— Norge er et lite land. Vil man ekspandere, må man etter hvert satse internasjonalt, sier Mardal. Oppskriften er samarbeid:

— Vi må bli bedre til å dele kontaktene våre og kunnskapen vår for å bygge opp bransjen sammen. Der ligger USA langt foran oss.

Hobby ble jobb

Birgitte Jensen er en annen norsk designer som har fått erfare nettopp det. Riktige kontakter og venner i bransjen har vært viktig for hennes suksess. Etter å ha jobbet som modell i New York i flere år hadde hun mange venner som kjente bransjen.

— Det begynte som en hobby, forteller hun og hjelper datteren Amelie på med prinsessekjolen.

Da hun ble mor for seks år siden oppdaget hun at barneklær hun selv likte, ikke var lett å finne i butikkene. Jensen begynte å sy klær til sin egen datter, og fikk raskt oppdrag fra venninner med barn. Merket Amelie Muse ble født.

— Jeg har ikke aktivt markedsført meg selv, men jeg har solgt klær til venners barns, og sånn har merket mitt likevel fått en del pressedekning, forteller Jensen.

Selger i New York

I dag selger hun klærne sine i flere butikker i New York, online-butikken er snart oppe og går, og hun har fått i oppdrag å designe også for andre barneklærmerker.

Kåper, kjoler, topper og skjørt til små prinsesser er gjennomgående for Amelie Muse. Så er også Amelie på seks år mammas strengeste kritiker.

— Jeg prøver å finne en balanse mellom hva jeg liker, og hva hun liker. Det blir mye blomstertrykk og rosa, innrømmer Jensen.

Ikke for voksent

Både Harald Husum og Birgitte Jensen har klare meninger om hva merkene deres skal stå for.

— Jeg synes det er veldig søtt når barn ser ut som små dukker, men de må ha lov til å leke i klærne. Det gjør ingenting om tøyet blir krøllete, sier Jensen.

— Mange av de samme reglene som gjelder når man lager klær for voksne, gjelder også for barneklærproduksjon, men det er noen unntak. Skjørt skal ikke være for korte og klærne ikke for voksne, mener Harald Husum.

— En god tommelfingerregel for oss i Appaman er at vi ikke produserer klær vi ikke selv ville kledd på våre to døtre.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.