Ny Ford Focus:

– Dette er en verdensbil

– Dette er en verdensbil

VERDENSBIL: Ny Ford Focus

Vi måtte helt til Detroit for å se nye Focus. Med denne bilen håper Ford å vinne hele verden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.01.2010 kl 12:40

DETROIT: Bilgiganten Ford har gjort noe så utradisjonelt som å førstegangsvise en

— i våre øyne

— erkeeuropeisk bil i USA. Og hva er forklaringen?

— Forklaringen er såre enkel. Vi skal nå produsere og selge nye Focus både i Amerika og Europa som en og samme bil, sier Ingvar M. Sviggum.

Han er Fords nestkommanderende i Europa med base i Köln, og med ansvar for salg, service og marketing i 52 land. Hele 35 milliarder euro (290 milliarder kroner) av Fords omsetning renner gjennom sogningens hender.

Verdensbiler

Sviggum snakker om verdensbiler, om suksessen med Fords siste Fiesta som nå lanseres i USA, og om en verden i endring.

Verdensbiler? Er det egentlig noe nytt? Er det ikke slik at ordet først og fremst smaker vondt for de største bilgigantene, de med røtter i USA og Japan? For har ikke eksempelvis Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Mercedes, Rolls-Royce med flere solgt sine biler verden rundt uten å gjøre særlige endringer på dem?

BMW og Mercedes snakker aldri om verdensbiler, de snakker kun om egen profil og bilkultur. De to bilmerkene er BMW og Mercedes uansett hvor i verden man befinner seg og kjøper dem. Og er ikke ikonet, VW Golf, kjøpt i snart 30 millioner eksemplarer, en verdensbil?

Eller er det slik at internett og sosiale medier har gjort verden så mye mindre at global tenkning nå er gangbart for alle? Også for kresne tyskere og kravstore og oljerike nordmenn?

Ser til konkurrentene

— Vi ser at konkurrenter har lykkes i å bygge verdensbiler. Dessuten er Amerika i endring. Krav til kvalitet øker. Samtidig er størrelsen på de amerikanske bilene på vei ned. Her ligger Europas styrke fordi vår del av verden alltid har vært drevet av små og mellomstore biler, sier Sviggum

— Vi har stor kompetanse på å utvikle og bygge slike biler, og vi vil derfor i større grad utnytte våre utviklings-, produksjons-, salgs og markedsføringsressurser globalt, fortsetter Ingvar Sviggum.

Sviggum ønsker av konkurransehensyn å snakke minst mulig om fremtidens modeller, men innrømmer at det ligger i kortene at den nye strategien videreføres på kommende bilmodeller.

Det betyr at neste Mondeo også blir verdensbil og at dens hovedmarked kan komme til å være i USA. Samtidig gjør Ford det stadig bedre med kompakt-SUV-en Kuga.

Russisk vekst

Sviggum blir alvorlig og nikker når spørsmålet om Europa i fremtiden kan komme til å utvikle og produsere fremtidens små SUV-er for amerikanerne.

— Fremtidig bilutvikling og produksjon blir mer global enn den er i dag.

— Samtidig er jeg ikke redd for at Kina og deres produsenter overtar verdensmarkedet. De har ingen fordeler framfor oss. Vi og våre konkurrenter vil også være i Kina, og fremtidens biler blir laget der det er mest hensiktsmessig i forhold til hvor de skal selges, sier Sviggum.

— Selv om Kina og India vokser i en verden som henger igjen i finanskrisen, skal vi i Europa ikke undervurdere folkerike land som Russland og Tyrkia. Allerede om to til tre år tror jeg det russiske bilmarkedet er like stort som det tyske, slår Fords visepresident Ingvar Sviggum fast.

Kommer til jul

I følge informasjonssjef Anne Sønsteby dukker Fords nye Focus først opp i Norge ved juletider. Ford produserer allerede Focus i USA, men den er basert på første generasjon av bilen og ganske forskjellig fra europeiske Focus.

Men det forhindrer ikke finanskjendis nummer en i verden, den amerikanske sentralbanksjefen Ben Bernanke, å kjøre Focus. I følge Time Magazine er det også hans og fruens eneste bil.

Annonse
Se bildet større

EUROBOSS: Ingvar M. Sviggum, Fords nestkommanderende i Europa.

Se bildet større

BOSSENE Alan Mulally, President og Chief Executive Officer, Ford Motor Company (t.v.)) og William Clay Ford Jr., Executive Chairman, Ford Motor Company (right) introduserte nye Ford Focus' verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit

Se bildet større

VERDENSBIL: Det kan bli slutt på tiden da europeiske Ford-er så annerledes ut enn de amerikanske variantene.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!