– Løsmasse skal sikres!

– Løsmasse skal sikres!

Å kjøre for tett opp til et lass med løsmasse kan være uheldig! Foto: Vidar Bakken

Hvorfor er det ikke flere som sikrer stein og annen løsmasse på lasteplanet?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.10.2009 kl 12:58

OSLO: Redaksjonen har mottatt flere henvendelser vedrørende steinsprut fra lastebiler med løsmasse, med ødelagt lakk og skader på frontrute som resultat. En av våre lesere ble truffet på førersiden av en stein på størrelse med en baseball i Sørkedalsveien.

Et klassisk eksempel er å ligge bak en lastebil, hvor stein eller grus faller eller fyker av lasten. Dette treffer panser og/eller frontrute som ender med sprekk i ruten. Bileier følger lastebilen og konfronterer sjåføren. «Hvordan kan jeg vite om du ikke hadde denne skaden fra før», er ett svar som en sjåfør har gitt i et konkret tilfelle.

Problemet blir altså å bevise at skaden skyldes lasten på lastebilen.

Erstatningsrett

— Det er klare regler for å sikre last. Det å ikke sikre last er å utvise uaktsomhet, sier advokat André Fimreite i NAF.

Han ser at det kan være et problem å bevise at en skade er forårsaket av last fra en lastebil.

— Hvis man ser at lasten er uforsvarlig sikret og er overbevist om at dette er årsaken til skaden, så skal man ta registreringsnummeret på bilen. Ved utfylling av skademeldingen oppgir man tid og sted, slik at man i ettertid kan vise til at lastebilen har vært i området på dette tidspunktet. Er det vitner til det som har skjedd, så skal dette oppgis på skademeldingen. Hvis dette for eksempel ender med et erstatningsspørsmål i retten, så er det slik i erstatningsrett at hvis sannsynlighetsovervekten er mer enn 50 prosent for at bileier har fått skadene som påstått, så vinner han saken, sier Fimreite.

Han er sikker på at sjåførene vet hva som skal til for å sikre lasten.

— Det er klare regler for dette, blant annet med hensyn til når det skal brukes nett for å sikre lasten. Sjåfører kan også bli bøtelagt av politiet om lasten ikke er forsvarlig sikret, sier Fimreite.

Noen som synder

Rune Damm i Norges lastebileier-forbund understreker at regelverket for sikring av last er veldig klart.

— Når det gjelder løsmasse, skal det være en bestemt vinkel fra kanten og innover, som skal sikre at løsmasse ikke faller av. Når løsmasse lastes opp med gravemaskin, skal sjåføren fysisk klatre opp og se til at ingenting ligger slik til at det kan falle av. Dette er ene og alene sjåførens ansvar, sier Damm.

Et av problemene som noen bileiere klager over, er masse som virvler av last og treffer bilen.

— Også her er kjøretøyforskriftene helt klare. Hvis det er gods som kan støve, ryke eller virvle av kjøretøyet, så skal det være fuktet, dekket med presenning eller nett eller på annen måte være hindret fra å forlate kjøretøyet under transport. Andre land ser til Norge som har strenge forskrifter på dette området. Disse blir stort sett overholdt, men som ellers i arbeidslivet er det noen som synder mot reglene, sier Damm.

Rett gjennom ruta

Hos Hurtigruta Carglass, som er en av de største på reparasjon og utskifting av bilglass, er de kjent med skader etter løsmasse fra lastebiler.

— Det er et problem, men vi har ingen statistikk på om dette er et økende problem eller ikke. Vi som jobber med dette registrerer at dette er en av mange årsaker til steinsprutskader. Når kunden kommer til oss og fyller ut skjema, er det sjelden at bilfører vet hva som er den direkte årsaken til skaden. Og når det er for eksempel er snakk om en liten skade som kan repareres gratis over forsikringen, er det ikke mange som fokuserer på årsaken, sier avdelingsleder i Hurtigruta Carglass, Henning Bjarnøy.

Han mener det er vanskelig å bevise årsaken til en skade, selv om man kan ha mistanke til at det kan komme fra en forankjørende lastebil.

— En stein kan like gjerne komme fra en møtende bil som en lastebil med usikret last. Det jeg ville være forsiktig med, er å ligge bak lastebiler med store steiner i boggien. Vi vet at det skjer at disse løsner, og da risikerer man at en stein kan fly rett gjennom ruta hvis den løsner i stor hastighet. Det er likevel et større problem med piggfrie vinterdekk og bileieren har singel på gårdsplassen. Disse dekkene «suger» stein som setter seg veldig godt fast. Dette blir et problem når de kommer ut på veien og stein frigjøres fra dekket. Det er som sagt mange årsaker til steinsprutskader, sier Bjarnøy.

Hos forsikringsselskapene har man ikke noen statistikk over skader knyttet til løsmasse fra lastebiler. Dette skyldes blant annet at årsaken til steinsprut sjelden blir oppgitt. I de fleste tilfeller vet heller ikke bilfører årsaken til steinsprut.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!