Gether-Rønning (H) om Nydalen

– Universell utforming må vike

– Universell utforming må vike

– Tipper at denne gangbrua – som blir videre overgang til Grefsen fra den planlagte Nydalsundergangen – også er bratt i forhold til «universell utforming», i følger Gether-Rønning. Kristin Tufte Haga

Det beste må ikke bli det godes verste fiende – universell utforming må vike for å få Nydalen-undergangen på plass, mener Bent Gether-Rønning (H).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.01.2010 kl 15:29

GREFSEN:

— Kravene til universell utforming kan ikke være satt for å gjøre det vanskeligere å finne gode løsninger, men for å ivareta hensynet til alle der det er praktisk mulig. Vi må ikke la det beste bli det godes verste fiende. Undergangen blir også en meget viktig del av en skolevei, skjermet for biler, sier bydelspolitiker Bent Gether-Rønning (H), og viser til at den planlagte undergangen fra Gunnar Schjelderups Vei

— under jernbanen og opp ved gangbroen over Ring 3, blir både «bratt» og lang, og ikke i henhold til universell utforming.

LES OGSÅ: - Politiet er enige med oss

Kanskje ikke snu likevel?

Gether-Rønning sitter også bydelens miljø, plan- og samferdselskomité, som for et par uker avviste utbygger av den planlagte Nydalen-undergangen fra Gunnar Schjelderups Vei, nye forslag om heller utbedring av eksisterende undergang ved Nydalen Togstasjon. Og komiteen ønsket også at utbygger kanskje vurderte annen løsning for den opprinnelige planlagte undergangen fra Gunnar Schjelderups vei, hvor i stedet utgangen av undergangen kommer i øst

— mot Storo.

LES OGSÅ: Godtar ikke flere utsettelser i Nydalen

— Likevel, i etterkant av nevnte komitémøte, tror jeg likevel det ikke er så mye å vinne på å snu utgangen av undergangen for å få en mer universell utforming. Området har generelt høydeforskjeller, og skal man få en gangveiforbindelse fra Nydalen til Grefsen, som denne undergangen vil bli en sentral del av, blir det uansett urealistisk å tenke universell utforming. Målet må være å få til en utforming som ikke i seg selv fremstår som en omvei, og som kan benyttes av gående, syklende og barnevognbrukere akkurat som gangbroen

— som for øvrig vel heller ikke er universelt utformet? sier Gether-Rønning, som videre mener at en god løsning må være en undergang der gulvet ligger så høyt som mulig i forhold til skinnegangen, gangveien opp til undergangen må gis en jevn stigning som tilsvarer stigningen til Gunnar Scheldrups vei som går parallelt.

Kan gjøres kortere?

— Og med god mulighet for Heilo-området til å knytte seg til gangveien. Rampen på oversiden kan da med fordel få samme stigningsforhold som gangveien nedenfor, og dermed gjøres en del kortere enn foreslått, mener Gether-Rønning.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!