– Vokser veldig i løpet av opplæringen

– Vokser veldig i løpet av opplæringen

Kjørelærer Cecilie Dahl (t.h.) mener elever som tror de skal klare kjøreopplæringen uten problemer, blir mer realistiske så fort de får satt seg bak rattet. Elevene Siri Anette Løkken og Jon Erik Sønning er enige. Foto: Anniken Carina Montoya

– Jeg har en elev som er i 30-årene, men det er hovedsakelig 17- og 18-åringer som tar føreropplæring hos oss. De fleste ønsker jo gjerne å ha lappen på 18-årsdagen, forteller Cecilie Dahl (22), trafikk- og kjørelærer på Grefsen Trafikkskole.

Tekst:

Publisert:

GREFSEN: På vegvesenets nettsider heter det at: «føreropplæringen for personbil følger et forløp på 4 trinn». Trinn 1 er et trafikalt grunnkurs som omfatter 17 undervisningstimer. Grunnkurset er obligatorisk og felles for alle de lette kjøretøyklassene. Eleven må ha fylt 15 år for å kunne ta det trafikale grunnkurset.

— For å kunne øvelseskjøre må eleven ha fylt 16 år og gjennomført det trafikale grunnkurset. Vi anbefaler våre elever å øvelseskjøre mye hjemme før de begynner på føreropplæringen. Men vi har også kjøretimer med elevene og tilbyr gratis veiledning, forklarer Dahl.

Blir grepet av alvoret

Trinn 2 kalles grunnleggende opplæring og omfatter tilegning av kunnskap om bilen og bilkjøring. Eleven skal også ha lært å mestre bilen rent kjøreteknisk, før trinnet avsluttes med en veiledningstime der elev og lærer sammen vurderer om eleven har tilfredsstillende kjørekompetanse.

— Mange av mine elever er ganske «laidback» før de begynner med kjøreopplæringen. Når de setter seg inn i bilen og vi sammen går gjennom viktighetene, griper alvoret dem. Jeg merker på mine elever at de vokser veldig i den perioden, smiler kjørelæreren.

Cecilie Dahl understreker at det er viktig at eleven tar initiativ og er motivert for opplæringen.

— Veldig mange synes det er kjedelig med teoritimene, men når vi kommer i det trafikale og elevene får pratet om sine erfaringer med bilkjøringen, opplever vi god respons. Men det går absolutt på at eleven viser initiativ.

Foreldre som feillærer

Hun forklarer at det er en fordel å ha øvelseskjørt mye hjemme på forhånd, men at det også hender at foreldrene feillærer eller går for fort frem i forhold til hvor eleven er i opplæringen.

— Elever som har øvelseskjørt mye er mer vant i trafikken og har en viss anelse om hva som skjer. Men det hender at de sier «pappa sier at jeg skal gire og kjøre sånn, og sånn», noe som i grunn er riktig, men det gjør kjøreopplæringen vanskelig for oss som kjørelærere. Noen foreldre lærer elevene å akselerere eller å gire før de i det hele tatt har lært det tekniske. Det blir en del feilgiring som gjør øvelseskjøringen mindre behagelig. Foreldrene vil bare hjelpe, men noen går litt for fort frem, ler Cecilie.

Har dobbeltkommando

Cecilie Dahl forklarer at hun er veldig komfortabel når hun har kjøretimer med elevene sine.

— Jeg føler meg veldig trygg under kjøretimene. Det er viktig at kjørelæreren følger med og har full kontroll over situasjonen. Jeg har dobbeltkommando med mine ben, noe som gjør at jeg har mulighet å ta over kontrollen hvis det skulle være nødvendig.

Det nest siste trinnet i føreropplæringen er trinn 3, der eleven skal ha lært å beherske kjøring i variert trafikk. Et sikkerhetskurs på bane, med fokus på sikring av passasjerer og last, er obligatorisk. Før trinnet kan avsluttes skal eleven ha ferdigheter nok til at kjøringen er nær selvstendig.

Hører mye rart

Dahl forteller at føreropplæringen strekker seg over noen måneder, men at det er flere faktorer som spiller inn.

— Opplæringen tar noen måneder, men det avhenger av hvor effektiv eleven er, kjøreerfaring og selvsagt når eleven har mulighet. Det ideelle er to doble opplæringstimer i uken.

Kjørelæreren har timer fra tidlig om morgenen til utpå ettermiddagen, og hun legger ikke skjul på at det dukker opp en del spørsmål som får henne til å trekke på smilebåndet.

— Som kjørelærer hører jeg mye rart når folk skal ta lappen. Noen av spørsmålene og kommentarene som kommer kan virke rare, nettopp fordi det de spør om er så åpenlyst. Men vi hjelper dem så godt vi kan og vet at de er helt nye bak rattet, ler hun.

— Viktig med refleksjon

Cecilie Dahl tok førerskoleutdanningen i Karlsberg, Sverige. Under utdanningen hadde hun elever på intensivkurs, noe som innebar at de hadde teori- og kjøretimer flere timer om dagen, hele uken. Selv om det gikk fint for de svenske elevene, så er ikke et slikt intensivkurs noe Dahl anbefaler for sine elever.

— Jeg synes det er viktig at elevene får tid til å reflektere over opplæringen og kjøreerfaringene deres, underveis. Personlig så er ikke intensivkurs noe jeg ville anbefalt for mine elever, fordi det er viktig med refleksjon, poengterer hun.

Avsluttende del av opplæringen, før førerprøven, er trinn 4. Det fjerde trinnet skal, ifølge vegvesenets nettsider, bidra til å bringe elevene frem mot førerprøven. Statens vegvesen anbefaler at eleven har kjørt minst 2000 km før eleven går opp til førerprøven for å bli en sikker bilist.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!