Allværsjakka er trendy

Allværsjakka er trendy

TRENDBILDET: Moteredaktør i FHM, Ranveig Bråtveit, moteriktig kledd i en av høstens trendplagg: Klassisk rød anorakk fra tradisjonsrike Fjällräven – men med større robusthet mot vind og vann enn den femti år eldre originalen. Fjällräven Kaise kroner 1599.

Sportsbransjen satser på at nordmenn skal se bra ut både i bakken og byen.

Tekst:

Publisert:

– Bruker du stygge klær? spør daglig leder i Sweet Protection, Atle Enberget, på spørsmål om hvor mye design betyr når folk velger skiklær.

Som en av de nyere aktørene i ski- og snowboardmarkedet, er de i disse dager ute med sin andre kleskolleksjon.

– Det er ingen hemmelighet at det første kundene ser på i butikken, er produktenes utseende. Vi har valgt å satse på entusiastene i ski- og snowboardmiljøet, folk som før gjerne kunne gå både bløte og kalde, bare de så bra ut.

– Strategien vår er å lage klær som holder, men som samtidig har den rette looken, forklarer han.

Sportstrend

Sweet Protection er ikke det eneste norske firmaet som satser på sportsklær med kult design.

Sportsbransjen kunne nylig melde om nye salgsrekorder, med en omsetningsøkning på 6,5 prosent i første halvår i år. Fjoråret slo alle rekorder, med 13 prosent i omsetningsøkning.

– Den største økningen er på tekstilfronten. Det finnes allerede flere sportsbutikker som satser alt på produkter som ligger i grenselandet mellom sport og mote, og har kastet ut andre typer sportsutstyr, sier administrerende direktør i Sportsbransjen, Trond Evald Hansen.

Trendy å være sporty

– Det er ingen tvil om at det i Norge er trendy å være sporty. Ingen andre steder i verden ser en folk gå på bytur i gore tex-jakke en lørdag. Riktignok er det varierende vær her i landet, men du trenger ikke en jakke til 5000 kroner for å holde deg tørr på en handlerunde, sier Hansen.

– Se bare på disse Canada Goose-jakkene beregnet på ekstrem kulde, som folk gikk rundt og svettet i på kjøpesentrene i fjor, påpeker han.

Farger og print

Også produsenter som legger seg i mellomsjiktet på pris, satser på design.

– Produktenes utseende betyr veldig mye. Ikke minst er det viktig at fargene treffer, sier designer hos Stormberg, Silje Strand.

– Det vi designer skal treffe bredden av befolkningen. Vi følger trendene, men skaper de ikke, fortsetter hun.

Trenden for vinteren er ifølge Stormberg mer bruk av farger og print på plaggene.

Funksjon foran design

Sweet Protection melder om rene, skarpe farger. Mens Bergans satser på jakker, anorakker og bukser i dyremønster, blant annet med dalmatiner- og giraff-print.

– Endringene for hver kolleksjon handler først og fremst om estetikk, men det skjer også utvikling på stoffer. Hovedtyngden av vår kolleksjon utvikles med tanke på at den skal benyttes til sport, så funksjon og stoff kommer i første rekke, påpeker markedssjef i Bergans Fritid, Sølvi Nilsen.

Også de andre produsentene melder om at funksjon tross alt er viktigere enn design.

– Vår målgruppe er opptatt av å få ordentlig vare. Derfor kommer funksjon alltid i første rekke, sier Enberget i Sweet Protection.

– Hver detalj skal ha en hensikt. Vi slenger ikke på en ekstra skinnlapp bare for utseendets skyld.

Annonse
Se bildet større

NYKOMMER: Norske Sweet Protection satser på entusiastene innen ski- og snowboardmiljøet, og er nå ute med sin andre kolleksjon hvor du blant annet finner jakken Crusader til kroner 4800.

Se bildet større

BURGUNDER: Burgunder er en av vinterens trendfarger, her eksemplifisert med Norrønas Lofoten gore-tex-jakke til 4999.

Se bildet større

BOBLE: Åttitallet har vært i trendbildet en stund, og med den følger boblejakken. Dunjakke fra Bergans kroner 2200.

Se bildet større

NEON: 80-tallet er representert i skibakken ved sine neonfarger. Neongul jakke fra Norrøna kroner 4999.

Se bildet større

KONTRAST: Stormberg satser denne sesongen på sterke farger og print på plaggene. Skag jakke kroner 1299.

Se bildet større

HOT: Jakker for bakken og byen er hot.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!