Minitest: Subaru Forester boxer diesel

Allværsjakke på hjul

Allværsjakke på hjul

En allværsjakke på hjul.

Forester diesel er en Rotary-kjerre med råneelementer, og kjøreegenskaper som står i sterk kontrast til et gørrkjedelig førermiljø.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.03.2009 kl 14:25

Hva slags bil snakker vi om?

Forester med Subarus boxer diesel er nok en bil mange har ventet på. En av årsakene er et gunstig forbruk. Modellen Subaru Forester 2.0D Comfort med 6-trinns manuell girkasse skal i teorien kunne nøye seg med 0,63 liter per mil ved blandet kjøring (EU-tall).

Motoren møter utslippskravene i Euro4. Partikkelfilter (DPF=Diesel Particulate Filters), oksydasjonskatalysator og resirkulering av eksosgassen, bidrar til at CO2-utslippet skal ligge på 167 g/km.

(Forester bensin 2,0 OXS 150 hk: 0,84 liter pr mil ved blandet kjøring. Utslipp:199 g/km)

Forester er blitt mer SUV-aktig, lengre (4,56 m), høyere (1,675 m) og bredere (1,78 m) enn forgjengeren - og med 215 mm bakkeklaring. Lastekapasiteten er på 450 liter, som raskt og enkelt kan gjøres om til 1660 liter med flatt gulv.

Med ny Forester og Legacy med diesel klatret Subaru opp som den store prosentvise vinneren ifjor. Den trenden kan fortsette med dieselversjonen av nye Forester

Hva har den under panseret?4-sylindret boxer diesel med turbo og 147 hk. Maks dreiemoment: 350 Nm.

Hvor fort går den?Toppfarten er på 186 km/t. Den akselerer fra 0-100 km/t på 10,4 sekunder.

Hvordan er den å kjøre?

Føremiljøet er ryddig, begripelig og gørrkjedelig. Den usedvanlige tamme førerplassen gir sub zero opplevelser, men inntrykket veies opp av ypperlige kjøreegenskaper. Den er lettkjørt, komfortabel, og gir en trygg følelse på glatt underlag.

Boxer dieselmotoren kler Forester bedre enn bensinmotoren, og gir naturligvis et langt kraftigere moment. Motoren er såpass sterk at vi kunne ønske oss bedre sidestøtte i de glatte setene.

Det permanent, symmetriske firehjulstrekket til Subaru passer norske vinterveier meget godt.

Hva gjør den spesiell?Unik Rotary-faktor, men med råneelementer som stort luftinntak på panseret og to eksospotter.

Hva er svakhetene?En usexy bil, men det er ikke nødvendigvis negativt. Så snusfornuftig og praktisk at den får Rav4 til å fremstå som vågal. Sært å legge startknappen på venstre side av rattet.

Hva koster den?Fra 379.400 kr med boxer diesel. 389.900 kroner med bensinmotor.

Hvem passer den for?Dette kan være barnefamilienes drømmebil i SUV-klassen. Godt med plass, gnien på drivstoff og med en forhistorie som skaper en forventning om at den ikke blir en hyppig gjest på verkstedet.

Konkurrenter?Ford Kuga, VW Tiguan, Rav4, Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, mm

Annonse
Se bildet større

Forester diesel er en solid aktør på norske vinterveier.

Se bildet større

Kjøreegenskapene er til å glede seg over. Det samme kan ikke sies om førermiljøet.

Se bildet større

Tamt, men veldig begripelig.

Se bildet større

Smart med varmetråder under vindusviskerne.

Se bildet større

Luftinntaket på panseret råne-krydrer en ellers grå tilværelse.

Se bildet større

PRAKTISK: Subaru Forester fremstår som en allværsjakke: Kjedelig, men svært praktisk.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!