ANNONSE
Annonse

Minitest: Subaru Forester boxer diesel

Allværsjakke på hjul

En allværsjakke på hjul.

Forester diesel er en Rotary-kjerre med råneelementer, og kjøreegenskaper som står i sterk kontrast til et gørrkjedelig førermiljø.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.03.2009 kl 14:25

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Hva slags bil snakker vi om?

Forester med Subarus boxer diesel er nok en bil mange har ventet på. En av årsakene er et gunstig forbruk. Modellen Subaru Forester 2.0D Comfort med 6-trinns manuell girkasse skal i teorien kunne nøye seg med 0,63 liter per mil ved blandet kjøring (EU-tall).

Motoren møter utslippskravene i Euro4. Partikkelfilter (DPF=Diesel Particulate Filters), oksydasjonskatalysator og resirkulering av eksosgassen, bidrar til at CO2-utslippet skal ligge på 167 g/km.

(Forester bensin 2,0 OXS 150 hk: 0,84 liter pr mil ved blandet kjøring. Utslipp:199 g/km)

Forester er blitt mer SUV-aktig, lengre (4,56 m), høyere (1,675 m) og bredere (1,78 m) enn forgjengeren - og med 215 mm bakkeklaring. Lastekapasiteten er på 450 liter, som raskt og enkelt kan gjøres om til 1660 liter med flatt gulv.

Med ny Forester og Legacy med diesel klatret Subaru opp som den store prosentvise vinneren ifjor. Den trenden kan fortsette med dieselversjonen av nye Forester

Hva har den under panseret?4-sylindret boxer diesel med turbo og 147 hk. Maks dreiemoment: 350 Nm.

Hvor fort går den?Toppfarten er på 186 km/t. Den akselerer fra 0-100 km/t på 10,4 sekunder.

Hvordan er den å kjøre?

Føremiljøet er ryddig, begripelig og gørrkjedelig. Den usedvanlige tamme førerplassen gir sub zero opplevelser, men inntrykket veies opp av ypperlige kjøreegenskaper. Den er lettkjørt, komfortabel, og gir en trygg følelse på glatt underlag.

Boxer dieselmotoren kler Forester bedre enn bensinmotoren, og gir naturligvis et langt kraftigere moment. Motoren er såpass sterk at vi kunne ønske oss bedre sidestøtte i de glatte setene.

Det permanent, symmetriske firehjulstrekket til Subaru passer norske vinterveier meget godt.

Hva gjør den spesiell?Unik Rotary-faktor, men med råneelementer som stort luftinntak på panseret og to eksospotter.

Hva er svakhetene?En usexy bil, men det er ikke nødvendigvis negativt. Så snusfornuftig og praktisk at den får Rav4 til å fremstå som vågal. Sært å legge startknappen på venstre side av rattet.

Hva koster den?Fra 379.400 kr med boxer diesel. 389.900 kroner med bensinmotor.

Hvem passer den for?Dette kan være barnefamilienes drømmebil i SUV-klassen. Godt med plass, gnien på drivstoff og med en forhistorie som skaper en forventning om at den ikke blir en hyppig gjest på verkstedet.

Konkurrenter?Ford Kuga, VW Tiguan, Rav4, Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, mm

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.