Vanvittig rekord!

Anders (23) kan bli verdensmester

Anders (23) kan bli verdensmester

 

Anders Guldahl (23) vokste opp med å se på biler i Gaustadveien. Nå har han laget en miljøbil som kan sette verdensrekord.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.03.2010 kl 14:40

TRONDHEIM/NORDRE AKER: NTNU-studenten fra Gaustad i Nordre Aker er i ferd med å legge siste hånd på miljøbilen DNV Fuel Fighter towards a low carbon future. Sammen med 12 andre studenter med vidt forskjellig faglig bakgrunn, har Guldahl utviklet en miljøbil som skal tøye grenser, og er de heldige, kjøre hele 150 mil på drivstoff tilsvarende én liter bensin. Det er en avstand lenger enn Oslo-Harstad.

Shell Eco-marathon

Det skal de gjøre i Shell Eco-marathon 6. og 7. mai i Tyskland. En internasjonal konkurranse for studenter der målet er å kjøre så langt som mulig på en energiekvivalent tilsvarende én liter bensin.

NTNUs Shell Eco-marathon-historie er kort, men suksessrik. I 2008 stilte bilen Pure Choice, som endte på andreplass. I fjor kom bilen DNV Fuel Fighter i mål som nummer én, ved å kjøre 1246 km på en liter drivstoff. Den gamle verdensrekorden på 848 km/l ble dermed grundig knust.

Målet: 1500km/l

Teamet til Guldahl har overtatt vinnerbilen fra i fjor, og har siden i høst jobbet med å forbedre og perfeksjonere den.

– Vi var heldige som fikk overta vinnerbilen fra i fjor. Målet er at vi skal utbedre den så mye at vi den kan kjøre 1500 km/l, sier Guldahl.

– Bilen er av karbonfiber, og er lett og sterk. Vi jobber med å gjøre den mer driftssikker. I fjor fullførte NTNU-laget med et nødskrik. Vi må vite at vi kan stole på bilen gjennom hele konkurransen, sier han om bilen, som riktignok ikke drives av bensin, men av hydrogen.

Bil som masteroppgave

Guldahl studerer teknisk kybernetikk ved NTNU. Han er nå på sitt femte og siste år, og bilprosjektet er masteroppgaven hans. Guldahl har ansvaret for elektronikken i bilen, og designer og lager et komplett styresystem for både brenselcelle og elektromotor, i tillegg til komponenter som blinklys og signalhorn. Utfordringen er å gjøre den mest mulig brukervennlig for sjåføren.

Hensikten med konkurransen er å bidra til at fremtidens ingeniører skal tenke klima, samt rette et fokus mot miljøvennlige biler for framtida. Guldahl tror ikke løsningene fra den lette superbilen kan kopieres direkte av dagens bilindustri, men at enkeltkomponenter kan være svaret på noen av dagens utfordringer.

I begynnelsen av mai skal bilen stilles ut i Oslo før turen går til den endelige ildprøven i Tyskland. Etter fem år i Trondheim vender også Guldahl nesa hjemover til Oslo etter sommeren. For enten det blir verdensrekord i Tyskland eller ei, er han allerede tilbudt jobb i et Nydalen-basert firma.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!