Anja veide nesten 100 kilo - 30 kilo lettere er hun klar for Oslo Maraton

Gamlemetoden virker.

Anja veide nesten 100 kilo - 30 kilo lettere er hun klar for Oslo Maraton

BELTE: Anja har tatt bilde av hvor hun pleide å ha beltet før hun begynte å slanke seg. FOTO: Foto: Privat

- En berusende følelse å løpe og kjenne at beina, kroppen og pusten bærer deg kilometer på kilometer, sier «nye» Anja Tjønnberg (38).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.09.2013 kl 11:56

OSLO: Det går nesten ikke en dag uten at det kan leses og høres her og der, om forskjellige dietter og fancy treningsopplegg, med eller uten personlig instruktør. Hvordan komme i form, hvordan gå ned i vekt?

Men for noen så er fortsatt det enkleste det beste. Ihvertfall for Anja Tjønnberg (38), fra Oslo og Nittedal, så var det full klaff med gamlemetoden: Mer mosjon - mindre mat.

LES OGSÅ: Terje ville ikke være en deprimert tjukkas

Ingen diett

- Jeg har ikke gått på noen som helst diett, fulgt noe program, gått på treningsstudio eller hatt noen personlig trener. Derimot har jeg lenge hatt lyst til å gå ned i vekt, men har vel ventet på nok motivasjon. Da en venninne «dro» meg med på joggetur i fjor våres, følte jeg at nå var tiden inn for operasjon slanking, forteller den sprudlende og spreke jenta dittOslo.no møter i skogen ved grensen mellom Oslo og Nittedal.

Snart skal det løpes, og det skal løpes langt. Planen er to og en halv time (!). For Anja har nemlig meldt seg på Oslo halvmaraton, 21. september - 21 kilometer - og da må det trenes.

- Da jeg veide mye mer, var også glad i å gå turer og være ute i skogen, men synes kanskje det var nok med «en liten kosetur», ler Anja. 

- Nå er det virkelig en berusende følelse å løpe og kjenne at beina, kroppen og pusten bærer deg kilometer på kilometer. Jeg blir sliten men klarer likevel å fortsette - jeg bestemmer selv over min egen kropp.

LES OGSÅ: - Slankingen har vært et helvete

Hvordan motivere seg?

Det var i fjor, på Oslo Maraton-dagen, at Anja og en venninne bestemte seg for at neste år skulle de også delta, på halvmaraton. Da hadde Anja allerede vært i gang med «operasjon mosjon og mindre mat» i noen vår- og sommermåneder.

- Men jeg hadde lenge lurt på hvordan jeg skulle klare å motivere meg til å fortsette å løpe like ofte, når vinteren og mørketiden kom. Siden jeg har hund, så var det kun aktuelt å fortsette å løpe ute, så han fortsatt kunne bli med. Så jeg fant ut at hvis jeg forpliktet meg til å løpe i Oslo Maraton, så kunne jeg kanskje klare å holde motivasjonen oppe gjennom hele året?

Og det klarte Anja, 30 kilo lettere og snart klar for halvmaraton.

- Det er vel ikke sånn at jeg har slitt veldig med selvtilliten, fordi om jeg nesten veide 100 kilo. Men det vil også være å lyve, hvis jeg sier at jeg ikke var veldig bevisst på at jeg var overvektig.

LES OGSÅ: - Hver dag blir det påpekt at du er feit

Måtte fornye garderoben

- I starten var det faktisk litt flaut å løpe rundt omkring, det kan nok føles litt sånn «skam» å være overvektig. Da jeg i starten møtte folk på joggeturene, så trodde jeg de tenkte: Se der, nå har tjukka begynt å trene! Men det gikk fort over, sier Anja, som nå er strålende fornøyd med «nye» Anja.

- Den største og beste endringen er at jeg føler meg mer energisk og opplagt. Jeg har vært plaget med vond rygg og ugrei hofte. Men nå er plagene minimale.

Men selv om man kanskje spiser mindre, så kan det likevel bli dyrt å gå ned i vekt.

- He he, ja kles-shoppingen har jo virkelig blitt mer gøy. Jeg har jo måttet fornye garderoben. Det er ikke noe mål å komme inn i «den bitte lille sorte», men nå er det jo mye mer morsomt å prøve klær!

LES OGSÅ: - Kommer til å se ut som gamle skinnvesker før de er 40

Anjas plan de tre første månedene

Første måned: Trene tre ganger i uken, jogging, i tillegg til spaserturene med hunden. Etablere en god treningsrutine. Ikke presse gjennom endringer i kosten (men lysten etter å ta mer sunde kostvalg, kom naturlig ved mer trening)

Andre måned: Trene tre ganger i uken, i tillegg til spaserturene med hunden, og gjøre enkle og enda sunnere endringer i kostholdet, og bevisste sunnere kostvalg.

Tredje måned: Trene fire til fem ganger i uken, i tillegg til spaserturene med hunden. Enda mer bevisst riktig og sunt kosthold, og ikke noe «snacks og snop».

- Da jeg startet opp i april 2012, bestemte jeg meg for ikke å veie meg underveis, men først  1. oktober. Dette fordi jeg tenkte at jeg sikkert ville blitt demotivert underveis, hvis vektnåla ble stående stille en stund, sier Anja.

- 1. oktober hadde jeg gått ned mellom 15-18 kilo, og resten tok jeg i rolig tempo gjennom vinteren og våren 2013. Når det gjelder kostholdet, så hverken veide jeg maten eller talte kalorier. Man kan spise det meste, men bruk hodet! Innerst inne vet vel alle hva som er bra å spise, og hva som man bør styre unna.

Fire prinsipper

Anja har fire enkle prinsipper:

Hverdagsmat skal ikke inneholde mer enn 10 prosent fett.

Matvarene skal være så nære naturen som mulig.

Raffinerte matvarer, særlig hvitt sukker skal holdes til et absolutt minimum.

Skal jeg spise litt ekstra en dag må jeg "gjøre innskudd i kalori-banken" i forkant. Altså trening før mat.

- Jeg har fått to nye ordtak gjennom prosessen: Det er håp i hengende kropp, og tro kan flytte fett! sier hun.

Skrekkblandet fryd

Til daglig jobber Anja som regnskapskonsulent for Bertel O. Steen AS på Lørenskog, og teller nå også ned til 21. september.

- Gleder du deg?

- Det er nok med skrekkblandet fryd jeg står på startstreken 21. september. Jeg har så lyst til å gjøre dette skikkelig, ikke bare fullføre. Men jeg regner jo med at det vil gjøre «vondt» underveis.

Men Anja skal gjennom løypa.

- Det å komme over målstreken blir nok litt som å sette punktum for det prosjektet jeg har hatt de siste 17 månedene.

- Kanskje blir det en helmaraton etter hvert også. En drøm er jo å løpe maraton i fantastiske New York.  Jeg elsker den byen!

 

Annonse
Se bildet større

PLANKEN: Anja supplerer også på med noen styrkeøvelser, i tillegg til løpingen. Her den berømte "planken". FOTO: Foto: Kristin Tufte Haga

Se bildet større

TURKAMERATER: Karius og Anja har tilbakelagt mange mil sammen. FOTO: Foto: Kristin Tufte Haga

Se bildet større

GAUSTADTOPPEN: Anja på Gaustadtoppen med hunden Karius, i august i år. FOTO: Foto: Privat

Se bildet større

FOTO: Foto: Kristin Tufte Haga

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!