Anleggstrafikk stopper rulleskitrasé

Anleggstrafikk stopper rulleskitrasé

Denne gjengen er nok skuffet over at det likevel ikke blir noen rulleskitrasé fra Oset til Brekke – i hvert fall ikke med det første. Her fra Brekke i våres - hvor anleggsveien starter til Oset. Fra venstre Jostein Brox, Henrik Struksnæs, Karoline Skogli, Astrid Sørset, Eirik Helsingen, Aleksander Thorkildsen, Karine Berntsen, Rudi Andre Søråsen, Thorstein Solheim, Per Edvin Engen

Kjelsås Langrenn og Friluftsetaten vil beholde Oset-asfalt som rulleskitrasé. Men mer anleggstransport i forbindelse med Voldsløkka-tunnelen stopper foreløpig skiprosjektet.

Tekst:

Publisert:

Kjelsås: I våres sendte Friluftsetaten ut høringsforslag om å beholde anleggsveien i asfalt fra Oset (munningen av Maridalsvannet) til Brekke, som rulleskitrasé. Dette etter ønske fra blant annet Kjelsås Langrennsgruppe. Anleggsveien er blitt brukt i forbindelse med arbeidene med nye Oset Vannrenseanlegg, som forventes ferdigstilt neste vår. Men nå trenger Vann- og avløpsetaten anleggsveien enda litt til.

- Allerede neste år starter arbeidene med utsprengning av den planlagte vanntunnelen fra Kjelsås til Voldsløkka. For å skåne nærmiljøet best mulig på hver side av tunnelåpningene, og i samråd med bydelen, ønsker vi å sprenge ut tunnelen fra hver side, og frakte ut masse fra hver side. Ved å starte fra hver side sparer vi ett års byggetid. Og det betyr at vi også vil benytte anleggsveien som ble laget i forbindelse med nye Oset Vannrenseanlegg, til utkjøring, sier prosjektleder for Voldsløkka-tunnelen, Kjell Engh i Vann- og avløpsetaten.

Lastebil hvert kvarter

Ifølge prosjektlederen vil arbeidene med utsprengning og utkjøring fra Voldsløkka-tunnelen ta halvannet år.

- Det blir rundt én lastebil hvert kvarter, eller 55 lastebiler totalt tur retur daglig, på hver side av tunnelen. Det er likevel mye mindre enn for eksempel utkjøringen i forbindelse med arbeidene med Oset Vannrenseanlegg, som var rundt tre ganger så mye, sier Engh.

- Men når arbeidene med Voldsløkka-tunnelen er ferdige, så har selvfølgelig ikke vi noe i mot at asfalten blir liggende som alternativ for en rulleski-trasé, sier prosjektlederen.

Fortsatt brakker

Tunnelarbeidene vil bli lagt ut på anbud. AF Krüger, som har hatt ansvaret for nye Oset Vannrenseanlegg-arbeidene, vil også bli invitert i anbudsrunden.

- Uavhengig av hvem som får anbudet for Voldsløkka-tunnelen, vil det nok bli noen brakker stående på Oset. Men likevel i en helt annen målestokk enn dagens brakkerigg, sier Engh.

Ny tunnel med vann i rør fra Oset Vannrenseanlegg til Voldsløkka, skal sikre vannforsyningen og best mulig vannkvalitet for byens befolkning.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!