Astra flytter grenser

Astra flytter grenser

NY OG GAMMEL: 46 år skiller neste Astra fra opprinnelsen, 1963 modell Kadett.

Opel Insignia vant tittelkampen om å bli Årets Bil i Europa i fjor. Nå seiler lillebror Astra opp som en av årets favoritter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.10.2009 kl 11:10

Å tape gjør noe med selvbildet. Å være truet av nedleggelse skjerper kreativiteten. Opel Astra (den het først Kadett) har slitt i forhold til VW Golf og Ford Focus. Dessuten har 2009 på mange måter vært et stormfullt år for Opel inntil Magna kjøpte selskapet med russiske penger for kort tid siden.

Men i kjølvannet av all elendighet har Opel hentet fram en helt ny Astra. Og hvilken bil! Vi skal ikke her og nå utrope den til Årets Bil i Europa for 2010, men det vil overraske oss om Astra ikke havner på pallplass

— kanskje helt øverst.

Flytter grenser

Hvorfor? Fordi Opel med en ny og betydelig større Astra flytter grenser i Europas viktigste bilklasse.

Inntil vi har testet den mot konkurrentene, våger vi påstanden om at Astra nå kjører best. Særlig god styrerespons, og mulighet til å regulere chassisoppsettet, gjør bilen hakket hvassere enn Ford Focus.

God finish, bruk av myke materialer og halvering av veistøy fra forrige Astra gir umiddelbart et snev av premium bilopplevelse.

Ved å øke lengden med nesten 20 cm har Astra plass nok til å dekke de fleste familiære transportbehov. Til tross for skrådd hekk, kniper det ikke med takplass bak.

Best med diesel

Opel tilbyr naturligvis Astra med et rikt utvalg av motorer. Vi har så langt falt mest for dieselvarianten med 125 hk, fordi den kombinerer ytelser og forbruk på en måte som harmonerer godt med norske kjøreforhold.

Med 124 gram CO2 per km som laveste utslipp kommer bilen skattemessig greit fra det norske avgiftssystemet.

En ny bensinmotor på 1,4 liter/140 hk er også ganske utørst, og akselererer bedre enn dieselutgaven, men har ikke like mye drakraft i bunnen.

Gjenkjenner trafikkskilt

Astra vil være den første bilen i denne klassen som kan utstyres med skiltgjenkjenning. Farts- og fareskilt leses optisk av det produsenten kaller Opels øye.

Dernest vises skiltet på instrumentbordet. Teknikken er hentet fra storebror Opel Insignia.

Utstyrslisten til Astra omfatter mer enn de fleste kan ønske seg. Vi nevner varme i rattet, varsling ved kryssing av kantlinjer og sykkelstativ for to sykler skjult i brønnen under bagasjerommet.

Men velges sykkelstativ, velges samtidig muligheten for bruk av tilhengerfeste bort.

Nå skulle man tro at Opel var på vei mot himmelen med Astra, så la oss dra det hele ned på jorden igjen: Eksempelvis har flere av konkurrentene mer fleksibel bakseteløsning og flatere bagasjeromsgulv.

Først på stasjonsvogna kommer muligheten til å legge ned passasjersetet foran, slik at ekstra lange ting kan fraktes inne i bilen.

Julepresang

Ny Astra når landegrensen som julepresang. Men bare som kombi.

Stasjonsvogn dukker først opp utpå sommeren, og sedan er neppe aktuelt for Norge. Firehjulsdrift kan du også glemme. For lite marked i Europa, sier folkene hos Opel.

Og når vi spør om hvor langt unna en kabriolet måtte være, så ser de ut som spørsmålstegn. Men at en sportslig OPC-variant kommer, benektes ikke hos Opel.

Astra drar på en av bilindustriens lengste historier. Om vi velger å se den i sammenheng med Kadett, har dette vært Opels kompaktbil siden 1963.

Så gjenstår bare å se om Årets Bil-jury mener det samme om Astra som vi gjør.

Annonse
Se bildet større

BAK RATTET: Her får man faktisk et snev av premium bilopplevelse.

Se bildet større

ADAPTIVT LYS: Så avansert lys kan Astra leveres med.

Se bildet større

SYKKELSTATIV: Stativet er normalt skjult i gulvet under bagasjerommet.

Se bildet større

LESER SKILT: Astra blir første bil i klassen som gjenkjenner trafikksilt og viser dem på instrumentbordet.

Se bildet større

VARME: Legg merke til bryteren for varme i rattet.

Se bildet større

IKKE FLATT: Smart med flere nivåer på bagasjeromsgulvet, men flatt blir det aldri når baksetet legges ned.

Se bildet større

MUSIKK: Naturligvis kan iPod kobles til.

Se bildet større

FRAMSKRITT: Ny Opel Astra framstår som en av de aller beste bilene i klassen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!