Snart nytt år og nye muligheter:

Astrid hjelper deg i form – både fysisk og mentalt

Astrid hjelper deg i form – både fysisk og mentalt

Astrid Moe Eikrem - coach og trener - er Nordre Aker Budstikkes nye spaltist. FOTO: NORDRE AKER BUDSTIKKE/ARKIV

– Jeg gleder meg veldig til å dele smått og stort om og rundt både fysisk og mental trening med leserne, forteller Nordre Aker Budstikkes nye spaltist, Astrid Moe Eikrem.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.12.2015 kl 09:47

KJELSÅS/NORDRE AKER: Astrid Moe Eikrem (49) er coach og treningsveileder i firmaet Heile deg Coaching og trening, og er fast trener for en gjeng med spreke damer – og noen spreke menn – fra Nordre Aker.

La om livsstilen

Fra nyåret vil hun dele sine erfaringer med leserne til Nordre Aker Budstikke.

– Jeg gleder meg veldig til å dele smått og stort om og rundt både fysisk og mental trening med leserne, sier spreke Astrid.

Som selv la om livsstilen helt for noen år siden.

– For noen år siden fikk jeg MS, en kronisk sykdom. Jeg var i dårlig form fra før, og med MS-diagnosen «måtte» jeg begynne å trene for å følge legens råd. Så da gjorde jeg det, annen motivasjon hadde jeg ikke, forteller Astrid.

Nå er motivasjonen å bruke en kropp som fungerer, og det overskuddet og energien som treningen gir.

Hun fortsetter:

– Jeg tenkte jo i starten at det jeg drev med knapt nok kunne defineres som trening. Det begynte smått, med å gå, så gå og jogge litt, og øke på litt etter litt. Men jeg jobbet mye med å fokusere på det jeg fikk til, ikke på det jeg ikke fikk gjort, forteller Astrid.

LES OGSÅ: De største artistene i Norge akkurat nå, har valgt Grefsenkollen!

Hver dag

Nå trener hun stort sett hver dag.

– Men trening handler ikke bare om blodsmak i munnen, å bli kjempesvett og helt utslitt. All fysisk aktivitet er bedre enn ingenting, og en rask gåtur kan også defineres som trening!

Etterhvert som Astrid kom i gang med egentrening, slang det seg på nabodamer i området.

– Jeg hadde hørt at intervaller var så bra, men jeg klarte ikke å få det til alene. Det er mye mer motiverende og enklere å presse seg litt når man trener sammen med andre. Så dermed ble Intervallklubben Hoppla født, med slagordet: Grusomt hyggelig trening!

Astrid utdannet seg etterhvert til treningsveileder på Norges Idrettshøyskole, og Intervallklubben Hoppla har nå blitt en organisert treningsgruppe.

Gruppetrening

– Nå er vi en god gjeng som trener ute sammen hver mandag, året rundt. Vi har alltid en eller annen form for intervaller med på programmet, i tillegg til styrketrening. Det er plass til flere i gruppa, sjekk her for tid og sted.

Hoppla-treningene har faktisk vært så grusomt hyggelig og effektivt for Astrid at hun tidligere i år følte seg i god nok form til å løpe Roma helmaraton.

– Jeg har gått fra å være en ihuga anti-trener, til en glad og ivrig mosjonist. Hadde noen sagt til meg for noen år siden at jeg skulle gjennomføre et helmaraton, så hadde jeg nok ledd høyt!

Astrid forteller videre:

– MS-sykdommen har ikke plaget meg på lang tid nå, så jeg er heldig. Kroppen fungerer bra den, og det er jeg veldig takknemlig for.

– Fordi jeg kan

Det som motiverte meg mest med å melde meg på helmaraton i Roma, var faktisk setningen: Fordi jeg kan! Det å sette meg et såpass hårete mål, for så å jobbe hardt for å nå det. Føle det å mestre, både fysisk og mentalt.

Astrid har god peiling på det mentale, hun er utdannet coach og driver firmaet Heile deg Coaching og Trening.

Mental trener

– I jobben min som coach og mental trener hjelper jeg folk som har livsutfordringer av ulike slag. Jeg har mye fokus på sammenhengen mellom det fysiske og det mentale. Hvor viktig det er å være i fysisk god form for å ha overskudd til å håndtere livets opp- og nedturer, jobb og familie og alt som forventes av deg.

LES OGSÅ: Donald Duck forsvant, men nå har noen satt en kjempestor julebamse der

Hun fortsetter:

– Jeg har mange kunder som sier at de ikke har tid eller ork til å begynne å trene. De kan ikke prioritere trening midt i tidsklemma, alt annet virker viktigere her og nå. Men trening trenger ikke å være så vanskelig eller tidkrevende, det er det du som bestemmer. Gjør det lett å få til, begynn i det små, fem minutter her, 10 minutter der, og kanskje en hel halvtime etterhvert? Litt er alltid mye bedre enn ingenting.

– Og hvorfor legger vi lista så høyt for oss selv? Det må ikke være perfekt trening for å være bra. Ta på skoa og ta en tur ut, bra både for kropp og sjel!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!