Her er A1:

Audis minste og billigste

Audis minste og billigste

A1: Audi minste og rimeligste.

Audis nye og minste familiemedlem slipper ut 25 prosent mer CO2 enn A2 gjorde for ti år siden!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.02.2010 kl 10:40

Igjen er Audi klar med en liten bil. A1 skal den hete og koste fra 220.000 kroner, men selv om bilen er viktig i VW-konsernets europeiske CO2-regnskap, blir den langt fra så avansert og drivstoffgjerrig som nedlagte A2

Revolusjonen A2

Mange stirret med vantro på hva de så da Audi for ti år siden dro teppet av en bil verden aldri hadde sett maken til tidligere. A2 var ikke bare kompakt og med utrolig god innvendig plass. Den hadde også aluminiumskarosseri, hvilket var forbeholdt de største og dyreste bilmodellene, og knapt det.

På en liten bil som A2 var det uhørt. Men hos Audi hevdet man

— da som nå

— at forspranget ligger i teknikken. Mercedes hadde jo lansert

— og feilet

— med A-klassen et par år tidligere.

Ikke nok med at A2 hadde aluminiumskarosseri, men Audi puttet også inn en 1,2 liters dieselmotor som de koblet til en automatisk clutch, og tvang gjennomsnittsforbruket ned til 0,299 liter/mil. Det ga et CO2-utslipp per kilometer på beskjedne 0,79 gram/km.

Men på den tiden snakket knapt noen om global oppvarming og selv om EU allerede da hadde begynt å antyde at forbruk og utslipp fra bilene måtte ned, tok ingen fabrikker dette på alvor. Man regnet med at maset ville gå over.

A2 ble både en suksess og en fiasko. Bilen var teknisk overlegen, men så dyr å produsere at Audi aldri tjente en euro på den. For tre år siden gikk A2 over i historien.

Flytter ikke grenser

Historien om A2 er viktig å ha i tankene når Audi nå er klar med nok en småbil. A1 skal den hete, men denne gang snakker vi slett ikke om noen bil som flytter grenser. Dette er kun en mindre Audi bygd over kjent teknologi og beregnet å selges i store volum.

Karosseriet er i stål og mye i bilen er hentet fra konsernhyllene og finnes eksempelvis allerede i VW Polo. Med lengde på 3,95 meter snakker vi i første omgang om en tredørs bil, varianten med fem dører kommer i 2012 etter 2013.

Kompakt premium

A1 blir også Audis rimeligste modell med begynnerpris på 220.000 kroner når den lanseres i Norge i august. Mini regnes som viktigste konkurrent, men sannheten vil nok være at A1 først og fremst er bilen for dem som gjerne kjører kompakt premium uten å skille seg for mye ut.

Sannsynligvis blir A1 en større trussel for flere av VW-konsernets små bilmodeller enn for Mini. Til det er Mini for unik og derigjennom spesiell.

— A1 er kompakt, sporty og sexy. Den er dessuten premium tvers gjennom. Vi regner med å selge 1000 biler i året, sier Audi-direktør Vidar Eriksen hos importør Harald A. Møller.

Han presiserer at A1 blir en fullverdig Audi bygd etter samme kvalitetsnorm som alle andre Audi-modeller. Blant annet blir A1 å få kjøpt med 7-trinns direktesjaltet girkasse, det vi kjenner fra VW som DSG-gir.

Slipper ut mer enn A2

Det snakkes stadig om hvor mye mer avanserte bilene er blitt de siste årene og hvordan forbruket og utslippet har krympet. Husk da at A1 slipper ut 25 prosent mer CO2 enn A2 gjorde for ti år siden!

Skal Audi/VW ha håp om å kunne fortsette å selge tørste prestisjebiler som Q7, A8, Phaeton og Touareg etter at EU innfører skjerpede CO2-krav fra 2012, må konsernet selge enda flere biler med lavt utslipp for å utligne de store bilenes utslipp. I det perspektivet vil A1 være en viktig bil.

Annonse
Se bildet større

A2: Husker du denne? A2 var en liten revolusjon da den kom, men ble for dyr å produsere.

Se bildet større

A1: Audi A1 er 3,95 meter lang.

Se bildet større

A1: Et interiør som behager de fleste.

Se bildet større

A1: Småbilen kan leveres med den bejublede DSG-girkassen

Se bildet større

A1: A1-konseptet som ble vist fram i Tokyo i 2007.

Se bildet større

LITEN OG VIKTIG: Dette er bilen som Audi håper å selge 1000 stykker av i året her til lands.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!