Budsjett 2018: – Avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt

– Avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt

Flere på trikk, buss og båt, er byrådets mål. Derfor blir det dyrere å kjøre bil. Men om Ruter-billettene unngår er prishopp i 2018, er foreløpig uavklart. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Byrådet foreslår en rekke tiltak for å få flere over på kollektivt i forslaget til budsjett.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.09.2017 kl 14:09

OSLO: Færre parkeringsplasser i sentrum, beboerparkering i sentrumsnære bydeler, flere bompengesnitt, økte bompenger med rushtidsavgift, økt kollektivdekning samt å beholde dagens priser på kollektivtilbudet må til for å få flere over på kollektiv transport til og innenfor Oslo mener byrådet.

Les også: Her kommer Oslos 60 nye bomstasjoner

Avhengig av Akershus

– Hver dag er det 170.000 mennesker som drar til Oslo for å jobbe. Vi må bruke de virkemidler vi har for å begrense CO2-utslippet i byen vår og få flere til å reise kollektivt. Vi snakker om et utvidet avgiftsregime for å få folk til å bruke kollektivt, sier finansbyråd Robert Steen i forbindelse med årets budsjettforslag.

Les også: Her er de nye bomprisene

Se bildet større

Finansbyråd Robert Steen (Ap) holder orden på tallene. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

De fleste av forslagene er en del av enigheten knyttet til Oslopakke 3. Nytt av året er at kollektivreisende ikke skal være med på «spleiselaget» som forutsatt i Oslopakke 3-avtalen med Akershus fylkeskommune.

– I budsjettet er det satt av 141 millioner kroner til Ruter for 2018 og 2019, slik at Ruter ikke behøver å legge på prisene. Det forutsetter at vi kommer til enighet med Akershus fylkeskommune om ordningen, sier Steen.

Akershus må i tilfelle avsette 90 millioner kroner i sitt budsjett, i og med at Akershus er 40 prosent eier i Ruter og Oslo 60 prosent. Signalene så langt fra Akershus sin side har ikke vært udelt positive.

Flere avganger

I økonomiplanperioden frem til 2021 foreslår byrådet å øke tilskudd til drift og investeringer med 528 millioner kroner til Ruter.

– Med dette vil vi øke antall avganger for Ruter. I tillegg vil vi legge om buss- og ferjetrafikk fra diesel til elektrisk drevne busser og fartøyer. Vi kan få den første eldrevne ferje til Nesodden i 2019, sier Steen.

Byrådet antar at økningen i tilskuddet til Ruter vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken med 5 prosent. Dette tilsvarer 14 millioner flere reiser.

Beboerparkering

Det settes av 1,4 mrd. til investering i sykkelveier i økonomiplanperioden. Byrådet foreslår å trappe opp nivået på driften av sykkelveiene i 2018 og å øke bevilgningen til måking, strøing og kosting av fortau og gangveier. Det blir også satt av 99 millioner i 2018–2020 for å bygge omlag 1500 nye elbil-ladestasjoner.

Utvidet beboerparkering er også ett av virkemidlene som skal få ned biltrafikk til sentrumsnære bydeler. Beboerparkering rulles ut i flere bydeler utenfor Ring 1 denne høsten og til våren. Årskortet for beboere er satt til 3000 kroner. Det blir innført betalingsautomater i alle gater med beboerparkering med relativt høye satser for fremmedparkering.

Les også: Slik blir beboerparkeringen i Bydel Sagene

Les også: Disse gatene får beboerparkering i Bydel Nordre Aker

Mer om budsjettfremleggelsen her!

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse