Avhengige av kult utstyr

Avhengige av kult utstyr

Mads Willoch ved Anton Sport viser frem fjorårets hotteste skiytstyr.

Nordmenn under 30 år er avhengige av det riktige utstyret for å få en god skiopplevelse, viser en fersk undersøkelse som er gjennomført av Norstat på vegne av Anton Sport.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.03.2008 kl 18:47

OSLO: Hele 61 prosent av de spurte i denne aldersgruppen sier at klær, ski, staver og bindinger påvirker skiopplevelsen i stor grad.

– Vi kan bekrefte at unge mennesker bruker mye penger på å holde seg oppdatert på utstyrsfronten, sier Anton Sport gründer, Morten Borgersen.

Den landsomfattende undersøkelsen viser at alle aldersgrupper mener at utstyret påvirker skigleden. Personer under 30 år er dobbelt så opptatt av utstyret som de som har passert 30.

Mest fokus blant unge- Denne undersøkelsen bekrefter trenden om at ungdom og unge voksne legger mer vekt på ytre signaler i sin identitetsbygging. At de er opptatt av utstyret også i skisporet eller i skibakken er dermed ikke overraskende. Det er også en generell trend i samfunnet at estetiske kriterier i økende grad legges til grunn for de forbruksvalgene vi gjør – altså at funksjon alene ikke er nok, men at de estetiske/ytre signalene øker i viktighet for forbruk generelt, sier Marius Jensen i Trend- og innovasjonssbyrået Bengal.

Kvinner like opptatt av utstyret som menn

Myten om at det bare er menn som går i sportsbutikker stemmer ikke. Undersøkelsen viser også at 44 prosent av mennene som blir spurt og 40 prosent av kvinnene mener at utstyret påvirker skigleden i stor grad.

- Dette er også en trend som har forsterket seg de siste årene. Kvinner er nok mer opptatt av skianorakken enn av bindingen, men vi har like mye besøk av kvinner som av menn, sier Morten Borgersen hos Anton Sport.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!