Balders død i Maridalen

Balders død i Maridalen

Denne gjengen synes lesegruppa er gøy, og har mange innspill til dagens tekst – «Balders død». Fra venstre: Gjermund Clausen (9), Asbjørn Bakke (9), Maria Leseth (8), og Førya Wisleff (9) Lærer Mari Steen- Paulsen i bakgrunnen.

På gulvet i klasse- rommet sitter fire barn sammen med lærer Mari. I dag er det Balders død som gjelder i lesegruppa.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.05.2008 kl 14:09

MARIDALEN: Lesegruppa på Maridalen skole denne mandagen, består av Frøya (4. kl.), Maria (3 kl.), Asbjørn (4. kl.) og Gjermund (4. kl.). Elevene får utlevert et ark med historien om «Balders død», men de leser ikke gjennom teksten ennå.

Lesemål

Lærer Mari skriver opp dagens «lesemål» på en liten tavle; elevene skal lete i teksten etter informasjon om fakta og overtro om misteltein, i hver sin kolonne.

– Men først – vet noen noe om Balder? spør læreren.

Gjermund kan allerede nå fortelle at Balder var en både vakker, klok og snill gud.

– Vet vi om andre gamle guder? spør lærer Mari videre.

Og det vet barna – de har på forhånd hørt om blant annet både Odin, Frigg, og Tor. Tittelen betyr nok at Balder dør til slutt i historien, er gruppa enige om.

Innspill og tanker

Så leser barna gjennom de to første avsnittet, og diskuterer sammen hva de egentlig har lest, og læreren noterer innspillene og tankene på tavla. Ingen tvil om at noen ønsker å ta livet av Balder i dag – mest sannsynlig Loke!

– Jeg tror det er fordi Loke er misunnelig på Balder, sier Maria.

– Og hva vil det si – å være misunnelig på noen? spør lærer Mari?

Barna har flere tanker om det å være misunnelig på noen. Teksten forteller videre at Loke til slutt klarer å lure «Hod» til å ta livet av Balder, ved hjelp av en misteltein med overtroiske krefter.

– Og hva er overtro?

Alle i gruppa er ivrige og vil komme med sine innspill. Når tiden er ute og barna skal fortsette til neste «stasjon» i klasserommet, er den lille tavla til læreren ganske så full av barnas tanker rundt fortellingen om Balders død. Fakta og overtrokolonnen er utfylt.

Spennende og gøy

– Det er mye mer spennende med lesegrupper enn å sitte alene med boka. Og så er det morsomt å lete etter forskjellige ting i teksten, sier Frøya.

– Det er gøy, og så synes jeg det er fint at gruppa har både 3. og 4.-klassinger, så blir jeg kjent med dem som er større også, sier Maria.

– Og så er det fint å få høre hva de andre tenker om det vi leser. Og når jeg gjør lekser hjemme bruker jeg innimellom lesemetoder som vi lærer i gruppa, sier Asbjørn.

Gjermund synes selve gruppesamarbeidet er toppers.

– Det er fint med små grupper – for da får alle si det de har lyst til. Jeg bruker også tankekart i lekser og andre fag utenom lesegruppa, sier Gjermund, som vet noe om misteltein som de andre ikke visste.

– Hvis du kysser under en misteltein, så må du faktisk gifte deg! advarer han.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!