Ballettgründerne fra Grefsen

Ballettgründerne fra Grefsen

Alle tre søstrene fra Grefsen, Heidi Nesbakken til venstre, Irene Aarset Jansson og Siri og ballerina Svetlana Biednenko i midten. FOTO: PRIVAT

– Vi har jo hørt i alle år at det er umulig å drive en privat ballettskole i Norge, med utpreget elitetrening. Men det funker å være i ballettbransjen, sier daglig leder Irene Aarset Jansson ved Den Norske Ballettskole.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.08.2017 kl 10:26

Irene om Siri og Siri om Irene:

Søstrene Irene og Siri svarer på fem spørsmål om hverandre.

Irene svarer først:

Hva er Siri best på, i forhold til det å drive noe så spesielt som en privat danse- og ballettskole?

  • Siri er visjonær, og filosof, og best i russisk!

Hvem av dere har best øye for de virkelig store talentene som har vært elever/er elever ved DNBS?

  • Der er vi like vasse.

Hvilken egenskap har Siri som gjør at dere utfyller hverandre så bra?

  • Hun er kunstnerisk kreativ, god til å få ut det beste i eleven gjennom en god prat når de trenger det som mest.

Hva er den største forskjellen på dere?

  • Siri er det blide og det vakre.

Hva er det aller beste med å være søstra til Siri?

  • Man hører bare gode ord om søsteren sin ifra andre, vi avslutter hverandres setninger og tenker likt, vil det samme.

Siri svarer:

Hva er Irene er best på, i forhold til det å drive noe så spesielt som en privat danse- og ballettskole?

  • Irene er uredd, og rolig når det stormer som mest.

Hvem av dere har best øye for de virkelig store talentene som har vært elever/er elever ved DNBS?

  • Begge har falkeblikk!

Hvilken egenskap har Irene som gjør at dere utfyller hverandre så bra?

  • Irene snakker i mikrofonen med letthet på scenen, alltid med gjennomført ordentlig arbeid, mesterlig i å holde drivet med alle detaljer.

Hva er den største forskjellen på dere?

  • Høyden!

Hva er det aller beste med å være søstra til Irene?

  • Vi er ment for hverandre, og ingenting kan komme imellom oss!

OSLO: Det vrimler med unge, håpefulle ballettdansere i hovedkvarteret til Den Norske Ballettskole - DNBS - like ovenfor Carl Berner. Irene Aarset Jansson (37) og søster Siri Aarset Johansen (40) har for en god stund siden flyttet driften fra barndomshjemmet på Grefsen, til større leide lokaler mer sentralt.

Men fortsatt har DNBS mange forskjellige dansekurs i forskjellige lokaler rundt omkring i Nordre Aker, på blant annet på Grefsen, Kjelsås, Korsvoll, Disen, Berg og Ullevål. Klassisk ballett, men også moderne ballett, breakdance, funkjazz og ikke minst musikal, teater og sang.

For noen år siden overtok også søstrene teaterdriften Cap a pied, som holdt til på Grefsen.

Flere hundre

Rundt 600 danse-, teater- og sangglade fra to - treårsalderen og opp til 18 år, er engasjert gjennom DNBS. Ikke bare er det de ordinære kursene gjennom uka og skoleåret, men det handler også sommerkurs, teaterforestillinger, og ballettforestillinger. I år er igjen flere av juleforestillingene lagt til Trikkehallen på Kjelsås, med dans og teater.

Og ikke minst om den store talentsatsningen Valdres sommerballett, som gikk av stabelen nå i sommer for første gang.

Se bildet større

Daglig leder ved DNBS, Irene Aarset Jansson, ved hovedkvarteret like ovenfor Carl Berner. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Brennende engasjement

– Vi har begge selv et brennende engasjement for teater, musikal, dans og ballett. Med en unik støtte fra egen familie, så er alt mulig. Da kan man stå på enda litt ekstra!

Fra lillesøster Irenes kommentar i Nordre Aker Budstikke for et par år siden, da skolen rundet 10-år.

– Vi har jo hørt i alle år at det er umulig å drive en privat ballettskole i Norge med den utpregede elitetreningen som vi også bedriver. Men det funker å være i ballettbransjen, og vi gjør ting litt annerledes.

Se bildet større

Siri og Irene, veldig like, men likevel litt ulike. FOTO: PRIVAT

Og som de selv sier, de har sin egen historie med seg. Blant annet med trening av en russisk ballettpedagog i Oslo, seks dager i uken, fra de selv var 10 - 18 år. Men ikke bare Siri og Irene, for det er enda en søster, storesøster Heidi (43), som selvfølgelig også har danset ballett.

Siri var også første skandinav på Bolshoi akademiet i Moskva på slutten av 90-tallet. Irene danset ballett i Norge, og spilte også blant annet Annie på Bryggeteateret på begynnelsen av 90-tallet.

Se bildet større

Ikke bare danseklasser, men også flere forestillinger ved DNBS. Her Siri til venstre, pedagogen Liudmila som underviser flere av nivåene ved satsningspartiene i klassisk ballett og også DNBS Masterclass, og Irene til høyre. FOTO: PRIVAT

Bringer videre inspirasjonen fra unge år

– Gjennom barndomsårene ble vi kjent med og fikk møte noen av verdens ledende dansere, pedagoger og koreografer fra Russland. Vår inspirasjon fra barndommen og ungdommen, bringer vi videre til elever ved DNBS.

– Det er kjernen til vår idealisme, og som bringer dette videre i sitt daglige virke ved DNBS, også fra Irenes jubileumskommentar i Nordre Aker Budstikke.

Irene er utdannet jurist, men for ikke så veldig lenge siden sa hun opp jobben for å kunne bruke all sin energi og kreativitet på å få frem en best mulig privat skole med dans og teater.

Søster Siri fikk ifølge Irene et nærmest kall, for en del år siden, om at hun måtte bruke sin tid og sjel på å drive dans, teater og ballettskole.

– Jeg tuller ikke, Siri deltok på et selvutviklingskurs. Der og da ble hun så veldig klar over hva hun skulle bruke sine evner og energi på i årene fremover legger Irene til, i Siris fravær.

Soulmates

Og ifølge Irene er de to søstrene veldig like, og skikkelig soulmates.

– Ja, vi kan vel fullføre setningene for hverandre. DNBS hadde ikke vært noe uten Siri med, ingenting er moro uten søstera mi! Men samtidig er vi jo også på enkelte områder klin forskjellige, smiler Irene.

Uten å utdype videre.

Vaganova-metodikken

I bunn av hele ballettdelen ved skolen, ligger også en spesiell ballettpedagogikk, eller snarere Vaganova-metodikken. Et russisk ballettsystem som har utviklet seg gjennom mange år. Og som Siri selv erfarte som ballettelev i ved Bolsjoj-akademiet i Russland. Både Siri og Irene har besøkt Vaganova akademiet i Leningrad, senere St. Petersburg. .

– Det er en genuin tanke om en metodisk oppbygging. En virkelig fasinerende metodikk, sier Irene, nesten med kjærlighet i stemmen.

Se bildet større

Kristine Moe - tidligere elev ved DNBS, nå i Russland som ballerina. FOTO: Stian Schioldborg www.magentastudios.no

Kristine Moe

Og metodikken ser ut til å virke godt den. Blant annet har Nordre Aker Budstikke tidligere fortalt om Kristine Moe (17), elev ved DNBS siden unge alder, som nå får sin store drøm oppfylt. Hun skal fra nå i høst, arbeide som ballerina ved selveste Michailovsky teateret i St. Petersburg.

LES MER OM KRISTINE HER.

Professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, Josephine Jewkes Jacobsson, roste også Kristine, og fortalte at det er få norske dansere som oppfyller kravene for å få en slik dansejobb i Russland.

– Dette er imponerende av Kristine. Ikke minst med tanke på de fysiske kravene de stiller i Russland, for høye jenter, med smale hofter og tynne ben. Ikke mange norske jenter har dette, selv om de ellers er gode nok, sa blant annet ballettprofessoren - les hele saken her.

Kristine som valgte bort ordinær videregående skole, for ett år med DNBS egen Masterclass. Da satses det ballett, med trening og dans flere timer hver dag, gjennom ett skoleår.

Filippa Arntsen Vik

Filippa Arntsen Vik (16) fra Bekkelaget har valgt å gå i Kristines ballettspor. Mens hun slapper av i spagaten og diverse andre oppvarmings- og tøyeøvelser under intervjuet, forteller hun om en lidenskap til dansen, og som viser vei i valgene en ung jente må ta underveis.

Se bildet større

Filippa (16) skal bruke kommende år på Masterclass ved DNBS, i stedet for vanlig videregående skole. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Jeg startet vel å danse i tre - fire års alderen, og begynte ved DNBS i 11 - 12 års alderen. Jeg så vel ballettlyset ganske tidlig. Det er dette jeg vil drive med - både klassisk og moderne dans. Vi lager også egen koreografi og improviserer. Jeg tror jeg trener og danser 30 - 35 timer i uka!

Hva sier foreldrene dine til annerledes valget, utenom vanlig videregående skole?

– Jeg tror de har skjønt det nå - det er dette jeg vil drive med og satse på! sier ungjenta før hun danser seg avgårde inn i klassen som nok allerede har startet.

– Hun har veldig stort kapasitet, legger Irene til, idet Filippa forsvinner ut av døra.

Se bildet større

Filippa skal trene mye og danse mye det kommende året, som elev ved DNBS' Masterclass. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Bredde og elite

– Men vi ser mirakler her hele tiden. Vi er så utrolig stolte av alle de flinke unge jentene - for det er jo mest jenter - som danser og trener her. Og selvølgelig, det er jo mange som danser hos oss, som kun trener en gang i uka også. Men det skal være rom for alle, også de som vil satse på dansen.

Understreker Irene, og benytter anledningen til å rose alle pedagogene som lærer bort rundt omkring i Oslo og omegn.

– Selvfølgelig, sammen gir vi et bredt og elitetilbud til de som brenner for dans, musikk og teater. Som Siri og meg, smiler ballettgründeren fra Grefsen.

LES OGSÅ:

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse