Ny satsning i Oslo

Banktjenester i butikk

Banktjenester i butikk

Gro Kari Borge og Berit Sørmoen Andersen viser hvor i Oslo man får det nye Bank i Butikk tilbudet. FOTO: Andreas Lindbæk

Nylig lanserte DnB NOR i samarbeid med NorgesGruppen tilbudet Bank i Butikk i Oslo. Nå kan du med andre ord kjøpe en liter melk og sette inn penger sent lørdag kveld.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
25.06.2008 kl 13:44

OSLO: Torsdag 19.juni lanserte 93 butikker som er tilknyttet NorgesGruppen i Oslo tilbudet Bank i Butikk.

Seks butikker i bydel Nordre Aker har nå fått banktilbud.

– Dette er et kjempeutvidet tilbud. Kundene får nå muligheten til å benytte banktjenester etter bankens stengetid. Har du for eksempel et ødelagt bankkort en lørdags kveld, kan du gå til din lokale butikk og ta ut penger for kvelden, opplyser Berit Sørmoen Andersen i DnB NOR.

Bank og post

Bank i Butikk er foreløpig siste skritt i et langt løp med desentralisering av norske banktjenester. Nettbank, mobilbank, SMS tjenester, Post i Butikk (Pub) og Bank i Butikk (BiB) innebærer en ny økt tilgjengelighet til kundene, som ikke truer bankfilialenes fremtid på sikt.

– Dette er en vinn vinn situasjon for både kundene og oss. Butikkene får flere kunder innom, kundene får et bredere tilbud og vi får mer tid til å utøve rådgivning til våre kunder, sier Andersen.

Og det er nettopp det siste punktet som er viktig for de ansatte i DnB NOR.

– Som et resultat av dette vil vi få mer tid til de tyngre banktjenestene slik som rådgivning, sparing og kreditt, fortsetter hun.

Testet ut

BiB ble først testet ut i Fredrikstad i september i fjor og tilbakemeldingene har vært veldig positive. Tallene viser en sterkt stigende kurve på antall brukere av tilbudet.

Målet med tjenesten er at det heller ikke skal ta lengre tid å benytte seg av tjenestene enn det er å kjøpe dagligvarer.

– Vi har gjort mange tester på dette.

Andersen forteller også at hennes 11 år gamle sønn allerede har testet det ut.

– Han satt inn 50 kroner på sin sparekonto og det fungerte, fortsetter hun.

Sikkerheten ivaretas

Når man benytter seg av banktjenesten i butikken skal kundene føle seg like trygg som om det bruker tjenesten i banken.

– Sikkerheten er ivaretatt. Alle butikkansatte som skal utføre tjenesten,har fått opplæring. De ansatte vet at det er strenge regler på hvilke legitimasjon som er lovlig. I tillegg vil ikke butikken få personopplysninger til de som benytter seg av tjenesten, avslutter Berit Sørmoen Andersen i DnB NOR.

Annonse
Se bildet større

Ane Gryt hos Kiwi Grønlandsleiret viser Gro Kari Borge og Berit Sørmoen Andersen fra DnB NOR hvordan bankfunksjonen fungerer. FOTO: Andreas Lindbæk

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!