– Baser er best

– Baser er best

I baserom: Julie Sørbøl (11), Halvor Kleivi (11) og lærer Jo Ellingsen på 6. trinn på Kjelsås skole ser alle begrensninger i baseundervisningen, men trives totalt sett mer i base enn i klasserom. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Jeg er veldig fornøyd med baseløsning i undervisningen, sier Kjelsås-lærer Jo Ellingsen. Han mener den pågående skoledebatten er lite nyansert.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.01.2008 kl 08:40

Kjelsås: 6. og 7. trinn på Kjelsås skole driver undervisning i baselokaler, som stod ferdige for halvannet år siden. Lærer Jo Ellingsen er oppgitt over den pågående base-debatten.

– Baser er bare en betegnelse på alt som ikke er tradisjonelle klasserom, og undervisningen kan legges opp på mange forskjellige måter. Når mediene bare fokuserer på at baseundervisning er negativt blir det for ensidig, sier Ellingsen.

Flere muligheter

Basen som Ellingsen jobber i består av 80 elever fordelt på fire grupper á 20 elever. Et stort fellesrom er omkranset av mindre grupperom. En åpen løsning og vinduer mellom rommene gir god oversikt.

– Rommene går på omgang mellom gruppene, og i noen fag er vi to grupper i fellesrommet.

Han mener at fleksibiliteten ved å kunne dele opp gruppene gir fordeler.

– Det gir oss mulighet til å gi hver enkelt elev hjelp på det faglige nivået de er på. Vi kan ha en storgruppe på opptil 40 elever, eller små på mellom fem og 20. Vi har også innført målplaner i flere fag, det vil si at hver enkelt elev får en individuelt rettet arbeidsplan.

Var skeptisk

Ellingsen legger ikke skjul på at også han var skeptisk til å legge om til baseundervisning.

– Mange lærere er nok redde for å ikke ha en klasseromsdør å lukke bak seg og å bli iaktatt av andre lærere. Men her fungerer samarbeidet mellom lærerne på teamet svært godt. Det krever mye organisering å få til denne undervisningsformen. Det er langt fra alt som fungerer optimalt, men det gjør det ikke et i klasserom heller. Til tross for en og annen begrensning synes jeg at basene fungerer bedre enn tradisjonell klasseromsundervisning, og kunne ikke tenke meg å bytte tilbake.

Elevene trives

6. klassingene Julie Sørbøl og Halvor Kleivi har opplevd både klasseroms- og baseundervisning, og er ikke i tvil om hva de liker best.

– Baser er best, bekrefter de to.

– Det er fint å kunne velge selv om man vil være på en stor eller liten gruppe, og hvem man vil jobbe med, sier Julie.

De synes de får bedre kontakt med lærerne enn tidligere, at de får jobbet mer med det de trenger, og at gruppeblandingen gjør at de kjenner flere elever på trinnet enn tidligere. Også Ellingsen synes han kjenner flere av elevene bedre nå enn før.

Rektor er positiv. Les mer om hva Alf Hansen synes i dagens papirutgave.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!