Beboere vil ha Nydalskryss

Flaskehals og kø må vekk. Det mener 500 Oslo-folk om Statens Vegvesens nedprioritering av Nydalskrysset i Oslopakke 3.

Beboere vil ha Nydalskryss

NYTT KRYSS? Marit Pettersen har startet et opprop for nytt Nydalskryss. Det skaper engasjement. FOTO: Arkivfoto

Flaskehals og kø må vekk. Det mener 500 Oslo-folk om Statens Vegvesens nedprioritering av Nydalskrysset i Oslopakke 3.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.03.2012 kl 10:29

NYDALEN/STORO: Bakgrunnen for engasjementet er det beboer i bydelen og initiativtager Marit Pettersen som står for.

- Det er tidligere vedtatt at det skal bygges nytt Nydalskryss. Som beboer i Nordre Aker i åtte år så har jeg fulgt nøye med på trafikkutviklingen i området. Det har økt ekstremt, sier hun videre og refererer til Statens Vegvesens tall som viser at trafikken har økt med 80 prosent siden 1994.

Engasjementet har lenge vært stort for å opprettholde Nydalskrysset som planlagt, og for kort tid tilbake gikk lokalpolitikere i Bydel Nordre Aker hardt ut med sine meninger. 

Forventet befolkningsvekst

- Når man ser på videre befolkningsvekst og fortetting, så frykter man og tenker seg en utvikling som bare akselerer, sier Pettersen til Nordre Aker Budstikke.

Hun oppfordrer alle engasjerte beboere og brukere av Ringveien, det være seg bilister eller andre kollektivtrafikk-entusiaster, til å skrive seg inn på hennes kampanje/opprop, på www.opprop.no- Nytt Nydalskryss/Ring 3 i tunnel.

Nytt Nydalskryss fryktes nedprioritert av Statens vegvesen, noe lokalpolitikere også engasjerer seg mot, og som Nordre Aker Budstikke belyste for en tid tilbake.

Farlige omveier

- For en hver som passerer dette området, det eksisterende Nydalskrysset i dag og Storokrysset, er det ikke uventet kø og flaskehals man møter, sier Pettersen.

Hun forteller videre at mange bilister tar omveier for å unngå kø på Ringveien, og dermed går det utover bomiljøet og forurensing der småbarnsfamilier og andre beboere i mindre og stillere gater bor.

Pettersen trekker fram at saken ikke bare engasjerer lokalbefolkningen, men alle som ferdes i området. Hun mener også som foreslått i Oslopakke 3, at man ved å legge deler av trafikken i tunnell, vil man skjerme både miljø og ta seg plass til kollektivfelt og tilrettelegge for myke trafikanter som syklister.

Planene er at flest mulig «signerer», skriver seg inn på oppropet, og at dette leveres til styringsgruppen for Oslopakke 3, med Miljø og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) i spissen.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!