Bekymret for trafikksituasjonen ved Fernanda Nissen skole

Bekymret for trafikksituasjonen ved Fernanda Nissen skole

Trafikksikkerheten ved Fernanda Nissen skole er ikke god nok, mener leder i skolens driftsstyre, Espen Eggen, og bydelsutvalgets nestleder Ingeborg Briseid Kraft (V). FOTO: UTLÅNT

Mellom anleggsarbeid og sterk trafikk har elevene til Fernandda Nissen skole sin skolevei. Nå krever driftsstyret og BU-nestlederen tiltak, ettersom gangbroen fra Lillohøyden også kan trekke ut i tid.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.01.2017 kl 09:52

NYDALEN/STORO: Nedenfor Lillohøyden, i krysset mellom Sandakerveien og Kristoffer Aamodts gate, ligger Fernanda Nissen skole.

Skolen har foreløpig elever på 1.-3. trinn, og inntaksområdet omfatter både bydel Nordre Aker (Nydalen) og Sagene (avgrenset av Hans Nielsen Hauges gate og Lillogata). Den huser i tillegg en del ungdomstrinn-elever fra Uranienborg skole, mens denne er under oppussing.

– Norges flotteste, men…

Fernanda Nissen skole åpnet med brask og bram i august i fjor.

– Dette er kanskje den flotteste skolen i hele Norge. Fernanda Nissen skole skal være et flott sted å være og et flott sted å lære, sa skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) da hun klippet snoren.

Se stor bildeserie fra åpningen av Fernanda Nissen skole her!

– Kanskje den flotteste – og kanskje den med farligst skolevei? kvitterer Ingeborg Briseid Kraft.

Venstrepolitkeren er nestleder i bydelsutvalget i Nordre Aker. Den andre skoleuken i januar var hun på befaring i området rundt skolen sammen med leder i driftsstyret, Espen Eggen.

– Det er bygge- og gravearbeider på alle kanter av skolen. Det gjør at skoleveien for mange består av smale passasjer gjennom anleggsområder, kombinert med mye anleggstrafikk og stengte fortau, sier Kraft.

Flere risikoområder

Både skolen og FAU står sammen de foreslåtte sikringstiltakene, for å trygge skoleveien for elevene. Det bekrefter rektor Elisabeth Rudi Lund overfor Nordre Aker Budstikke.

De mener blant annet krysset mellom Birch-Reichenwalds gate og Sandakerveien er et risikopunkt. Plan- og bygningsetaten har imidlertid sagt nei til lysregulert overgang fordi veien er «lite trafikkert».

Det er driftsstyreleder Eggen er uenig i:

– Byggearbeidene endrer trafikkmønsteret i området til det verre. Dessuten er denne veien mye benyttet av tungtransport i tilknytning til de mange utbyggingene som pågår, som prosjektet Lillo Gård og nye Thon hotell ved Plantasjen-tomta. Det er også planlagt andre byggeprosjekter i området de nærmeste årene, og tungtransport i Sandakerveien må derfor påregnes i lang tid fremover.

LES OGSÅ:

Mener det er verre på andre siden

Se bildet større

Diftsstyreleder Espen Eggen og BU-representant Ingeborg Briseid Kraft (V).

Ingeborg Briseid Kraft er minst like bekymret for trafikksituasjonen på den andre siden av skolen, i Kristoffer Aamots gate. Veien er tungt trafikkert og mange av elevene må krysse veien for å komme seg til skolen. Det er nylig satt opp lysregulert overgang etter ønske fra skolen, men Kraft synes plasseringen av overgangen er merkelig.

– Bare i løpet av den korte tiden vi sto utenfor skolen gikk flere elever over veien 20 meter nedenfor fotgjengerovergangen. Det er der elevene kommer ut fra skolen, og dette er et naturlig krysningspunkt. Selv om det ikke er langt å gå opp til den lysregulerte overgangen, velger mange korteste vei, sier hun.

Kraft vil at fotgjengerovergangen skal flyttes litt lenger ned, til der elevene kommer ut fra skolen. I tillegg mener hun man må vurdere å redusere fartsgrensen.

På grunn av byggearbeidene er det midlertidig skiltet 40 km/t, men normalt er fartsgrensen på 50 km/t.

Venstre-politikeren vil ha et elektronisk veiskilt som sikrer 30 km/t forbi skolen i skoletiden slik det er gjort ved flere skoler i indre by.

– I hvert fall inntil gangbroen er ferdig, legger hun til.
LES OGSÅ: Her arrangerer foreldrene trafikkaksjon for tryggere skolevei på Grefsen

PST klaget på gangbrovedtak

I fjor vår godkjente Plan- og bygningsetaten byggingen av en gangbro over Kristoffer Aamots gate, fra Fernanda Nissen skole til Nydalen allé på Lillohøyden, for å sikre en trafikksikker og trygg gangforbindelse.

Gangbroen vil gå forbi Politiets sikkerhetstjenestes (PST) bygg i Nydalen allé. PST har klaget på godkjenningen fra Oslo kommune, fordi de frykter broen kan brukes til spionasje og sabotasje.

Nå er det opp til Fylkesmannen å vurdere klagen. Den vil tidligst være ferdig behandlet i februar-mars. Dersom Fylkesmannen kommer til samme konklusjon som Oslo kommune kan PST be departementet omgjøre vedtaket.

– Kanskje må kommunen utrede mer og saken behandles på nytt. Selv om det blir vedtatt at broen skal bygges vil det ta lang tid før den står ferdig. Det er derfor helt nødvendig at Oslo kommune setter i gang tiltak umiddelbart som sikrer elevene ved Fernanda Nissen en trygg skolevei, sier Kraft.

Nordre Aker Budstikke er i kontakt med Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten. Vi har spurt om hvorfor sikkerhetstiltakene skolen og FAU har etterspurt ikke er igangsatt, og hvordan etatene selv vurderer trafikksikkerheten for elevene i området. Foreløpig har vi ikke mottatt konkrete svar.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse