ANNONSE
Annonse

Bente fra Grefsen er en av Norges fremste teknologikvinner

Bente Lønnquist Busch fra Grefsen er kåret til en av Norges 50 ledende teknologikvinner. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Hun jobber i fremtiden, og har mye spennende å fortelle om den digitale utviklingen. Og det er ett yrke hun ikke ville satset på om noen år.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.04.2018 kl 17:14

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

GREFSEN: Bente Lønnquist Busch (40) fra Grefsen jobber med den digitale fremtiden. Hun har en variert bakgrunn både fra salg og som webanalytiker, i bunn er hun diplomeksportmarkedsfører fra Handelshøyskolen BI. Hun har også bodd flere år i utlandet. Siden mai 2017 har hun vært Chief Advisor i Evry Group. Evry, som har som slagord om å forme fremtiden for oss andre.

På selveste kvinnedagen kunngjorde Oda-nettverket og Abelia resultatet av sin kåring av Norges fremste teknologikvinner. Listen er på totalt 50 navn, fordelt på kategoriene ledere, gründere og fagledere.

– Målet med denne kåringen er å synliggjøre de mange kvinnelige talentene innenfor teknologi, sier styreleder Kristine H. Næss i Oda i en pressemelding fra Oda-nettverket, her kan du lese hele saken fra computerworld.no.

Bente jobber i fremtiden. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Gir råd

Og blant Norges 50 fremste teknologikvinner, var altså Bente Lønnquist Busch.

– Jeg hadde faktisk nominert en kollega, og ble veldig overrasket og glad da de ringte meg og fortalte at jeg var en av de 50 fremste teknologikvinnene i Norge. Det betyr jo mye – det betyr anerkjennelse for jobben jeg gjør, at jeg gjør noe som er riktig. Men utover det er jo ikke denne kåringen noe jeg går rundt og tenker på til daglig, sier Bente.

Som har landet godt på Grefsen, med mann og to små barn.

I starten av arbeidskarrieren jobbet Bente flere år med salg og salgsledelse.

Så ramser hun opp flere ting, og med ord de fleste av oss kanskje ikke bruker så mye. Om big data, om det å hype teknologien, og ikke minst om kunstig intelligens og chat bot - et dataprogram som mennesker kan kommunisere med, ved hjelp av språk, skriftlig eller muntlig.

– Det jeg egentlig jobber med er jo å gi råd til hvordan virksomheter kan strukturere og analysere informasjon, eller data, og bruke den på smarte måter. Så gjelder det å forstå hva kunden trenger, og hjelpe til med de litt lange tankene.

Tingenes internett

Evry har i dag store kunder innen blant annet bank og finans, logistikk, telecom, helse og det offentlige.

– Ellers jobber vi mye med tingenes internett. Det at fysiske gjenstander er på nett og blir digitale eller «smarte» gir oss mye ny informasjon. Informasjonen kan blant annet brukes til å lage og simulere digitale bilder av virkeligheten. Dette kalles en digital tvilling.

– Det er jo allerede noen store selskaper som benytter seg av et slikt digitalt verktøy. For å gi et konkret eksempel på hvordan et slikt verktøy kunne bli brukt, så kan man simulere frem en digital modell av Storo-krysset. Legge inn alle premisser, og jobbe seg frem til den løsningen som man ser virker best, etter å ha prøvd forskjellige scenarier.

Hva om 10 år?

Tilbake til Evrys slagord, egentlig på engelsk: Shape the future today. Hva spesielt tror du er veldig annerledes om ti år, som vil påvirke folk flest?

– Tja, det kan være mye. Men det jeg helt sikkert tror, er at privatbilen vil være på vei ut av mange familier etterhvert. Jeg tror for eksempel at selvkjørende biler, som man eksempelvis kan bestille via en app, vil være fremtiden for mange. Skal man på fjellet, så bestiller man en selvkjørende bil med takboks, for eksempel. Eller hvis man har vært og handlet, og har mye å bære på, så er det bare å booke en førerløs bil via appen.

– Man slipper parkeringsutfordringer, man slipper bompenger, man slipper å investere i en bil. Løser man transportbiten på andre tilfredsstillende måter, så er det jo faktisk ingen grunn til å eie en bil?

– Men det er nok mye jobb og utvikling igjen før vi kanskje er der, men jeg er en skikkelig tech-optimist. Jeg tror i hvert fall ikke at jeg hadde anbefalt noen å satse på å bli yrkessjåfør om 10-20 år.

LES OGSÅ:

Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse