Ber om fartshumper: – Glemte de Kjelsåsveien?

Ber om fartshumper: – Glemte de Kjelsåsveien?

Inga Staal Jenset, småbarnsmor og en av de nærmeste naboene til krysset Lyngåsveien - Kjelsåsveien, synes det er kritikkverdig at ikke kommunen samtidig med vedlikeholdet av strekningen, også planla og gjennomførte fartsreduserende tiltak. I etterkant av møtet med Nordre Aker Budstikke, da dette bildet ble tatt, har det kommet på fotgjengerfelt over Lyngåsveien og malt opp igjen felt over til Jokerbutikken i Kjelsåsveien. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Kritikkverdig at dette ikke gjøres trafikksikkerhetstiltak her i sammenheng med oppgraderingen som nå er gjort, mener småbarnsmor Inga Jenset, og en av de nærmeste beboerne til krysset Lyngåsveien/Kjelsåsveien.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.10.2015 kl 21:37

GREFSEN/KJELSÅS: Det har vært arbeider i Kjelsåsveien den siste tiden. Bymiljøetaten vedlikeholder vei og fortau, og legger ny asfalt. Men i hovedsak er det ingen endringer i krysset.

Veiarbeider

Inga Jenset bor like ved krysset Lyngåsveien/Kjelsåsveien. Da veiarbeidene ble satt i gang for en stund siden, tenkte småbarnsmoren at det nå endelig skulle komme på plass trafikksikkerhetstiltak i veien og krysset.

Lyngåsveien og Kjelsåsveien er også skolevei for mange barn til og fra Kjelsås og Grefsen skoler. I tillegg til at bussen har trasé i Kjelsåsveien.

I mai skrev Nordre Aker Budstikke om skoleveirapporten, utarbeidet av lokalpolitikerne og FAU-ene (foreldrenes arbeidsutvalg) ved alle barneskolene i Nordre Aker. En rapport over farlige skoleveier i bydelen.

– Det er første gang jeg får en slik skoleveioversikt på denne måten, sa miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) da hun fikk overlevert rapporten fra FAU-representanter og lokalpolitikere.

LES OGSÅ: Psykologen: Vær så snill – senk farten til barna våre!

– Gjort mye av jobben

– Det er kjempebra at de har laget en så grundig og fullstendig gjennomgang. Når de i tillegg har prioritert de viktigste utfordringene, har de gjort mye av jobben for oss og Bymiljøetaten. Det kan gjøre det mulig å gjennomføre tiltakene raskere, sa også byråden.

Men krysset Lyngåsveien/Kjelsåsveien, står ikke på den prioriterte listen, som ifølge leder av bydelens Miljø- plan og samferdselskomité, Erik Borge Skei (V) også består av innspill fra FAU-ene – i dette tilfellet Kjelsås skole.

Det kan ikke Inga Staal Jenset forstå.

LES OGSÅ: Det er snart ti år siden det ble vedtatt sykkelvei i Maridalsveien. Det kan ta enda noen år

– Forundret

– At krysset Kjelsåsveien/Lyngåsveien ikke er med på denne prioriteringslisten, forundrer meg. Kjelsåsveien er veldig rett over et langt strekke akkurat her, noe som gjør at mange kjører fortere enn det som er tillatt, er erfaringen til Jenset.

Hun fortsetter:

– Men jeg registrerer med glede i hvert fall nå er laget fotgjengerfelt her, sier Jenset til Nordre Aker Budstikke i etterkant av møtet med avisen i nevnte kryss.

Men Jenset mener likevel flere trafikktiltak må på plass i Kjelsåsveien mellom Lyngåsveien og mot Kjelsås.

LES OGSÅ: Dette er Årets Langrennsklubb!

Fartsreduksjon

– Det er innlysende at det må settes inn fartsreduserende tiltak som fartshumper eller innsnevringer på dette strekket i Kjelsåsveien, og jeg synes det er kritikkverdig at dette ikke skjer i sammenheng med den oppgraderingen som nå er gjort. Jeg frykter nå at denne høstens vedlikehold blir hvilepute for ikke å gjøre flere utbedringer her i nærmeste fremtid, sier hun.

Staal Jenset har også tidligere i år tilskrevet Bymiljøetaten om Kjelsåsveien.

«Humper er det tiltak som i forhold til kostnadene er mest aktuelt for å ivareta trafikksikkerheten for myke trafikanter, mens en innsnevring vil kreve omregulering av Plan- og bygningsetaten og en byggeplan», skriver Bymiljøetaten.

«BYM (Bymiljøetaten, journ. anm.) startet i 2013 opp arbeidet med å gjennomgå bydelene i Oslo for å utarbeide en plan for etablering av flere humper/eventuell endring av fartsgrenser i hver enkelt bydel. For å ha en mest mulig effektiv og helhetlig arbeidsplan så må vi gå gjennom Bydel for Bydel. Bydel Nordre Aker er ikke en av de bydelene som er satt opp på arbeidsplanen for 2015. Ønsker om humper i Kjelsåsveien er notert og vil bli vurdert når Bydel Nordre Aker skal gjennomgås», står det også i brevet til Staal Jenset.

Ifølge Bymiljøetaten har det i selve krysset Lyngåsveien/Kjelsåsveien – ihenhold til politiets logg – skjedd to ulykker med personskade i perioden 2009-2013.

LES OGSÅ: Påkjørt i Jutulveien

Pott på 20 millioner

Byråden fortalte også i mai at skoleveisikkerhetpotten er økt med millioner.

– Skoleveisikkerhet er en stor satsing for oss, og det er derfor det i år er satt av 20 millioner kroner ekstra, mot 7,5 millioner i fjor, i en pott øremerket sikringstiltak på skolevei. Dette er penger som kommer i tillegg til det som allerede brukes på veisikring, deriblant skoleveier, av Bymiljøetaten hvert år, sa Melby.

– Skolene bør bli Trafikkagenter!

– I tillegg vil jeg oppfordre skolene i Nordre Aker til å bli med i Bymiljøetatens prosjekt Trafikkagentene. Her får elevene laste ned en app, og ta bilder og rapportere det de opplever som farlig på skoleveien sin. På den måten får vi en unik oversikt over hvordan elevene selv vurderer sin skolevei. Og kommer det inn mange meldinger om samme utfordring er det ting vi er nødt til å gjøre noe med, sa også Melby i saken i Nordre Aker Budstikke fra mai i år.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!