Stortest: Nyttige kompaktbiler

Best i test: Ford Fiesta

Best i test: Ford Fiesta

FIESTA: Mer form enn funksjon. Best å kjøre og best bak rattet. Minus på bagasjeplass.

Solide kjøreegenskaper gjør at Ford Fiesta vinner vår trebilstest. Men Fiesta er ikke førstevalget dersom pris er viktigst.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.04.2009 kl 08:35

Stor bil i byen kan ofte fortone seg som det rene mas. Og salgsstatistikk viser at særlig kvinner foretrekker biler som både er lette å pakke i og lette å parkere.

Så derfor dro vi sammen med bladet BIL på test med nye Ford Fiesta, og lot den utfordres av like nye Hyundai i20 og Honda Jazz. Dette er alle biler som dekker primære transportbehov for enslige og små familier.

Alle kjører bra, har høyt sikkerhetsnivå, lavt forbruk og vil være lete å omsette som brukt til god pris.

Ford Fiesta

Knepen testvinner fordi den av teamet oppfattes som mest moderne og inngir kvalitetsfølelse på grunn av mer bruk av myk plast i interiøret. Fiesta har suverent best styring og kjører derfor best.

Den har dessuten et friskt og moderne design med bred appell og bilen har testens beste seter.

Nye Fiesta er på mange måter en tradisjonell småbil, og nå mer bygd rundt form enn funksjon. Dette er ikke bilen du kjøper dersom plass og fleksibilitet står helt øverst på ønskelisten.

Interiøret har knapt noen fleksibilitet. Dessuten blir 1,2 liter og 82 bensinhester i snaueste laget. Prøv heller dieselvarianten, den har langt mer futt.

Konklusjon: Kjører best, lite plass til bagasje

Hyundai i20

Knekker nesten Ford-koden, men gjør det først og fremst på pris. i20 gir virkelig mye bil for pengene. Dessuten trekker fem års garanti opp fem år uten noen form for økonomisk trøbbel med bilen.

Hyundai i20 er den rake motsetningen til Fiesta. Her har produsenten ikke tatt noen sjanser, og bygd en bil hvor funksjon kommer langt foran form. Men i20 faller ikke gjennom på noe testpunkt og scorer jevnt høyt.

Kvalitetsfølelsen ligger betydelig over forventningene i denne prisklassen, og bekrefter Hyundais løft og retningsvalg. i20s kjøreegenskaper overrasker positivt, bilen fjærer fast og oppleves mer sportslig enn komfortabel uten egentlig å være sportslig.

Konklusjon: Svært hyggelig pris, svak på utstyr

Honda Jazz

Hondas styrke ligger i det ekstremt fleksible interiøret. Og selv om Jazz utvendig ikke er større enn de to andre i testen, oppleves den langt rommeligere. Men det vet Honda å prise, og i denne testen taper Jazz nettopp på grunn av høy pris.

Honda strekker seg langt i forhold til funksjon. Når baksetet legges ned glir det mot gulvet for å oppnå større lastekapasitet.

Og best av alt; bakseteputen kan vippes opp på en slik måte at du får plass til digre planter på gulvet. Ominnredningen skjer på sekunder.

Den mer høybygde konstruksjonen og høye sittestillingen gjør det lett å komme inn- og ut av bilen. Men testteamet er ikke imponert over sittekomforten foran. Svampete styring gir dårlig veifølelse.

Konklusjon: Best på plass, svakest på komfort og pris

Vår mening om testbilene:

Ford Fiesta

Honda Jazz

Hyundai i20

Bak rattet

8,0

6,5

7,0

Plass

7,0

8,0

7,5

Bagasje

6,5

9,0

7,0

Komfort

7,5

6,5

7,0

På veien

9,0

7,0

7,5

Ytelser

7,0

7,0

7,0

Forbruk/C02

7,5

8,0

8,0

Sikkerhet

9,0

9,0

9,0

Utstyr

8,5

7,0

6,5

Pris

7,0

6,0

9,5

Sum (100)

77,0

74,0

76,0

Testbilene i tall:

Ford Fiesta

Honda Jazz

Hyundai i20

Pris billigste

165.800

192.000 kr

159.950 kr

Pris testet bil

194.100 kr

200.400 kr

164.500 kr

Lengde

3,95 m

3,90 m

3,94 m

Bagasje (VDA)

281 l

337 l

295 l

Motor (Volum/hk)

1,3/82 hk

1,2/90 hk

1,3/78 hk

Drakraft

114 Nm

114 Nm

118 Nm

Forbruk (EU)

0,57 l/mil

0,53 l/mil

0,52 l/mil

CO2-utslipp (EU)

133 g/km

125 g/km

124 g/km

0-100 km/t (test)

13,3 sek

12,6 sek

12,9 sek

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

4x4

Nei

Nei

Nei

Garanti

3 år

3 år

5 år

EuroNCAP*

5 stjerner

Ikke testet

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

FIESTA: Ikke spesielt god plass i baksetet.

Se bildet større

FIESTA: Best interiør og moderne interiør.

Se bildet større

i20: Svært hyggelig priset.

Se bildet større

i20: Klassisk interiør.

Se bildet større

JAZZ: Best på fleksibilitet.

Se bildet større

JAZZ: Mye hard plast.

Se bildet større

JAZZ: Svært praktisk seteløsning.

Se bildet større

i20: Stort bagasjerom.

Se bildet større

TRE I TEST: Ford Fiesta foran Hyundai i20 og Honda Jazz.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!