– Bil og trikk i samme trasé er en utrolig dårlig idé

– Bil og trikk i samme trasé er en utrolig dårlig idé

Bystyrerepresentant Kristoffer Gustavsen (H), vil ha svar fra byrådet på hvorfor ikke trikken kan få helt egen trasé mellom Storo og Disen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP (ARKIVFOTO)

– Jeg synes Grefsen-beboerne Nordlie og Bergerud presenterer et mye bedre forslag til løsning i Grefsenveien enn det byrådet og Bymiljøetaten har kommet opp med, sier bystyrerepresentant Kristoffer Gustavsen (H). Både han, og bydelspolitikerne, etterlyser lokal medvirkning og bedre løsninger for trikken.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.03.2017 kl 10:43

Gallup

Tror du Grefsenveien blir bedre med Bymiljøetatens forslag?

Ja
Nei
Vet ikke

Vis resultat

GREFSEN: – Å tvinge trikken og bilene inn i samme trasé er en utrolig dårlig idé, sier Kristoffer Gustavsen.

Høyre-politikeren, som opprinnelig er fra Grefsen, har lest Bymiljøetatens presentasjon i Nordre Aker Budstikke av hvordan Grefsenveien kan bli, og den alternative løsningen Grefsen-beboerne Haavard Nordlie og Tom Ole Bergerud har presentert.

– Jeg synes Bymiljøetatens forslag bærer preg av å være et skrivebordsforslag. Det er fint å gi plass til syklistene, men de har ikke skjønt hvordan det er i Grefsenveien i rushtiden, sier Gustavsen.

– Det beste vil være å legge trikken i egen trasé hele veien mellom Disen og Storo.

Se bildet større

Biltrafikken flasker seg gjerne i begge retninger når trikken stopper i Grefsenveien i rushtiden. Her på Disen holdeplass. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Skal tilpasses nye trikker, og syklister

Grefsenveien skal oppgraderes mellom Sandakerveien og Disen trikkeholdeplass, inkludert Storokrysset. Arbeidene med den øvre delen starter allerede til høsten, og skal etter planen være ferdige til sommeren/høsten 2018.

– Arbeidet er initiert av det nye trikkeprogrammet, og denne strekningen av Grefsenveien må oppgraderes før testkjøring av nye trikker kan starte våren 2020, sa prosjektleder og landskapsarkitekt Ingunn Bårdseng Haug i Bymiljøetaten, til Nordre Aker Budstikke i vinter.

Storokrysset og den nedre delen av Grefsenveien har foreløpig oppstart høsten 2018.

Bymiljøetatens arbeid med Grefsenveien har to hovedprioriteringer, slik det ligger i bestillingen fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel: Det ene er bedre fremkommelighet for trikken, det andre er tilrettelegging for tryggere ferdsel for sykkel. I tillegg er en styrking av trafikksikkerheten for gående viktig.

Se bildet større

Slik kan Grefsenveien bli seende ut. Selv om den er bred, er det ikke plass til egen trasé for både trikk og bil i begge retninger, når sykkelfelt er på plass. ILLUSTRASJON: NORCONSULT/BYMILJØETATEN

Hvilken løsning man ender på, er foreløpig ikke klar, ifølge etaten. Svarene fra en trafikkanalyse, som Bymiljøetaten har fått laget, vil gi indikasjoner på hva som bør gjøres.

– Grefsenveien er foreslått som trasé i «Plan for sykkelveinett i Oslo». Det ligger i bestillingen fra byrådsavdelingen til Bymiljøetaten at det skal tilpasses en egen, separat sykkelløsning i begge retninger, sa Haug til Nordre Aker Budstikke, og bekreftet samtidig at det ikke vil bli planlagt for økt biltrafikk.

Skissene fra Bymiljøetaten viser imidlertid at Grefsenveien ikke er bred nok for alle trafikantgruppene kan holdes atskilt i Grefsenveien. Dermed vil trolig kollektivtrafikken og biltrafikken måtte dele felt på deler av strekningen. Les Bymiljøetatens presentasjon av Grefsenveien her!

Se bildet større

Illustrasjon fra Norconsult/Bymiljøetaten, sendt ut med nabovarselt for planlagt oppstart i Grefsenveien.

Må prioritere trikk

– Dårligere fremkommelighet for trikken, og fortsatt forsinkelser ned mot Storokrysset, vil potensielt føre til at flere kjører bil. Det må være et mål at man skal komme seg raskest mulig fra Grefsen og Kjelsås, og ned til sentrum. Da må kollektivtransporten være attraktiv, sier Gustavsen.

– Samtidig må vi ta hensyn til, og respektere, at folk har bil i byen, og dermed finne smidige løsninger for trikk, bil og sykkel.

Bystyrepolitikeren mener trikken prioriteres i Grefsenveien, og at det må tilrettelegges for egne felt for biltrafikken, slik at trikken ikke blir forsinket.

– Jeg tror trikketilbudet i Oslo vil bli veldig bra med nye trikker, men da må de få prioritert fremkommelighet i egen trasé, ikke avbrutt av bilfelt fordi sykkelfeltene tar for mye av veien, sier han.

Sykkel

– For at flere skal benytte seg av sykkel, framfor bil, må det jo legges bedre til rette for syklister?

– Jeg syns det skal legges bedre til rette for sykkel, men ikke på bekostning av trikken. Det er, og vil være, flere som benytter seg av trikk enn sykkel. Særlig oppover fra Storo. Jeg mener det vil være viktigst med fritt leide for sykkel nedover mot Storo. Kanskje kan man se på muligheten for sykkelfelt nedover, og tilrettelegge for dem som sykler oppover i andre veier i området, foreslår Gustavsen, som overlater til byplanleggerne å tegne endelige løsninger.

Dropper lokal medvirkning

Han er også kritisk til at arbeidene i Grefsenveien er planlagt som en ren byggesak. Dermed trengs det ingen omregulering for å foreta endingene Bymiljøetaten planlegger. I byggesaker kreves det bare at de naboene som som blir berørt av tiltaket varsles.

– Jeg er meget skeptisk til at en så stor endring gjøres uten offentlig ettersyn. Det er innbyggerne og lokalmiljøet som vet hvordan veien brukes, og hvilke løsninger som egner seg. Det bør byrådet lytte til, sier Gustavsen, og mener forslaget fra Nordlie og Bergerud et et godt eksempel på det.

Se bildet større

Haavard Nordlie og Tom Ole Bergerud mener trikken bør få helt egen trasé i Grefsenveien.

Bydelen: Vil ha et nytt forslag

Også i bydelsutvalget vekker forslaget til Grefsenvei-oppgradering, og at saken ikke sendes på høring, motstand. Bydelens miljø-, plan og samferdselskomité (MPS) vedtok 13. mars en kritisk uttalelse, som skal til endelig behandling i bydelsutvalget, trolig 30. mars.

De sier blant annet at det varslede planforslaget ikke ivaretar sikkerheten for syklistene på en tilfredsstillende måte. Lokalpolitikerne mener dessuten at Grefsenveien ikke er egnet som del av hovedsykkelveinettet i byen.

Derfor vil be Bymiljøetaten om at det utarbeides «et nytt forslag for sykkelløsning basert på lokalt sykkelbruksmønster, der alternative sykkeltrasèer til Storo blir vurdert, og at bydelen får dette forslaget til høring.»

MPS ønsker også at Bymiljøetaten lager en ny løsning for avvikling av trafikken nederst i Grefsenveien som vil gi bedre fremkommelighet for trikken enn forslaget som nå foreligger.

Se bildet større

MPS-komiteen, her ved leder Terje Olav Moen (Ap) og nestleder Sidsel Kjeldaas Salte (H), foreslår at BU skal be om en ny plan for Grefsenveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

I tillegg har MPS vedtatt følgende uttalelse:

«Det er kun tre veier ut av Kjelsås/Grefsen-området: Kjelsåsveien i øst mot Sinsen og mot Maridalen i andre enden, Frysjaveien og Grefsenveien. Grefsenveien er hovedveien ut av området. Derfor har god framkommelighet for trikk og buss første prioritet ved oppgradering av denne veien nå. Det må også tas hensyn til at Solemskogbussen nr 56 har stoppested på begge sider av Grefsenveien på den berørte strekningen. Og denne bussruten har både nå og fremover behov for hyppigere avganger.

Oppgraderingen av nedre del av Grefsenveien og bedre fremkommelighet for trikken har stor interesse blant beboerne i området. Denne saken bør derfor behandles på en grundigere måte og med bedre involvering av beboerne enn det som nå har skjedd. Planlegging av en god løsning for Grefsenveien som gir bedre fremkommelighet enn i dag krever grundigere forarbeid og mer involvering lokalt enn en vanlig byggesak.»

Byråden: Mange hensyn å ivareta

Se bildet større

Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG). FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nordre Aker Budstikke har kontaktet miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) for en kommentar til innvendingene som har kommet fram både fra beboerne på Grefsen og fra politisk hold.

Byrådsavdelingen svarer at byråden ikke har fått løsningene for Grefsenveien til politisk behandling ennå, men Berg sier følgende i en e-post:

– For meg er det viktig å finne gode transportløsninger for alle som ferdes i Oslo. For å imøtekomme de utfordringene vi står overfor med en by som stadig vokser, ønsker byrådet å prioritere kollektiv, sykkel og gange foran bilene. Jeg har full forståelse for at de som bor i området er opptatt av denne saken, og det er mange hensyn som må ivaretas. Jeg ser fram til å få de konkrete løsningsforslagene til politisk behandling.

LES OGSÅ: BU-leder: Naivt å tro at biltrafikken er unødvendig

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse