Bilen hjelper deg å spare

Bilen hjelper deg å spare

SPAREBILER: C30 og V50 er to av Volvos tre sparebiler. (Foto: Øivind Skar)

Moderne biler hjelper deg til mer økonomisk kjøring. Men kjørestilen avgjør til slutt hvor økonomisk du kjører.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.12.2008 kl 13:05

EU-krav tvinger bilprodusentene til å bygge biler som slipper ut i gjennomsnitt 130 gram CO2 per kjørte kilometer. Bare i løpet av året har slike krav gjort en rekke biler langt mer økonomiske.

Bilene bygges lettere og mer langbeinte, med motorer og drivverk som har mindre krafttap. Noen har start/stopp-funksjon, slik at motoren eksempelvis stopper ved rødlysstopp.

Samtidig forteller girindikatoren deg når du skal gire opp og ned, og kjørecomputeren hjelper deg å kjøre økonomisk.

Kjørestil avgjør

– Vi bygger biler som gjør deg i stand til å spare drivstoff og miljøet, men ingen av disse innretningene hjelper om du som fører ikke innretter kjøringen din deretter, sier Peter Ewerstrand, direktør på utviklingsavdelingen hos Volvo i Goteborg.

– Vi vet at kjørestilen i gjennomsnitt påvirker forbruket så mye som 20 prosent. Derfor gir vi føreren valget mellom å kjøre komfortabelt, rolig og økonomisk, eller sportslig og med høyere forbruk, fortsetter Ewerstrand.

Volvos spareprogram består så langt av tre modeller; C30, S40 og V50, alle med 1,6 liters dieselmotor som yter 109 hk (fra Citroën/Peugeot).

Effekten passer ypperlig til bilen og gjør den ganske rask – om man vil. I C30 oppgis forbruket til 0,49 liter/mil og utslippet til 129 gram CO2/km.

Disse bilene har Volvo senket en centimeter, gjort glattere under, endret litt på front og hekk, satt på lettrullende dekk og alufelger som skjærer lettere gjennom luften, i tillegg til at man har justert utvekslingen på tredje-, fjerde- og femtegir.

10 prosent ned

Og vips så er det offisielle C30-forbruket senket til 0,44 liter/mil, og utslippet til 115 gram CO2/km. S40/V50 slipper ut tre gram mer. Siden norske bilavgifter også beregnes ut fra utslipp, betyr utslippsreduksjonen at prisen på C30 går ned med inntil 5000 kroner fra årsskiftet.

Spørsmålet er om teorien lar seg omsette ute på veien?

– Vi mener at det skal være fullt mulig å holde seg innenfor oppgitt forbruk, sier Peter Ewerstrand, og skyver nøkkelen til en C30 mot oss.

230 kilometer svensk motorvei samt landevei med tettsteder ligger foran oss, Vår kjøresyklus befinner seg milevidt unna den offisielle bilen er målt etter, men samtidig ganske normal for daglig bruk av bilen. Kjørelysene og det automatiske klimaanlegget er på. Dessuten veier både fører og passasjer mer enn offisielle testpersoner, og vi har også med 40 kilo bagasje. Bilen har vinterdekk, høstregnet siler ned – og dette ser svart ut.

På motorveien holder vi oss til fartsgrensen på 110 km/t og flere av landeveiene har 90 km/t som øvre fartsgrense. Vi prøver å kjøre så normalt som mulig, lese trafikkbildet framover så langt vi kan, planlegge kjøringen inn mot lyskryss og velge gir som utnytter motorens drakraft.

Så forbruket kryper nedover. Målet på 0,44 viser seg å være lett å klare, og etter en del mil skimter vi 0,40 liter/mil.

Vi klarte det! 0,39 liter/mil og 103 gram CO2 i utslipp!

Nei, vi kjørte ikke engasjert, men det var behagelig å sitte på – og vi er overbevist om at vi kjørte med høyere sikkerhetsmargin enn om vi hadde hentet ut mer av bilens sportslige egenskaper.

Annonse
Se bildet større

ØKONOMISK: 0,39 liter/mil gir bare 103 gram CO2/km i utslipp. (Foto: Øivind Skar)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!