Billett-trøbbel fortsetter

Billett-trøbbel fortsetter

Treg start:Det nye billettsystemet har vært installert lenge, men er bare til "pynt". Foto: André Jerman

Oslo Sporveier sliter stadig med å få i gang det nye billettsystemet, tross en svært lang testperiode.

Tekst:

Publisert:

Oslo: Informasjonssjef Hans Andreas Fristad i Oslo Sporveier AS er ikke overrasket over at folk lurer på hva som skjer med det nye billettsystemet som i rundt to år har vært montert, men ikke operativt, i byens trikker, busser og t-banevogner, i tillegg til på t-banestasjonene.

– Vi har brukt mye mer tid på utvikling og testing enn først antatt, og jeg kan ikke gi en eksakt dato for når vi setter i gang systemet for fullt, sier Fristad.

Brukervennlighet

Noen hundre testpersoner prøver ut systemet i disse dager, og flere får muligheten etter hvert. Håpet er at i hvert fall alle som benytter månedskort skal være konvertert over til det automatiske systemet i løpet av året.

– Vi vil ikke gå på lufta med noe som ikke forenkler de reisendes hverdag, og derfor er denne testperioden uhyre viktig. Jobben er stor med tanke på alle de forskjellige funksjonene som systemet skal dekke. Du skal kunne bruke samme kort på alle transportmidler og på tvers av bylinjer, det er mye registrering i forhold til statistikk, og for bruker skal det være trygger enn papirbillettene som er i dag. Brukervennligheten står i fokus, og spesielt er internettløsningene som er laget, for dårlige med tanke på det. Vi jobber nå med en ny plattform og nytt grensesnitt som skal gjøre det enkelt for bruker å kjøpe kortet, lade kortet, bruke nettgiro og egentlig er det vel bare fantasien som setter stopper for mulighetene med det mediet, sier informasjonssjefen. Den økonomiske delen har også voldt problemer for sporveien.

– Totalt er det én milliard kroner i billettinntekter. Disse pengene skal gå til forskjellige selskaper, og det totale banksystemet må være hundre prosent pålitelig.

Moderne

Fristad forteller at det er vedtatt at Sporveien og SL Akershus skal slås sammen. Allerede i høst skal den fusjonen skje, og fra nyttår skal de være operative som enhet.

– I utgangspunktet var nettopp disse to forskjellige avdelingene et problem for kortet og fordeling av kroner. Når vi nå slår oss sammen, er det en god nyhet, men samtidig ser vi jo at vi har brukt mye tid på arbeid som nå blir unødvendig, sier han.

På spørsmål om systemet som er montert kan gå ut på dato, svarer Fristad at han ikke er redd for det.

– Billettsystemet som publikum ser ute er state of the art, og selv om vi har brukt ekstra tid på å få det i gang, er det ikke umoderne. Når det gjelder funksjoner kan det hende vi må se på andre løsninger enn de vi i utgangspunktet hadde valgt. Jeg kan som sagt ikke love noen tid for når systemet er fullstendig implementert, men jeg ser frem til det. Selv om det ikke er et skrik fra publikum etter nytt system, er det gamle papirbillettsystemet gammeldags, sier Fristad.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!