- Billettprisen bør gå ned

Nå skal månedskort koste 620 kroner.

- Billettprisen bør gå ned

Simen Borgodden (23):Jeg har nettopp begynt å bruke kollektiv, og siden jeg er student blir det litt billigere for meg. Men prisene burde ned, det er litt dyrt. Likevel er det naturlig at det økes. FOTO: Foto: Camilla Svendsen

Det blir dyrere å kjøre kollektivt i hovedstaden. Fra og med 1. februar øker prisene. Mannen i gata jubler ikke, men de økte prisene blir likevel møtt med en viss forståelse.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.01.2012 kl 08:53

OSLO: Ruter øker billettprisene i Oslo. Natur og Ungdom raser over det de mener er dårlig miljøtenkning.

De dittOslo møter forteller at det er dyrt, og at billettprisene burde vært billigere. Likevel møter enkelte økningen med en viss forståelse.

- Jeg har nettopp begynt å bruke kollektiv, og siden jeg er student blir det litt billigere for meg. Men prisene burde ned, det er litt dyrt. Likevel er det naturlig at det økes, mener Simen Borgodden (23).

Avhengig av billettinntekter

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, sier at Ruter er avhengig av billettinntektene. Hun forteller at disse inntektene dekker 60 prosent av driften til Ruter.

­ - Vi vil jo holde prisene så lave som mulig, men tilbudet er avhengig av prisene, sier Isberg.

Hun legger til at prisstigningen er generell, og noe som skjer hvert år.

- Dette er en helt vanlig prisjustering som styret vårt har vedtatt, sier Isberg.

Da oslobudsjettet for 2012 skulle legges ba Ruter om 162 millioner kroner mer i økte rammer. Byrådet ga 97 millioner mer.

Ifølge aksjonæravtalen Ruter har med Oslo og Akershus fylkeskommune kan prisene justeres med 3,3 prosent hvert år.

 

- Dårlig butikk

- Jeg synes det er synd, svarer Geir Mjåset (58) på spørsmål om hva han synes om at billettene blir dyrere.

- Jeg bruker kollektivt, men sjeldent. Men det er dårlig butikk å øke prisene, og det går i mot den miljøvennlige kollektivtanken, sier Mjåset.

- Det er et stort hopp i prisen, men det er fortsatt billigere enn bil. Så 620 kroner betaler jeg! Line Hamre (38).

- Liker ikke

På Facebook er ikke dittOslos tilhengere like forståelsesfulle.

Vigdis Sveen kommenterte raskt linken vi delte med den enkle setningen: LIKER IKKE

Øyvind Hansen skriver:  da bør dem komme i tide og ikke være forsinket hele tiden om vinteren.

Mens Bjørn Hjelmerud skriver: Enda et eksempel på hvor seriøst vi tar miljøsatsingen i Norge :)

 

Prisøkningene kan du se på Ruters sider!

 

Ruters ansvar

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier at det er Ruter som har det totale ansvaret for økning av priser, og hvor det skal økes, innenfor de rammene Ruter blir tildelt i sitt budsjett.

- Økningen er innenfor aksjonæravtalen, ifølge de opplysningene jeg har fått fra Ruter, sier Elvestuen.

I prisstigningen er det oslofolket som må ta støyten. Det er billetter innenfor sone 1 som øker mest.

- Jeg har ikke gått inn i detaljene, og forutsetter at dette er en vurdering som Ruter mener er god, kommenterer Elvestuen.

 

- Kollektivbløff!

- Oslo Venstre bedriver kollektivbløff, sier sentralstyremedlem i Senterungdommen, John André Storebø.

Senterungdommen er ikke imponert over de nye prisene, og mener at en økning ikke hadde skjedd om Ruter hadde fått alle pengene de trengte i budsjettet.

Ruter fikk om lag 30 millioner kroner mindre enn de trenger i budsjettet for 2012.

- Etter å ha gått til valg på økt satsing på kollektivtransport og sykkel, ble Oslo Venstre belønnet med samferdselsbyråden. Da skulle man tro det var duket for en offensiv samferdselspolitikk i Oslo. I årets budsjett velger likevel samferdselsbyråden å kutte 30 millioner kroner til kollektivtransporten, sier Storebø.

- Venstre er føre var

Dette fnyser Elvestuen av.

- Prisene er lavere nå enn de var for fem år siden. Hva har Senterpartiet gjort for kollektivtrafikken? De sitter i regjering og har ikke vist noen kollektivsatsing, sier Elvestuen.

Han mener Venstre har vært pådrivere for en omfattende og god satsing.

- Da Ruter ble etablert i 2007 sørget Venstre for å få månedskortene ned fra 750 kroner til 550 kroner. Dette for at de ikke skulle bli for dyre da Ruter ble etablert, sier Elvestuen, og legger til:

­ - Venstre har lagt et godt løp for kollektivtrafikken. Ruter har fått økt sine totale rammer med 54 millioner kroner fra 2011 til 2012.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!