PRØVEKJØRT: Hyundai ix35

Biter seg fast i SUV-kundene

Biter seg fast i SUV-kundene

FORDEL: Hyundai har en av de beste nybilgarantiene, og den er uten kilometerbegrensning. I pakken inngår fem års veihjelp.

2009 var året da norske bilkjøpere for alvor fikk øynene opp for at koreanske Hyundai bygger bra biler. Nå kommer enda en: Den SUV-liknende ix35.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.02.2010 kl 09:50

Hyundai var et av de mest suksessrike bilmerkene i Norge i fjor. Fra omtrent intet vokste Hyundai til å bli et merke å regne med og ta hensyn til.

Men det er lenge siden de var virkelig gode på kompakte SUV-er selv om det ruller en god del Tucson-er og Santa Fe-er på norske veier.

Men har du Skoda Yeti, Toyota Rav4, Ford Kuga, Nissan Qashqai eller tilsvarende bil på handlelisten, kan det være verd å vente noen uker til Hyundai ix35 er på plass.

Fem års garantert problemfritt bilhold kan være en av grunnene, men dette er

— etter vår mening

— faktisk en bra bil. Og langt bedre enn vi har sett fra den kanten tidligere.

Med 17 cm bakkeklaring klarer ikke ix 35 helt SUV-kravene. ix35 er først og fremst lett å kjøre og lett å bli glad i. Dessuten er den ganske aggressivt priset i en tid hvor staten har klasket betydelig mer avgifter på biltypen på grunn av forholdsvis høye utslipp.

Hva slags bil snakker vi om?

Litt SUV, litt crossover og litt stasjonsvogn, 4,41 meter lang og ganske like stor som Ford Kuga. Og med forholdsvis store hjul og firehjulstrekk avansert nok til at du ikke kjører deg fast på krøtterstier forbeholdt skapninger med fire bein.

Å se på er bilen mest å sammenlikne med Nissan Qashqai. På avstand ser de forbausende like ut fra siden, og begge bygges også kun med forhjulsdrift. Innvendig likner ix35 mest på Kuga.

Hvordan er den å kjøre?

ix35 er svært lett å finne seg til rette i. Du setter deg inn, begynner å kjøre

— og etter noen kilometer oppleves det som du ikke har gjort annet i hele ditt liv.

ix35 har i tilegg god svingradius til SUV å være, og den er derfor enkel og grei å ha med å gjøre i trange bygater.

Sperre på senterdifferensialen, fornuftig girutveksling og god drakraft på lave turtall hjelper på framkommeligheten

— og med hillholder går bakkestarter som en lek. Utforbakkekontroll har den også. Bare å trykke inn knappen så ordner teknikken (det vil si ABS-bremsene) resten.

Hva har den under panseret?

2 WD:

  • 2,0 diesel

— 136 hk

— 6 gir manuell.

4 WD:

  • 2,0 bensin

— 163 hk

— manuell og automat.

  • 2,0 diesel

— 136 hk

— 6 gir manuell.

  • 2,0 diesel

— 184 hk

— 6 gir automat.

Utpå høsten kommer bilen med 1,7 liter diesel (115 hk) og 1,6 liter bensin (140 hk). Basert på salgstall fra for blant annet Nissan Qashqai tror importøren at halvparten vil kjøpe bilen kun med drift på forhjulene.

Hva gjør den spesiell?Hurra for fem års problemfritt bilhold. Hyundai har en av de beste nybilgarantiene, og den er uten kilometerbegrensning. I pakken inngår fem års veihjelp.

Hva er bilens svakheter?

Ingen spesielle. Men medlemskapet ditt i enhver miljøorganisasjon henger i en tynn tråd om du kjøper ix35, eller for den saks skyld en hvilken som helst annen SUV.

Biltypen er litt ute av tiden i forhold til gjeldende miljøkrav, i hvert fall med firehjulstrekk. Men bevares: Også SUV-er

— ix35 inkludert

— er mindre tørste enn de var for bare et par år siden.

Hvem passer den for?Alle som liker å sitte høyt, setter pris på problemfritt bilhold og som synes det er greit å slippe å bekymre seg for manglende brøyting, elendige hytteveier og ekle fortauskanter.

Hva koster den?

* Med 2 WD fra 319.950 kroner (136 hk dieselmotor).

  • Med 4 WD fra 349.950 kroner (136 hk dieselmotor).

    Konkurrenter?Alle andre kompakte SUV-er, men først og fremst halvbror Kia Sportage (som den deler plattform med), Nissan Qashqai, Ford Kuga og Toyota Rav4.

Når i Norge?ix35 kommer i mars. Bilen bygges hos Kia i Slovakia og er designet i Europa. Importøren tror de klarer å selge 800 biler i år.

Annonse
Se bildet større

LIK: Ix35 er forbausende lik Nissan Qashqai i utseende.

Se bildet større

KUGA: Innvendig minner ix35 mest om Ford Kuga.

Se bildet større

GREIT: Oversiktelig og begripelig førermiljø.

Se bildet større

SUV: Sperre på senterdifferensialen, fornuftig girutveksling og god drakraft på lave turtall hjelper på framkommeligheten

Se bildet større

NYTTIG: Hillholder, og utforbakkekontroll har den også.

Se bildet større

NETT-IG: Praktisk lastenett holde bagasjen på plass.

Se bildet større

PLASS. Lastevolumet er på 591 liter (VDA) som vokser til 1436 liter med setene nedfelt.

Se bildet større

FORBRUK: Modellen med firesylindret turbodiesel skal ha et mulig forbruk på 0.55 liter pr mil ved blandet kjøring, ifølge produsenten. Og med et CO2-utslipp på 147 g/km.

Se bildet større

GOD: Hyundai ix35 er en bra bil. Og langt bedre enn vi har sett fra den kanten tidligere.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!