Blæh, så sunt!

Blæh, så sunt!

OMEGA: En del av markedsføringen av Omega 3 ligger langt utenfor det akseptable.

Skal vi ta tradisjonell torskelevertran, kapsler med krill, eller hva med en sel- og olivenoljemiks?

Tekst:

Publisert:

Omsetningen av Omega-3-produkter har eksplodert, og utvalget likeså.

– Veldig mange har kastet seg på denne bølgen. Rundt 15 av produsentene tilknyttet Bransjerådet for Naturmidler, selger omega-3. Minst like mange produsenter finnes utenfor foreningen, sier Turid Backer, daglig leder i Bransjerådet for naturmidler.

Hun forteller at en del av markedsføringen, spesielt i tilknytning til internett- og postordresalg, ligger langt utenfor det akseptable.

- Det siste halvåret har etikkrådet vårt rapportert flere saker om ulovlig omega 3-markedsføring. Et eksempel er "forhindrer hjerteinfarkt". Derimot har vi lov til å

si "godt for hjertet".

Bransjerådets tall viser at nordmenn i fjor brukte 285 millioner kroner på omega 3-produkter, og 229 millioner kroner på tran. Mens transalget har vært ganske stabilt siden 2003, har omega 3-salget økt med nesten 130 millioner kroner.

I de kommende årene vil verdensmarkedet for omega-3 og tran - som kosttilskudd, matingrediens og legemiddel - vokse med 10-15 prosent årlig, ifølge en rapport fra stiftelsen Rubin.

Valgets kval

Tran er torskeleverolje, som inneholder både omega-3-fettsyrer og A- og D-vitaminer. De andre omega-3-produktene er marine oljer utvunnet av selve kjøttet (fra fisk eller sel), som i utgangspunktet ikke inneholder A- og D-vitamin.

Men de blandes ofte med vitaminer og andre stoffer som skal være helsegunstige. For forbrukeren er det ikke lett å velge, og valget kompliseres når markedsføringen går over stokk og stein.

For eksempel har den store produsenten Möllers lansert Blåbærtran som ikke inneholder en eneste ekte blåbær-antioksidant, bare smaksaroma fra blåbær.

Et annet eksempel er de to norske forskerne som uttalte seg med professoral tyngde i en rekke avisartikler om seloljens påståtte fortreffelighet framfor andre fiskeoljer, og som samtidig lanserte sitt eget kommersielle selolje-produkt.

Trantips

- Ta tran. Det er viktig for helsa. Det er for lite av både omega-3-fettsyrer og D-vitamin i det norske kostholdet. Akurat hvilket tranprodukt du velger, er mindre viktig. Men sørg for at det kommer fra en seriøs produsent. På postordre fra langvekkistan kan du få mye rart, sier ernæringsprofessor Christian A. Drevon.

Han mener at det ikke finnes vitenskapelig grunnlag for å hevde at sel, fisk eller krill er "best". All marin olje som selges som kosttilskudd av godkjente leverandører i Norge, må uansett være renset for miljøgifter i flere trinn.

Og alle oljetypene kan selges i en mer eller mindre høykonsentrert form. Mengden av de viktige omega-3-fettsyrene EPA og DHA står i varedeklarasjonen.

Anbefalt inntak er 1-2 gram daglig, noe som også vil dekkes av tre ukentlige fiskemåltider.

- Fokuser på disse viktige fettsyrene. Ikke bli for opphengt i miljøgifter som dioksiner og PCB. Når det gjelder de store folkesykdommene i Norge, er det uansett mange som dør på grunn av feilinntak av næringsmidler. Og nesten ingen som dør på grunn av miljøgifter, sier Drevon.

Som forbrukertips nevner han at flytende tran er betydelig rimeligere enn kapsler.

Grenser for gift

Norske produsenter av tran og omega-3 skal være godkjent av Mattilsynet, som i tillegg tar rundt ti stikkprøver årlig.

Mattilsynet vurderer ikke omega3-innholdet eller kvaliteten generelt, men om produktene er innenfor gitte grenseverdier for miljøgifter.

- Per i dag finnes det grenseverdier for dioksin og dioksinlignende PCB. Det vurderes i EU om man også bør ha en grenseverdi for PCB7, men foreløpig har vi ikke det, forteller Mette Kristin Lorentzen, seniorrådgiver i Mattilsynet.

Både grenseverdier for miljøgifter, og anbefalinger i tilknytning til næringsstoffer, er i stadig endring.

- For noen år siden fant man ut at et høyt innhold av A-vitaminer kunne øke risikoen for beinskjørhet. Derfor ble A-vitamininnholdet i tran nylig redusert. Forskningen gjør stadig slike fremskritt som kan føre til endrede anbefalinger og retningslinjer, sier Elling Bere, førsteamanuensis i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder.

- Derfor er variasjon og moderasjon alltid et godt råd ved inntak av matvarer og kosttilskudd. Selv gir jeg datteren min tran omtrent annenhver dag.

Annonse
Se bildet større

ENORMT UTVALG: Ulike typer tran og omega-3, flytende og i kapselform, med ekstra godsaker for alt fra hjerte og ledd til smaksløkene, gjør valget vanskelig.

Se bildet større

EN SUNN SKJE: De fleste ernæringseksperter anbefaler tran eller omega-3-tilskudd dersom man ikke spiser minst tre ukentlige fiskemåltider.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!