Bli en bedre båtfører

Bli en bedre båtfører

STOR: Skal du kjøre en Sunseeker Predator 108 må du ha båtførerbevis for store fritidsbåter.

Til sommeren vil mange nordmenn sette seg bak rattet i store, raske båter for første gang, uten å ha erfaring med båtliv. – Ta båtførerprøven, oppfordrer sentrale aktører i Sjø-Norge.

Tekst:

Publisert:

Er du over 16 år, kan du rase rundt på sjøen i autobahn-tempo, om bord i en svær doning på inntil 49 fot – uten "lappen". Slik er reglene – eller rettere sagt mangelen på regler. Båtførerprøven som skulle bli obligatorisk fra 1. juni 2008, ligger fortsatt til politisk behandling i Nærings- og handelsdepartementet på ubestemt tid.

– Fritidsbåtlivet er en tikkende bombe. Farten og størrelsen på båtene er de skumle faktorene. Utviklingen har vært ekstrem de siste årene, uten at nye regler er kommet på plass. Når de raske båtene i tillegg blir brukt i trange, norske farvann, i mørket, av uerfarne båtfolk og av folk med promille, da snakker vi ikke bare om risikosport. Da snakker vi om direkte livsfare. Det sier Ingvar Johnsen, tidligere sjefredaktør i Båtmagasinet og nå kommunikasjonssjef i Redningsselskapet.

Treg politisk behandling

Redningsselskapet får full støtte av fritidsbåtfolkets egen talsmann, Jan H. Syvertsen som er generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund.

– Departementet har ikke gitt noen god forklaring på hvorfor obligatorisk båtførerprøve ikke innføres nå. Forslaget til forskrift var ute på høring i fjor høst, og har ligget klart siden i vinter. En gradvis innføring av obligatorisk prøve over tre år burde gått greit. Nå øker ulykkespotensialet, fordi stadig flere kjøper seg store, raske båter uten å ha et minimum av kunnskap om lover, regler og atferd på sjøen, sier Syvertsen.

– Jeg kjenner ikke departementets videre arbeid med saken, men kan bekrefte at alle de store aktørene går enstemmig inn for obligatorisk båtførerprøve, sier underdirektør Jon Aicher i Sjøfartsdirektoratet, som har ledet arbeidet med høringsforslaget. Ekspedisjonssjef Ida Skard i Nærings- og handelsdepartementet vil ikke spesifisere hva departementets videre behandling består i.

– Jeg kan bare si at vi må foreta en grundig totalgjennomgang av forslaget, siden båtførerprøven vil omfatte så mange mennesker, sier hun.

Mange typer kurs

Sjøfartsdirektoratet antar at rundt 200.000 nordmenn har tatt båtførerprøven - men det finnes ikke et komplett register. Dersom båtførerprøven blir obligatorisk, og den innføres over en treårsperiode, vil ytterligere 440.000 nordmenn måtte avlegge prøven i disse årene. Uten obligatorisk prøve vil bare 30.000 gjøre det i samme periode.

– Krav eller ikke, skal man ferdes på sjøen bør man absolutt ta båtførerprøven. Dessuten kreves den nå i stadig flere land, og vil nok også bli obligatorisk i Norge, selv om det har trukket i langdrag, sier Johnsen i Redningsselskapet. Båtførerprøven gir grunnkunnskap knyttet til sjømannskap, sikkerhet, lovverk, sjøens trafikkregler, navigering og kartlesing. Det finnes over 400 godkjente testsentre rundt landet, der prøven kan avlegges. Du kan ta den som privatist, eller gå et kurs først.

– Det er en jungel av små aktører som tilbyr kursing der ute, sier Johnsen, som anbefaler at man leter seg fram til et passende opplegg gjennom internett, eller kontakter Redningsselskapet.

– Kursene koster fra 1500 kroner for de enkleste, som ikke har med noe ekstra, til 3-4000 kroner for utvidete kurs der det gjerne er praksistimer i tillegg til teorien, sier han. Vil du ha nattseilas, elektronisk navigasjon, tapas eller rekeaften i tillegg til basiskunnskapen? Det er bare å velge – så lenge båtførerprøven havner innabords sammen med rekene.

Annonse
Se bildet større

KUNNSKAP: Den kan være greit med litt skikkelig båtkunnskaper hvis du skal håndtere for eksempel en Hydrolift i høy hastighet.

Se bildet større

ADVARER: Fritidsbåtlivet er blitt en tikkende bombe, advarer Ingvar Johnsen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet. (Foto: Annar Skjegstad)

Se bildet større

HAR PRØVEN: Sjøfartsdirektoratet antar at rundt 200.000 nordmenn har tatt båtførerprøven - men det finnes ikke et komplett register.

Se bildet større

PÅ GRUNN: Raske, dyre båter som går på grunn med uerfarne folk om bord, er en kjent sak for redningsselskapet.
(Foto: Gunnar Waagø/Redningsselskapet)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!